امتحانات نهاییعربی، زبان قرآن

سوالات امتحان نهایی درس عربی رشته علوم تجربی شهریور ماه ۱۴۰۰

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

باسمه تعالی

پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه سؤالات امتحان درس: عربی، زبان قرآن ۳

تعداد صفحه: ۳

مدت امتحان: ۸۰ دقیقه

رشته: ریاضی فیزیک – علوم تجربی

تاریخ امتحان:  ۱۴٠٠/٠۶/۳۱

ساعت شروع: ۸ صبح

دانش آموزان روزانه، بزرگسال و داوطلبان آزادسراسر کشور درنوبت شهریور ماه سال ۱۴۰۰

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی

الف- ترجم الکلماتِ الّتی تحت‌ها خطٌ: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۱) قَد حَدَّثَنا القُرآنُ الکَریمُ عَن سیرهَ الأنبیاءِ.

روش و کردار، سرگذشت (ص ۳)

۲) أتَذَکَّرُ خیامَ الحُجّاجِ.

خیامَ: چادرها (ص ۱۹)

۳) رُب کِتاب یَتَصَفَّـحُهُ قارِئُهُ.

یَتَصَفَّحُ: ورق می زند، سریع مطالعه می‌کند (ص ۳۵)

۴) إنَّهُ مِن کِبار أهلِ الشَّامِ.

کبار: بزرگان (ص ۵۰)

ب- عَیِّنِ المُترادِفَ و المُتَضادَّ (الغِذاء/ صُعود/ النَّزاع/ الطَّعام/ أطلقَ/ السَّلم) ( ۵/۰ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۵) …………………… = …………………………

الغِذاء = الطعام (ص ۶۴)

۶) …………………… ≠ …………………………

النّزاع ≠ السلم (ص ۴)

ج- عَیِّن الکلمـهَ الغریبـهَ (۰/۵ نمره)

۷) الف) النقوش

ب) الرُّسوم

ج) الکِتابات

د) الأقوام

الأقوام (ص۳)

۸) اُکتُب جَمعَ الکلمـهِ:

الظرف ……………………………….

الظروف (ص ۳۶)

د- تَرجِمِ العِباراتِ إلى الفارسیـَّهِ:

۹) (أ یَحسَبُ الإنسانُ أن یُترَکَ سُدیَّ) (۰/۵ نمره)

آیا انسان گمان می‌کند (می‌پندارد) که بیهوده رها می‌شود. (ص ۲)

۱۰) هذَا الَّذی تَعرِفُ البَطحاءُ وَ طأتَهُ. (۰/۵ نمره)

این کسی است که سرزمین مکه قدمگاهش را می‌شناسد. (ص ۵۱)

۱۱) الانسانُ العاقِلُ یَستَطیعُ أن یَجِدَ غِذاءً فِکریَـاً فی کُلّ مَوضوعٍ. (۰/۵ نمره)

انسان عاقل می‌تواند غذای فکری هر موضوعی را بیابد. (ص ۳۴)

۱۲) کُلُ کاتِبِ قَد وَصَفَ نابلیون بِأوصافٍ. (۰/۵ نمره)

هر نویسنده‌ای ناپلئون را به صفت‌هایی توصیف کرده است. (ص ۳۵)

۱۳) مَدَحَ الفَرَزدَقُ خُلَفاءَ بَنی أمَیَّـهَ و نالَ جَوائِزََهُم. (۰/۵ نمره)

فرزدق خلفای بنی امیه را ستایش (مدح) کرد و به جایزه‌هایشان دست یافت. (ص ۵۰)

۱۴) الآثارُ القَدیمَـهُ تُؤَکِّدُ اهتِمامَ الإنسانِ بِالدّینُ. (۰/۵ نمره)

آثار قدیمی توجه انسان را به دین تاکید می‌کند. (ص ۲)

۱۵) الغارُ یَقَعُ فَوقَ جَبَلٍ مُرتَفِعٍ، لا یَستَطیعُ صعُودَهُ إِلّا الأقویاءُ. (۰/۷۵ نمره)

غار بالای کوهی بلند واقع است که فقط افراد قوی می‌توانند از آن بالا بروند. ( که جز افراد قوی نمی‌توانند…) (ص ۲۰)

۱۶) مَن هذا الَّذی قَد سَمَعَ النّاسُ لَهُ بِاستِلامِ الحَجَرِ؟! (۰/۷۵ نمره)

این کیست که مردم به او اجازه دادند ( داده‌اند که حجر الاسود را مسح (لمس) کند؟! (ص ۵۰)

۱۷) فی أحَدِ الأعیادِ لَمَّا خَرَجَ قَومُهُ مِن مَدینَتِهِم، بَقِىَ إبراهیمُ وحیداَ. (۰/۷۵ نمره)

در یکی از عیدها، وقتی قومش از شهر خود بیرون رفتند ابراهیم (ع) تنها ماند. (ص ۳)

۱۸) خافَ هِشامٌ مِن أن یَعرفَهُ أهلُ الشّامِ وَ یَرغَبوا فیهِ رَغبـَهَ المُحبِّینَ. (۰/۷۵ نمره)

هشام ترسید از اینکه اهل شام او را بشناسند و به او مانند محبان ( عاشقان) علاقمند شوند. (ص ۵۰)

۱۹) لکِنَّکَ أدَّیتَ فَریضَـهَ الحَجَّ فی السَّنَـهِ الماضیـَهِ مَعَ أمّی. (۰/۷۵ نمره)

ولی تو فریضه حج را همراه مادرم در سال گذشته بجا آوردی. (ص ۱۸)

۲۰) اَلعِلمُ صَیدٌ وَالکِتابَهُ قَیدٌ فَقَیِّدوا العِلمَ بِالکِتابـَه. (۰/۷۵ نمره)

دانش شکار است و نوشتن بند؛ پس دانش را با نوشتن به بند آورید. (ص ۳۳)

انتخب الصحیح فی الترجمـه: (۰/۵ نمره)

۲۱) حَینما أرَى النّاسَ یَذهَبونَ إلى الحَجِّ، تَمُرُّ أمامی ذِکرَیاتی. (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۱: وقتی مردم را می‌بینم که به حج می‌روند خاطراتم از برابرم می‌گذرند.

۲: وقتی مردم را دیدم که به حج می‌روند خاطرات از برابرم می‌گذرند.

گزینه ۱ (ص ۱۸)

۲۲) لا أظُنُّ أنَّ هُناک کُتُباً مُکَرَّرَهً.

۱: گمان نمی‌کردم آنجا کتاب‌های تکراری است.

۲: گمان نمی‌کنم کتاب‌های تکراری وجود داشته باشد.

گزینه ۲ (ص ۳۵)

و- کَمِّلِ الفَراغاتِ فی التَّرجَمـهِ الفارسیـَّهِ: (۱ نمره)

۲۳) أنا أتَمَنّى أن أتَشَرَّفَ مَعَ أقربائی لِزیارهِ مکّـهَ مَرَّهً أخرى.

من ………. که بار دیگر با ………… به زیارت مکه مشرف شوم.

آرزو دارم، نزدیکانم (خویشاوندانم) (ص ۲۰)

۲۴) کانَ الفَرَزدَقُ مُحِباً لِأهلِ البَیتِ (ع) وَ کان یَستُرُ حُبَّهُ عِندَ خُلفاءِ بَنی أُمَیَّـهَ. (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

فرزدق ……………….. اهل بیت بود و دوستی‌اش را نزد خلفای بنی امیه ………………………….

دوستدار، پنهان می‌کرد ( ص ۵۰)

ز- تَرجِمِ الکلمات الَّتی تحت‌ها خطُّ: (۲/۲۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۲۵) خَرَجَ: (خارج شد)

۱: لم یَخرُج مِنَ البیتِ

خارج نشد (نشده است)

۲: لا تَخرُجوا مِنَ الصّفِ

خارج نشوید

۳: هو قَد خَرَجَ مِنَ المَدرسـهِ

خارج شده است ( خارج شد) ( ص ۱۰)

۲۶) ذَکَرَ: (یاد کرد)

۱: أذکروا ربّکم

یاد کنید

۲: قَد یَذکَرُ جَدّی صَدیقَهُ

گاهی یاد می‌کند

۳: أنتم ما ذَکَرتُم صَدیقَکم

یاد نکردید (ص ۲۹)

۲۷) اَرسَلَ: (فرستاد)

۱: لِیُرسِل جَوابَهُ

باید بفرستد

۲: هو مُرسِلُ هذهِ الرّسالـهِ

فرستنده

۳: هُم یُرسِلونَ الخبرَ

می‌فرستند ( ص ۴۶)

ح- الف) إِبحث عَنِ الأسماءِ التالیَـهّ فی الجُمَل: (۱/۷۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۲۸) اسم الفاعل

مُسلِم (ص ۱۹)

۲۹: اسم المفعول

المکرمـه (ص ۲۰)

۳۰: اسم تفضیل

أعجب ( ص ۳۰)

۳۱: اسم المبالغـه

صبار (ص ۲۵)

الف) کُلُّ مُسلِمٍ حینَما یَتَذَکّرّمَهِ یَشتاقُ أن یزورها -إنّه رَجَلٌ صَبَّارٌ فی عَمَلِهِ- إنَّها مِن أعجَبِ الأسماکِ.

ب) تَرجِمِ الکَلماتِ الّتی تحت‌ها خطُّ:

۳۲: قَد أضافَ العَقّادُ إلى المَکتَبَـه العَربیـّهِ أکثَرَ مِن مِئَـهِ کِتابٍ.

کتابخانه- بیشتر (ص ۳۶)

۳۳: شاهَدوا أصنامَهم مُکَسَّرّهً.

شکسته شده (ص ۳)

ط- ۳۴: عَیَّنِ الجُملـَهَ الَّتی فیها أسلوبُ الحَصرِ: (۰/۲۵ نمره)

الف) (لا یَیأسُ مِن رَوحِ اللهِ إِلّا القَومُ الکافِرونَ)

ب) حَلَّ الطُّلابُ مَسائِلُ الرّیاضیاتِ إلّا مَسألَـهً.

الف (ص ۴۱)

ی- مَیِّز فی العِبارات (۱/۲۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

(۳۵: المَفعول المُطلَق – ۳۶: نوع المفعول المطلق – ۳۷:الحال – ۳۸: المستثنی – ۳۹: المُستثنى منه)

لا تَعلَّمُ زَمیلاتی اللُّغَـهَ الفَرَنسیـَّهَ إلّا عَطیـّهُ- جَلَسَ هِشامٌ عَلَیهِ جُلوسَ الأمَراءِ – الطّالِبَتانِ تَقرآنِ دُروسَهُما مُجِدَّتَینِ.

۳۵: المَفعول المُطلَق: جلوس

۳۶: نوع المفعول المطلق: مفعول مطلق نوعی (ص ۵۰)

۳۷:الحال: مُجِدَّتَینِ (ص ۲۳)

۳۸: المستثنی: عطیـه،

۳۹: المُستثنى منه: زَمیلاتی (ص ۳۹)

ک- عَیِّن المَحَلّ الإعرابی لِکلماتِ الّتی تحت‌ها خَطُّ: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۴۰) أضعَفُ النّاسِ مَن ضَعُفَ عَن کِتمان سِرِّه.

أضعف: مبتدا عن کتمان: جار ومجرور (ص ۴۷)

۴۱) یَرَى الطّائِرُ الذَّکیُّ حَیَواناً مُفتَرِساً.

الطائر: فاعل – حَیَواناً: مفعول (ص ۱۵)

ل- عَیِّن الصَّحیحَ لِلفَراغ :(یَطوفونَ – المَطارُ – یَطرُدونَ – عَربَهَ – عَلَمَ – الحَنیفُ) (کلمتانِ زائدتان) (۱ نمره) (۰/۲۵ نمره)

۴۲) رَفَعَتِ الفائِزَهُ الأُولى فی المُباراهِ ……………… إیرانَ.

عَلَم ( ص ۶۰)

۴۳)……………….. مکانُ یَرکبُ المُسافرونَ الطائرهَ لِلذّهاب إلى السَّفرِ.

المَطار ( ص ۱۸)

۴۴) ………………………… تارکٌ لِلباطِلِ وَ متمایلُ إلى الدّین الحَقَّ.

الحنیف ( ص ۱۰)

۴۵) الحُجّاجُ …………………… مَرأَتٍ حَولَ بَیتِ اللهِ لِأداءِ مَناسِکِ الحَجِّ.

یَطوفونَ ( ص ۶۰)

م- عَیِّنِ الصَّحیحَ و الخطأ حَسَبَ الحقیقـه والواقع:

۴۶) القِمّـهُ مَکانُ وُقوفِ السّیّاراتِ و الحافِلاتِ.

خطأ (ص ۲۷)

۴۷) عَلَّق إبراهیمُ (ع) الفَأسَ على کَتِفِ أصغََرِ الأَصنامِ.

خطأ (ص ۴)

۴۸) تَعَلم العَقّادُ الإنجِلیزیـّهَ مِنَ السُّیّاحِ.

صحیح (ص ۳۶)

۴۹) عِندِ الشّدائِدِ یُغرَفُ الإخوانُ.

صحیح (ص ۵۸)

ن- عَیِّن الصَّحیحَ فی التَّحلیلِ الصَّرفیَّ و المحلَّ الإعرابی: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

«الحکمـه لا تعمر فی قلب المتکبر الجبار

۵۰) لاتَعمُرُ:

۱: فِعلٌ مضارعٌ، مُفردٌ، مُؤنثُ، غائبُ، معلومُ / خبرُ

۲: فعلٌ مضارعٌ، مُفردٌ، مُذکّرٌ، مُخاطبٌ / فعلٌ و فاعلٌ

۵۰) لاتَعمُرُ: گزینه (۱)

۵۱) الجَبّارِ:

۱: إسمٌ، مُفردٌ، مذکرٌ، مُعرَّفٌ بِأل / مُضاف إلَیهِ

۲: اِسمٌ، مُفردٌ، مذکرٌ، مُعرَّفٌ بِأل، اِسمُ مبالغـه / صِفـهٌ

۵۱) الجَبّارِ: (۲) ( ص ۵۹)

جمع نمره ۲۰

“در نهایت، نظر همکاران محترم صائب است”

موفق و سربلند باشید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا