فرهنگ و معارف اسلامیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور انسانی ۱۴۰۰ داخل کشور؛ فرهنگ و معارف اسلامی

کنکور انسانی ۱۴۰۰ داخل کشور

ماده امتحانی: فرهنگ و معارف اسلامی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۵۱ تا شماره ۷۵

مدت پاسخگویی ۱۷ دقیقه

کد کنترل ۳۱۱-A

۵۱) تن دادن به رذایل در اولین مرحله چه اثری در وجود انسان ایجاد خواهد کرد؟

۱) توانایی درک واقعیات را از انسان می‌گیرد و روح او را به برزخ می‌کشاند.

۲) برای رسیدن به لذت‌های زودگذر دنیایی، دچار وسوسه‌های درونی می‌شود.

۳) جزئیات آن به وقوع می‌پیوندد و سوابق ذهنی فرد را به سوی گناه سوق می‌دهد.

۴) موجب سقوط بُعد غیر جسمانی انسان و از دست رفتن سرمایه‌های ارزشمندش می‌شود.

پاسخ گزینه: ۴

۵۲) حدیث شریف «الناس نیام فإذا ماتوا إنتبهوا» با کدام آیه شریفه، هم مفهوم است و پیامبر اکرم (ص) باهوش‌ترین مؤمنان را چه کسانی معرفی می‌کنند؟

۱) «حَتَّی إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ …» – فراوان به یاد مرگ‌اند و بهتر از دیگران خود را برای آن آماده می‌کنند.

۲) «وَ قَالُوا مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نَحْیَا …» – فراوان به یاد مرگ‌اند و بهتر از دیگران خود را برای آن آماده می‌کنند.

۳) « وَ قَالُوا مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نَحْیَا …» – گرچه در دنیا زندگی می‌کنند و زیبا هم زندگی می‌کنند، اما به آن دل نمی‌سپرند.

۴) «حَتَّی إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ …» – گرچه در دنیا زندگی می‌کنند و زیبا هم زندگی می‌کنند، اما به آن دل نمی‌سپرند.

پاسخ گزینه: ۱

۵۳) کدام عبارت، به وجود شعور و آگاهی پس ‌از مرگ اشاره دارد؟

۱) «وَ نفسٍ وَ ما سَوّاها فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»

۲) «قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ»

۳) «وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ کِرَامًا کَاتِبِینَ یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ»

۴) «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ»

پاسخ گزینه: ۲

۵۴) در روز قیامت، بدکاران از چه چیزی به شگفت می‌آیند و در این حالت گفتارشان چیست؟

۱) مشاهده گواهی اعضای بدن خویش – چرا علیه ما شهادت می‌دهید.

۲) حضور و شهادت دادن فرشتگان الهی – چرا علیه ما شهادت می‌دهید.

۳) مشاهده گواهی اعضای بدن خویش – ای کاش چنین اعمالی را انجام نداده بودیم.

۴) حضور و شهادت دادن فرشتگان الهی – ای کاش چنین اعمالی را انجام نداده بودیم.

پاسخ گزینه: ۱

۵۵) کدام مورد با حدیث شریف نبوی «الدنیا مزرعه الآخره» هم مفهوم است؟

۱) «وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ کِرَامًا کَاتِبِینَ یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ»

۲) «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ»

۳) «قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا»

۴) «إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الیتَامَیٰ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا»

پاسخ گزینه: ۴

۵۶) ابزار و اسباب بر مبنای کدام صفت الهی در اختیار ما قرار داده‌ شده و انسان مؤمن چگونه از آن بهره می‌برد؟

۱) عدل الهی – برای کسب رضای خداوند و توکل به خدا و سپردن کارها به او آماده ‌است.

۲) حکمت الهی – برای کسب رضای خداوند و توکل به خدا و سپردن کارها به او آماده است.

۳) حکمت الهی – در راستای راهیابی به نیازهایش با اعتماد به خدا،‌ اهل همت، تعقل و پشتکار است.

۴) عدل الهی – در راستای راهیابی به نیازهایش با اعتماد به خدا، اهل همت، تعقل و پشتکار است.

پاسخ گزینه: ۳

۵۷) شرط اصلی دوستی با خدا چیست و کدام آیه شریفه حاکی از آن است؟

۱) اعتقاد به خدا داشته باشد و کارها را به خدا بسپارد – «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه»

۲) عمل به دستورات خداوند که توسط پیامبر (ص) ارسال شده است – «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه»

۳) اعتقاد به خدا داشته باشد و کارها را به خدا بسپارد – «قُل إِن کُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعونی یُحبِبکُمُ اللَّه»

۴) عمل به دستورات خداوند که توسط پیامبر (ص) ارسال شده است – «قُل إِن کُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعونی یُحبِبکُمُ اللَّه»

پاسخ گزینه: ۴

۵۸) پیشوایان دین علاوه‌ بر آراستگی باطنی، به کدام مورد سفارش می‌کردند و آن را از اخلاق چه کسانی برمی‌شمردند؟

۱) آراستگی اخلاقی همچون ادب و سخاوت و حسن خلق – مؤمنان

۲) آراستگی اخلاقی همچون ادب و سخاوت و حسن خلق – جوانان

۳) آراستگی ظاهری در اجتماع و خانواده و از آن مهم‌تر در عبادت – مؤمنان

۴) آراستگی ظاهری در اجتماع و خانواده و از آن مهم‌تر در عبادت – جوانان

پاسخ گزینه: ۳

۵۹) ارائه برنامه‌های متفاوت و گاه متضاد از جانب مکاتب بشری در طول تاریخ، معلول کدام مورد است؟

۱) احتیاج همیشگی انسان به این‌که در افق بالاتری بیندیشد.

۲) نیاز دائمی انسان به برنامه‌ای که پاسخ‌گوی دغدغه‌های او باشد.

۳) ارائه پاسخ صحیح به سوال‌هایی که انسان تا آن را نیابد، آرام نمی‌گیرد.

۴) روبه‌رو شدن انسان با نیازهای مهمی که برآمده از سرمایه ویژه انسانی است.

پاسخ گزینه: ۲

۶۰) چرا خداوند فقط یک دین برای هدایت بشر فرستاده ‌است؟

۱) به دلیل رشد تدریجی فکر و اندیشه و امور مربوط به آن در مردم لازم بود تا در هر عصری پیامبری جدید مبعوث شود تا همان اصول ثابت را در خور انسان‌های دوران خود بیان کند.

۲) لازمه ماندگاری یک دین، تبلیغ دائمی و مستمر آن است و پیامبران الهی با ایمان استوار و تلاش بی‌مانند، در طول زمان‌های مختلف، دین الهی را تبلیغ می‌کردند.

۳) چون همگان ویژگی‌های مشترکی دارند، پس لازم است یک برنامه کلی داشته باشند تا آنان را به هدف مشترکی که در خلقتشان قرار داده ‌است، برساند.

۴) چون فضیلت‌های اخلاقی مانند عدالت و خیرخواهی در همه انسان‌ها مشترک است، پیامبران هم منادی فضیلت‌های اخلاقی در جامعه هستند.

پاسخ گزینه: ۳

۶۱) قرآن کریم چه کسانی را به مبارزه دعوت نموده ‌است و عجز و ناتوانی آنان در تحدی را، با کدام سخن نشان داده ‌است؟

۱) «یَقُولُونَ افْتَرَاهُ» – «لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا»

۲) «یَقُولُونَ افْتَرَاهُ» – «وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً»

۳) «أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ» – «لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا»

۴) «أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ» – «وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً»

پاسخ گزینه: ۱

۶۲) فرستادن کتاب و میزان به همراه پیامبران چه ثمره‌ای برای جامعه خواهد داشت؟

۱) «أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ»

۲) «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»

۳) «قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ»

۴) «یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلیْکَ»

پاسخ گزینه: ۲

۶۳) بیان جزئیات احکام الهی بر عهده کیست و این مسئله از کدام عبارت شریف، قابل دریافت است؟

۱) پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) – «وَ اللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهدِی القَومَ الکافِرینَ»

۲) امیرالمومنین (ع) و فرزندان آن حضرت – «وَ اللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهدِی القَومَ الکافِرینَ»

۳) پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) – «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»

۴) امیرالمومنین (ع) و فرزندان آن حضرت – «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»

پاسخ گزینه: ۳

۶۴) آیه شریفه «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‌ عَقِبَیْهِ…» خداوند چه کسانی را سرزنش می‌کند و چه هشداری به مردم می‌دهد؟

۱) عهد و پیمانشان را با شخص پیامبر (ص) شکستند – «انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِکُمْ»

۲) ایمانشان وابسته به حضور شخص پیامبر (ص) بود – «انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِکُمْ»

۳) عهد و پیمانشان را با شخص پیامبر (ص) شکستند – «مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‌ عَقِبَیْهِ»

۴) ایمانشان وابسته به حضور شخص پیامبر (ص) بود – «مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‌ عَقِبَیْهِ»

پاسخ گزینه: ۲

۶۵) امیرالمؤمنین (ع) راه‌حل نهایی برای غلبه بر اوضاع و احوال نابسامان پس ‌از خود و آگاه کردن مردم را چگونه ترسیم می‌کند؟

۱) به قرآن تمسک بجویید و از آن یاری بطلبید، چون قرآن کتاب هدایت همه جوامع بشری خواهد بود.

۲) به قرآن تمسک بجویید و از آن یاری بطلبید، آن‌گاه می‌توانید پیرو قرآن باشید که آن را به درستی بفهمید.

۳) همه‌ این‌ها را از اهلش طلب کنید، چون آنان هرگز با دین مخالفت نمی‌کنند و در دین اختلاف ندارند.

۴) همه این‌ها را از اهلش طلب کنید، چون آنان تبیین‌کنندگان معارف ‌اسلامی با نیازهای نو هستند.

پاسخ گزینه: ۳

۶۶) مطابق روایت شریف نبوی (ص) چه کسی گرفتار «میته جاهلیه» شده و برای نجات از آن انجام کدام اقدام مؤثر است؟

۱) نداشتن معرفت نسبت ‌به امام – در راه خدا به شایستگی جهاد نمایند.

۲) نداشتن معرفت نسبت ‌به امام – با شیوه حکومت‌داری ایشان آشنا شوند.

۳) مرگ در حال عدم پیروی از امام – در راه خدا به شایستگی جهاد نمایند.

۴) نداشتن معرفت نسبت ‌به امام – با شیوه حکومت‌داری ایشان آشنا شوند.

پاسخ گزینه: ۲

۶۷) «موجودات جهان همواره و در هر آن به خداوند نیازمند هستند و این نیاز هیچ‌گاه قطع یا کم نمی‌شود». کدام بیت، در تبیین این موضوع آمده ‌است؟

۱) ما که باشیم ای تو ما را جانِ جان / تا که ما باشیم با تو در میان

۲) نظیر دوست ندیدم اگرچه از مه و مهر / نهادم آینه‌ها در مقابل دوست

۳) مهر رخسار تو می‌تابد ز ذرّات جهان / هر دو عالم پر ز نور و دیده نابینا چه سود

۴) جامه‌های خلق بدریدی ز خار / پای درویشان بِخستی زار زار

پاسخ گزینه: ۱

۶۸) پس ‌از پذیرش مفهوم کدام مورد، پیام موجود در آیه شریفه «وَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ» تحقق می‌یابد؟

۱) «إنَّ اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ»

۲) «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‌ءٍ»

۳) «مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ»

۴) «قُلْ أَغَیْرَ اللَّهِ أَبْغِی رَبًّا»

پاسخ گزینه: ۲

۶۹) کدام مورد، علت دوستی نکردن با دشمنان خدا و مسلمانان را در آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ…» بیان می‌کند؟

۱) «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ»

۲) «عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ»

۳) «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا»

۴) «وَ قَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ»

پاسخ گزینه: ۴

۷۰) با تدبر در آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى» کدام واژگان آیه به ‌ترتیب بر «حسن فعلی» و «حسن فاعلی» دلالت دارند؟

۱) لِلَّهِ – مَثْنَى وَ فُرَادَى

۲) لِلَّهِ – أَعِظُکُم

۳) مَثْنَى وَ فُرَادَى – لِلَّهِ

۴) مَثْنَى وَ فُرَادَى – أَعِظُکُم

پاسخ گزینه: ۳

۷۱) امام صادق (ع) فرمودند: «إنّما المؤمنُ بمنزِلَهِ کَفّهِ المِیزانِ…». در تعبیر کدام آیه شریفه، می‌توان به این روایت استناد کرد و کدام عبارت، توضیح مناسبی برای مفهوم آن می‌باشد؟

۱) «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» – این سنت عام‌ترین قانون خداوند است.

۲) «فَاَمَّا الَّذینَ آمَنوا بِاللّه وَاعتَصَموا بِه فَسَیُدخِلُهُم فی رَحمَهٍ مِنهُ» – این سنت عام‌ترین قانون خداوند است.

۳) «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» – قرار گرفتن در دایره این سنت نتیجه عمل خود انسان‌هاست.

۴) «فَاَمَّا الَّذینَ آمَنوا بِاللّه وَاعتَصَموا بِه فَسَیُدخِلُهُم فی رَحمَهٍ مِنهُ» – قرار گرفتن در دایره این سنت نتیجه عمل خود انسان‌هاست.

پاسخ گزینه: ۱

۷۲) بیت زیر ثمره مفهوم مندرج در کدام آیه شریفه را مورد تبیین قرار می‌دهد؟

«طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت / به در آی تا ببینی طیران آدمیّت»

۱) «فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ …»

۲) «قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ …»

۳) «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ …»

۴) «لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَی وَ زِیَادَهٌ …»

پاسخ گزینه: ۲

۷۳) با توجه به آیات مبارکه سوره فرقان، علت تبدیل گناهان به حسنات پس از توبه، ایمان و عمل صالح در کدام مورد بیان شده ‌است؟

۱) پیرایش و تخلیه

۲) توبه و انقلاب علیه خود

۳) تزکیه و پاکی نفس

۴) آمرزنده و مهربان بودن خداوند

پاسخ گزینه: ۴

۷۴) تحقق بخشیدن به مفهوم آیه شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا» از عمل به کدام راهکار قرآنی آغاز می‌گردد؟

۱) «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»

۲) «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»

۳) «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ»

۴) «لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا»

پاسخ گزینه: ۴

۷۵) در کدام آیه شریفه، به دو معیار اولیه تمدن اسلامی اشاره‌ شده است؟

۱) «اللَّهُ لَا إِلَه إِلَّا هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلىَ‏ یَوْمِ الْقِیَامَهِ لَا رَیْبَ فِیهِ»

۲) «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»

۳) «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»

۴) «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً»

پاسخ گزینه: ۱

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا نام و آوازه مـــن را چنان در حافظه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــــــر نیز توان به یغما بردن آن را نداشته باشد...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا