اعتقادات در حیوانات
انسانها تنها موجوداتی نیستند که “اعتقاد” دارند. حیوانات نیز میتوانند اعتقادات داشته باشند، اگرچه اثبات آن دشوارتر از انسان است. دکتر توبیاس استارزاک و پروفسور آلبرت نیوئن در بوخوم چهار معیار را برای درک و بررسی تجربی باورهای حیوانات در مجله “ذهن و زبان” ارائه دادهاند.
استفاده انعطاف پذیر از اطلاعات در مورد جهان:
اولین معیار وجود اعتقادات که توسط فیلسوفان انجام شده این است که یک حیوان باید در مورد جهان اطلاعات داشته باشد. با این حال، این نباید فقط به یک واکنش خودکار منجر شود، مانند یک قورباغه که بطور غریزی به یک حشره در حال عبور حمله میکند.
در واقع، حیوان باید بتواند از این اطلاعات استفاده کند تا با روشی انعطاف پذیر رفتار کند. آلبرت نیویین توضیح میدهد: این مورد در شرایطی است که یک قطعه از اطلاعات یکسان با انگیزههای مختلف برای تولید رفتارهای مختلف میتوانند ترکیب شوند. به عنوان مثال، حیوان میتواند از اطلاعات موجود در آن لحظه به منظور غذا خوردن یا مخفی کردن غذا استفاده کند.
اطلاعات میتوانند مجدداً مورد استفاده قرار گیرند:
معیار بعدی می گوید که جنبههای فردی از آن اطلاعات را می توان به طور جداگانه پردازش کرد. به عنوان مثال در آزمایشاتی که با موش انجام شده است میتوانند یاد بگیرند که می توان نوع خاصی از غذا را در یک زمان خاص در یک مکان خاص یافت. دانش آنها ساختار “چه- زمانی-کجا” دارد.
چهارم، حیواناتی که دارای اعتقادات هستند باید بتوانند مؤلفههای اطلاعات را از راه های جدید دوباره ترکیب کنند. این باور مجدداً باید به رفتار انعطاف پذیر منتهی شود. موشها نیز میتوانند این کار را انجام دهند، همانطور که محقق آمریکایی جاناتان کریستال در آزمایشات در یک هزارتو نشان داد.
کلاغها و scrub jays همه معیارها را رعایت میکنند:
نویسندگان همچنین از کلاغها و جی های اسکراب به عنوان نمونههایی از حیوانات با اعتقاد ذکر میکنند. محقق انگلیس، نیکولا کلیتون آزمایشهای قطعی را با جی اسکراب انجام داد. وقتی پرندگان گرسنه هستند، در ابتدا تمایل به خوردن غذا دارند. وقتی گرسنه نیستند، بطور منظم باقیمانده را پنهان میکنند. در این فرآیند، آنها کدگذاری میکنند که کدام مواد غذایی مثلا کرم یا بادام زمینی کجا و چه زمانی مخفی شدهاند. اگر در ساعات بعدی گرسنه باشند، ابتدا به دنبال کرمهای مورد نظر خود میروند. بعد از گذشت مدت زمانی که کرمها غیرقابل تبدیل شدن میشوند، به جای آن به سمت مکانهای مخفی بادام زمینی میروند.
توبیاس استرزاک میگوید: آنچه به بهترین وجه این تغییر رفتار را توضیح میدهد، اعتقاد پرندگان در مورد کرمهای فاسد شده و اعتقاد آنها در مورد مکان سایر مواد غذایی است. حیوانات همچنین در شرایط دیگر نسبتاً انعطاف پذیر واکنش نشان میدهند، به عنوان مثال اگر متوجه شوند که در هنگام پنهان شدن رصد می شوند، بعداً غذا را مخفی میکنند.
رفتار انعطاف پذیر، که میتواند ناشی از اعتقادات باشد، در موشها، شامپانزهها و برخی حیوانات دیگر نیز نشان داده شده است. آلبرت نیوئن تصور می کند: احتمالاً بسیاری از گونههای دیگر نیز اعتقادات دارند
Humans are not the only ones who have beliefs; animals do too, although it is more difficult to prove them than with humans. Dr. Tobias Starzak and Professor Albert Newen from the Institute of Philosophy II at Ruhr-Universität Bochum have proposed four criteria to understand and empirically investigate animal beliefs in the journalMind and Language. The article was published online on 16 June 2020.
Flexible use of information about the world
The first criterion for the existence of beliefs worked out by the philosophers is that an animal must have information about the world. However, this must not simply lead to an automatic reaction, like a frog instinctively snapping at a passing insect.
Instead, the animal must be able to use the information to behave in a flexible manner. “This is the case when one and the same piece of information can be combined with different motivations to produce different behaviours,” explains Albert Newen. “For example, if the animal can use the information that there is food available at that moment for the purpose of eating or hiding the food.”
Information can be relinked
The third criterion says that the information is internally structured in a belief; accordingly, individual aspects of that information can be processed separately. This has emerged, for example, in experiments with rats that can learn that a certain kind of food can be found at a certain time in a certain place. Their knowledge has a what-when-where structure.
Fourthly, animals with beliefs must be able to recombine the information components in novel ways. This reassembled belief should then lead to flexible behaviour. Rats can do this too, as the US researcher Jonathan Crystal demonstrated in experiments in an eight-armed labyrinth. The animals learned that if they received normal food in arm three of the maze in the morning, chocolate could be found in arm seven at noon.
Crows and scrub jays meet all criteria
The authors from Bochum also cite crows and scrub jays as examples of animals with beliefs. British researcher Nicola Clayton carried out conclusive experiments with scrub jays. When the birds are hungry, they initially tend to eat the food. When they are not hungry, they systematically hide the leftovers. In the process, they encode which food — worm or peanut — they have hidden where and when. If they are hungry in the following hours, they first look for the worms they prefer. After the period of time has elapsed that takes worms to become inedible, they head for the peanut hiding places instead.
“What best explains this change in behaviour is the birds’ belief about the worms being spoiled and their beliefs about the location of other food items,” says Tobias Starzak. The animals also react flexibly in other situations, for example if they notice that they are being watched by rivals while hiding; if this is the case, they hide the food again later.
Flexible behaviour, which can be interpreted as caused by beliefs, has also been shown in rats, chimpanzees and border collies. “But probably many more species have beliefs,” supposes Albert Newen.