زبان عربیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور انسانی ۱۴۰۰ داخل کشور؛ درس زبان عربی

کنکور تجربی ۱۴۰۰ خارج از کشور

ماده امتحانی: زبان عربی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰

مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه

کد کنترل ۳۱۱-A

 عین الأنسب للجواب عن الترجمه أو المفهوم من أو إلی العربیه (۳۵-۲۶)

۲۶) «و ما تُقدِّموا لِأنفسکم مِن خَیرٍ تجدوه عند الله»:

۱) هر چه از نیکی‌های خود پیش بفرستید آن‌ها را نزد الله می‌یابید!

۲) آن‌چه از کارهای خیر برای خود تقدیم کنید آن‌ها را نزد الله باز می‌یابید!

۳) آن‌چه را از خوبی برای خودتان پیش بفرستید آن را نزد خداوند می‌یابید!

۴) هر چه را از نیکویی به خودتان تقدیم کنید آن‌ها را در نزد خداوند باز می‌یابید!

پاسخ گزینه: ۳

۲۷) «ربّما تَستطیع أن تَملکَ بالظلّم کلُّ ما ترید، ولکن بدعاء مظلومِ تَفقد کلٌّ ما قد ملکت!»:

۱) چه بسا بتوانی با ظلم هر چه را بخواهی مالک شوی، ولی با دعای یک مظلوم همه آن‌‌چه را مالک شده‌‌ای، از دست می‌‌دهی!

۲) چه بسا توانسته باشی به وسیله ظلم هر چه را دوست داری مالک شوی، اما با دعای مظلوم علیه تو همه آن‌‌چه را کسب کرده‌‌ای، از دست خواهی داد!

۳) شاید توانایی داشته باشی با ظلم همه آن‌‌چه را بخواهی به چنگ آوری، اما با یک نفرین مظلوم تمام آن‌‌چه را که در دستان تو است، از دست می‌‌دهی!

۴) شاید قادر باشی به وسیله ظلم تمام چیزهایی را که دوست داری به دست آوری، ولی با یک دعای مظلوم همه چیزهایی را که مالک شده‌‌ای، از دست می‌‌دهی!

پاسخ گزینه: ۱

۲۸) «قَدّم لی صدیقی هدیّه فی الحکمه و الموعظه کانت قیّمه، و أرشدتنی إلی سبیل الخیر!»:

۱) هدیه‌ای را که دوستم از حکمت و موعظه‌ای ارزشمند به من داد مرا به راه خیر هدایت می‌نماید.

۲) دوستم به من حکمت و موعظه‌ای هدیه داد که ارزشمند است، و مرا به خوب‌ترین راه هدایت می‌کند.

۳) هدیه‌ای که دوستم از حکمت و پند به من داد ارزشمند بود، و مرا به سمت بهترین راه‌ها هدایت کرد.

۴) دوستم هدیه‌ای در زمینه حکمت و پند به من تقدیم کرد که ارزشمند بود، و مرا به سوی راه خیر هدایت نمود.

پاسخ گزینه: ۴

۲۹) «لا یَرضى أخی أن یَسبَّ مَن سَخَطه، و بِحِلمه یُرضی الله»:

۱) برادرم را دشنام دادن به کسی که او را خشمگین کرده خشنود نمی‌کند، و بردباریش خدا را راضی می‌نماید.

۲) برادرم را دشنام دادن کسی که او را عصبانی کرده راضی نمی‌کند، و خداوند از بردباریش راضی می‌شود.

۳) برادرم رضایت نمی‌دهد که دشنام دهد به کسی که او را عصبانی کرده، و خداوند از بردباریش خشنود می‌گردد.

۴) برادرم راضی نمی‌شود به کسی که او را خشمگین کرده است دشنام دهد، و با بردباریش خدا را خشنود می‌سازد.

پاسخ گزینه: ۴

۳۰) «إنّ الجهل یُسبّب أن نجد طُرقاً لقضاء حیاتنا تتجلّی لنا سهله، ولکنّها تَنتهی إلی الخساره»:

۱) این نادانی سبب یافتن راه‌های سهل‌الوصول برای گذران زندگی می‌شود، لکن به خسارت پایان می‌یابد!

۲) نادانی قطعاً مسبّب آن است که راه‌های گذران زندگی به شکل ساده در نظرمان جلوه‌گر شود، اما به خسارت بیانجامد!

۳) نادانی باعث می‌شود برای گذران زندگیمان راه‌هایی را بیابیم که برایمان آسان جلوه می‌کند، ولکن به خسارت منتهی می‌شود!

۴) قطعاً نادانی است که سبب می‌شود راه‌هایی را که برای ما آسان جلوه کرده برای گذران زندگیمان بیابیم، ولی آن راه‌ها به خسارت منجر می‌شود!

پاسخ گزینه: ۳

۳۱) «لا یَحزنْنی قولُ الّذین یَتکّلمون عّنی جاهلین، و أنا أعلم جَهلهم!»:

۱) قول کسانی که از جهل من سخن می‌گویند و من جهالتشان را می‌دانم، نباید مرا ناراحت کند!

۲) سخن آنان که در مورد من حرف می‌زنند در حالی که جاهلند و من به جهلشان آگاهم، ابداً ناراحتم نمی‌کند!

۳) هیچ‌گاه سخن کسانی که درباره جهل من حرف می‌زنند حال آن‌که من جهالتشان را می‌دانم، ناراحتم نمی‌کند!

۴) نباید گفتار کسانی که در مورد من جاهلانه سخن می‌گویند مرا ناراحت کند، در حالی که من آگاه به جهلشان هستم!

پاسخ گزینه: ۴

۳۲) «عجائب الخلقه کثیره، منها أنّ هناک أسماکاً لا تُضیء تحت البحار إلّا بالضّوء المضیء اّلذی تحت عیونها!»:

۱) عجایب خلقت بسیار است، از جمله ماهی‌هایی که فقط با نور تابناکی که در زیر چشم دارند زیر دریا را نورانی می‌کنند!

۲) عجایب زیادی در خلقت است، از جمله ماهی‌هایی هستند که زیر دریاها را نورانی می‌کنند فقط با نوری که زیر چشم‌هایشان هست!

۳) شگفتی‌های آفرینش بسیارند، از جمله ماهیانی هستند که فقط با نور روشنی‌بخشی که زیر چشم‌هایشان هست زیر دریاها را روشنی می‌بخشند!

۴) شگفتی‌های بسیار در خلقت است، از جمله در ماهیانی است که زیر دریاها را روشنی نمی‌بخشند مگر با روشنائی نوری که زیر چشم‌هایشان موجود است!

پاسخ گزینه: ۳

۳۳) عیّن الصحیح:

۱) ما أسرع مَرَّ السّنین من العُمر و نحن فی غفله: سال‌های عمر به سرعت می‌گذرد و ما در غفلت هستیم!

۲) إذا عملَت سَیّئهً فاعمل حسنهً حتّی تُعوِّض منها: هرگاه بدی را انجام دادی کار نیکی انجام بده تا آن را جبران کنی!

۳) یَصنع الإنسان أشیاءَ تُحوِّل الظلامَ إلی الضّوء: انسان با ساختن اشیائی تاریکی را به روشنایی تبدیل کرده است!

۴) إفراز السّائل المطهّر من لسان القطّ جعله حیوانا خاصّاً: گربه با ترشّح مایع پاک‌کننده از زبانش حیوان خاصّی شده است.

پاسخ گزینه: ۲

۳۴) عیّن الصحیح:

۱) أنا کتبت مقالتی العلمیه الثالثه فی ثمانی صفحات قبل عشره أشهر: من سومین مقاله علمی خود را ده ماه پیش در هشت صفحه نگاشتم.

۲) فی المباراه الماضیه سجّل فریقنا ستّه أهداف و الفریق المقابل ثالثه: در مسابقه گذشته تیم ما ششمین گل را ثبت کرد در حالی که تیم مقابل سومین را.

۳) من غرس خمس شجرات فی الیوم الخامس عشر من شهر اسفند فله ثالث جوائز: هر کس در روز پانزده اسفندماه پنج درخت بکارد سومین جایزه برای اوست.

۴) کل طالب یقرأ أربعه کتب من هذین المؤّلفین الإثنین سَتُعطى له جائزهٌ واحده نفیسه: به هر دانش آموز که چهار کتاب این دو نویسنده را بخواند جایزه گران‌قیمتی داده خواهد شد.

پاسخ گزینه: ۱

۳۵) «دانش‌آموزی را می‌بینم که تمرین‌های درس را در کلاس می‌نویسد»:

۱) اُشاهد طالباً یکتب تمارینَ الدَّرس فی الصَّفِ.

۲) رأیت فی الصَّف الطّالب یکتب تمارینَ الدّروس.

۳) اُشاهد فی الصَّف طالباً و هو یکتب تمارینَ الدَّرس.

۴) رأیت الطّالب و هو یکتب تمارینَ الدّروس فی الصَّف.

پاسخ گزینه: ۱

 إقرَأ النصّ التّالی ثمّ أجب عن الأسئله (۳۶-۴۲) بما یُناسب النّصّ:

إذا عَزمنا أن نجعل إرادتَنا قویّهً فإنّ التخیّل، و إن کان صعباً بعض الأحیان ولکنّه وسیله فعّاله فی سبیل تحقُّق ذلک، فعلی سبیل المثال إذا إستطاع الإنسانُ أن یتخیّل أّنه على ساحل البحر یَستریح، فإنّ هذا یُقلّل ما فیه من الإضطراب!

کذلک فی هذا المجال تُمکن الإستفاده من الأخطاء و غفرانها ولکن بالشّکل الصّحیح؛ فلهذا یمکن الإغماض عنها بعض الأحیان لیعود إلى العمل من جدید بإراده أقوى!

و یؤ کّد أنّ العادات الجیده تُقوّی العزیمه إن کانت منتظمه و لو کانت صغیره و العاملُ الآخر هو تعیین الجائزه بعد القیام بالعمل بشرط صحّته و حُسن عمله؛ لأنّه من جهه یُسببّ أنّ الشّخص یَنسى التّعَب و الجهد الّذی بذله عند القیام به و من جهه اُخرى تشجیع له على العمل!

۳۶) أیّ موضوع لم یُذکر فی النّص:

۱) أثر العادات الحسنه فی الإنسان!

۲) فائده الإغماض عن بعض الأخطاء!

۳) تأثیر قوّه الخیال فی إیجاد الطمأنینه للإنسان!

۴) تعلیم الآخرین و أثره فی سبیل الحصول على النجاح!

پاسخ گزینه: ۴

۳۷) عیّن الصحیح:

۱) إذا کانت لدى الإنسان إراده قویه فإنّه لا یلتفت إلى الأمور الصّغیره و رعایه النّظم فیه!

۲) إنّ رعایه الترتیب و اجتناب التفریق تَرفع شخصیه الإنسان فی مجال الإراده!

۳) علینا أن نغفر کلّ أخطائنا و ننسى آلامها حتّى نقوم بالعمل من جدید!

۴) تعیین الجائزه أهمّ وسیله للحصول على إراده قویّه!

پاسخ گزینه: ۲

۳۸) عیّن الخطأ:

۱) تقویه الخیال تکفی النّاس فی سبیل تحقُّق الإراده القویّه!

۲) إنّ الإراده القویّه لاتحصل باتّخاذ طریقه واحده و عمل واحد!

۳) من الأدوات المفیده للحصول علی إراده قویّه هو تصوُّر تحقُّق ما نریده!

۴) لایستطیع النّاس کلّهم أن یتخیّلوا اُموراً و حالات تُقلّل من شدّه اضطرابهم!

پاسخ گزینه: ۱

۳۹) عیّن الصحیح للفراغ: للحصول على الإراده القویه یجب…

۱) أن نقوّی قوّه خیالنا!

۲) أن نعمل أعمالاً جدیده فی حیاتنا!

۳) أن نأخذ الجوائز بعد القیام بالأعمال!

۴) ألّا نشتدّ على النّفس بل نتّخذ سبیل الرّأفه علیها!

پاسخ گزینه: ۱

 عیّن الخطأ فی الاعراب و التحلیل الصرفیّ (۴۰-۴۲)

۴۰) «یتخیّل»:

۱) مضارع – للمفرد الغائب – مزید ثلاثی (له حرفان زائدان) – متعدٍّ / مع فاعله جملهٌ فعلیه

۲) فعل مضارع – مزید ثلاثی (ماضیه «خیّل» من باب تفعیل) / فعل و فاعلٌ، والجمله فعلیه

۳) فعل مضارع – للمفرد المذکر الغائب – مزید ثلاثی (من باب تفعّل) / فعل و فاعلٌ، والجمله فعلیه

۴) مضارع – للغائب – مزید ثلاثی (ماضیه «تخیّل» من باب تفعّل) – معلوم / مع فاعله جملهٌ فعلیه

پاسخ گزینه: ۲

۴۱) «یُسببّ»:

۱) فعل مزید ثلاثی (بحرف زائد واحد) – متعدٍّ – معلوم / مع فاعله جملهٌ فعلیه

۲) مزید ثلاثی (من باب تفعیل) – متعدٍّ – معلوم / فعلٌ و مع فاعله جملهٌ فعلیه و خبر «أنّ»

۳) مضارع – للمفرد المذکّر الغائب – مزید ثلاثی (من باب تفعّل) – لازم / مع فاعله جملهٌ فعلیه

۴) فعل مضارع – مزید ثلاثی (له حرف واحد زائد من باب تفعیل) / الجمله الفعلیه و خبر لحرف «أنّ» المشبهه بالفعل

پاسخ گزینه: ۳

۴۲) «أقوى»:

۱) اسم – مفرد مذکر – اسم تفضیل (حروفه الأصلیه: «قوی») / صفه للموصوف «إراده»

۲) مفرد مذکر – اسم تفضیل (على وزن أفعل) – نکره / مضاف إلیه المضاف «إراده»

۳) مفرد مذکر – اسم تفضیل – نکره / مجرور بالتبعیه للموصوف «إراده»

۴) اسم – مفرد مذکر – اسم تفضیل (فعله مجرد ثلاثی) / إعرابه مجرور

پاسخ گزینه: ۲

 عیّن المناسب للجواب عن الأسئله التالیه (۵۰-۴۳)

۴۳) عین الخطأ فی ضبط حرکات الحروف:

۱) ستهٌ و تسعونٌ ناقصٌ سِتّهَ عَشَرَ یُساوی ثمانینٍ.

۲) لِبِلادِنا تَجارِب کَثیرهٌ‌ فی صِناعَهِ نَقلِ النّفطِ عَبْر الأنابیبِ.

۳) خُذوا الحَقَّ مِن أهلِ الباطِلِ و لا تأخُذوا الباطِلَ مِن أهلِ الحَقِّ.

۴) فی اللُّغهِ العَربیَّه مِئاتُ الکَلماتِ المُعرَّبهِ ذات الاُصولِ الفارسیَّه.

پاسخ گزینه: ۱

۴۴) عیّن الصحیح عن المفردات:

۱) نعلم أنّ للبطّ غدّهٌ طبیعیّهٌ بالقرب من ذنبها. (جمع) ← غدد، ذنوب

۲) عندما نمشی علی الرّمال الحارّه تحرق أقدامنا۰ (مترادف) ← نسیر، رجال

۳) اشتدّت الرّیاح و حدثت أعاصیر فی تلک المنطقه. (مفرد) ← رائحه، إعصار

۴) أظهر لنا أصدقاونا صدقهم و هم من المصلحین. (متضاد) ← أضمر، المفسدین

پاسخ گزینه: ۴

۴۵) عین ما فیه جمع سالم للمؤنّث:

۱) أنشد الشّاعر قصیده طویله، الأبیا تُ الجمیله فیها کثیره!

۲) استمعنا إلی أصوات الطّیور فی الغابه و هی جمیله و کثیره!

۳) إنّ یُنقَل النّفطُ بواسطه الأنابیب فلا نَحتاج إلى آلات لتقلیل الضّغط!

۴) بعض الأعمال تَحتاج إلى أوقات معیّنه فیجب أن لا نَتأخَّر فی الوصول إلیها!

پاسخ گزینه: ۳

۴۶) عیّن «الیاء» تُستخدم خطأ:

۱) أکرمنی

۲) أفلحنی

۳) أجلسنی

۴) أخبرنی

پاسخ گزینه: ۲

۴۷) عیّن ما لیس فیه «نون الوقایه»:

۱) أرسلتنی أَمّی لشراء شریحه لجوّالها!

۲) أعجبنی الرسّامُ الماهر الّذی لم تکُن له یدان!

۳) یا أختی العزیزه؛ بیِّنی لنا تأثیر المحبّه فی تربیه الأطفال!ُ

۴) التّحذیرات الکثیره فی الطریق بعَّدتنی عن الخطرات الموجوده!

پاسخ گزینه: ۳

۴۸) عیّن الصحیح فی البناء للمجهول (حسب المعنی):

«إستَخدم النّاس النّفط فی الصناعه و ابتعدت الأرضُ من السلامه بإکثارهم فی الاستفاده منه و حینئذ یُهدّدون البینه و تتعرَّض الحیاهُ للموت»

۱) اُستَخدِم الناسُ

۲) اُبتعِد من السّلامه …

۳) … و حینئذ تُهدَّد البیئه

۴) … تُتعرَّض للموت

پاسخ گزینه: ۳

۴۹) عیّن ما لیس فیه فعلٌ یصف ما قبله:

۱) للحرباء عینٌ تَدور کلّ إتّجاه تُریده!

۲) لا تَرفع صوتَک بأیّ دلیل عندما تتکلّم مع اُمّک!

۳) یُقدِّم لقمان مواعظ قیّمه یشیر القرآن إلیها!

۴) اُلِّف کتابٌ عظیم یُحصی مدننا الجذّابه للسّیاحه!

پاسخ گزینه: ۲

۵۰) عیّن الخطأ للفراغین: «… یَسِّر لی أمری، و یا … إجعلنی من عبادک الصّالحین!»

۱) ربِّ / إلهی

۲) یا الله / معبودی

۳) اللّهمّ / رحمن

۴) یا رَبِّ / الرحیم

پاسخ گزینه: ۴

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا نام و آوازه مـــن را چنان در حافظه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــــــر نیز توان به یغما بردن آن را نداشته باشد...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا