امتحانات نهاییعربی، زبان قرآن

سوالات امتحان نهایی درس عربی، زبان قرآن رشته ادبیات خرداد ۱۴۰۰

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

«باسمه تعالی»

سوالات امتحان نهایی درس: عربی، زبان قرآن ۳

رشته: ادبیات و علوم انسانی

ساعت شروع: ۸ صبح

تاریخ امتحان: ۱۴۰۰/۰۳/۰۶

پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه

مدت امتحان: ۹۰ دقیقه

تعداد صفحه: ۴

دانش‌آموزان روزانه، بزرگسال و داوطلبان آزاد سراسر کشور در نوبت خرداد ماه سال ۱۴۰۰

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی

الف) تَرْجِمِ الکَلِماتِ الّتی تَحتَها خطٌّ: (۱)

۱) خُلِقوا مِن نُحاسٍ:

۲) واصَلَ ألَفِرِدُ عَمَلَهُ دَؤوباً:

۳) ثُمَّ راحَ نَحْوِ والِدِهِ:

۴) إنَّکَ تَعَدَّیْتَ عَلی نِظامِ الطَّبیعَهِ:

۱) مس (درس ۱ ص ۳)

۲) با پشتکار (درس ۲ ص ۲۰)

۳) رفت (درس ۳ ص ۳۸)

۴) دست درازی کردی (درس ۴ ص ۵۶)

ب) عَیّن المُتَضادَّ و المُتَرادِفَ: (۰/۵) «اَلمُزارع / اَلدّاء / راقَبَ / اَلفَلّاح / اِطَّلَعَ / اَلصِّحَّه»

۵) (…………………… = ……………………)

۶) (…………………… ≠ ……………………)

۵) اَلمُزارع = اَلفَلّاح (درس ۴ ص ۵۷)

۶) اَلدّاء ≠ اَلصِّحَّه (درس ۱ ص ۴)

ج) عَیِّن الکَلَمَه الغَریبَه فی المَعنی: (۰/۵)

۷) الف) اَلقِشر  ب) اَلفَظّ ج) اَلجِذع د) اَلغُصن

اَلفَظّ (درس ۳ ص ۴۹)

۸) اُکتُب مُفرَد الکَلَمَه: «هذهِ المَطاعِمُ فی المدینهِ کثیرهٌ»

اَلْمَطْعَم (درس ۴ ص ۸۰)

د) تَرجِم الْعبارات اِلی الفارسیّه: (۷/۵)

۹) «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ» (۰/۷۵)

پروردگارا، مرا و فرزندانم را برپادارنده نماز قرار بده؛ پروردگارا، دعایم را بپذیر. (درس ۵ ص ۷۱)

۱۰) «إِنَّا لا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً» (۰/۵)

به درستی که ما پاداش کسی که کاری را نیک انجام داد، تباه نمی‌کنیم. (درس ۲ ص ۲۰)

۱۱) وَ قَدْرُ کُلِّ امْرِیءٍ ما کانَ یُحْسِنُهُ. وَ لِلرِّجالِ عَلَى الْأفعالِ أَسماءُ. (۰/۷۵)

و ارزش هر انسانی به آن چیزی است که آن را به‌ خوبی انجام می‌دهد (انجام می‌داد) و مردان (انسان‌ها) به واسطه کارها شهرتی (نام‌آوری) دارند. (درس ۱ ص ۲)

۱۲) شَعَر نوبلِ باِلذَّنب وَ بِخَیْبَهِ الأمَلِ مِنْ هذَا العنوانِ، وَ بَقِیَ حَزیناً. (۰/۷۵)

نوبل از این عنوان احساس گناه و ناامیدی کرد و ناراحت باقی ماند. (درس ۲ ص ۲۲)

۱۳) أَعْتَقَ رَسولُ اللّهِ (ص) الشَّیماءَ وَ أَرْسَلَها إلَی قَومِها بِإعزازٍ. (۰/۷۵)

فرستاده (پیامبر) خدا (ص) شیما را آزاد کرد و او را با عزت (احترام) به‌ نزد قومش فرستاد. (درس ۳ ص ۳۹)

۱۴) ما شاهَدَ أَنوشِروانُ فی الطَّریقِ إلّا عَجوزاً یَغْرِسُ فَسیلَهَ جَوْزٍ. (۰/۷۵)

انوشیروان در راه به‌ جز پیرمردی را ندید (فقط …. دید) که نهال گردویی می‌کاشت. (درس ۳ ص ۳۹)

۱۵) قَدِ استَفادَ الْإنسانُ مِنْ الدّینامیتِ، وَ سَهَّلَ أَعمالَهُ الصَّعْبَهَ فی حَفْرِ الْأنَفاقِ. (۰/۷۵)

انسان از دینامیت استفاده کرده ‌است و کارهای سخت خود را در کندن تونل‌ها آسان کرده ‌است. (درس ۲ ص ۲۱)

۱۶) هَجَمَت البوماتُ عَلَی الأفراخِ هُجوماً. (۰/۵)

جغدها به جوجه‌ها بدون ‌شک حمله کردند. (درس ۴ ص ۵۵)

۱۷) إیجادُ النُّفایاتِ الصِّناعیَّهِ مِن مُهَدِّداتِ نظامِ الطَّبیعَهِ. (۰/۵)

ایجاد زباله‌های (پسماندها) صنعتی از جمله تهدیدکنندگان نظام طبیعت هستند. (درس ۴ ص ۵۴)

۱۸) یا الهی! اِمْلَأ الدُّنیَا سَلاماً شامِلاً کُلَّ الْجَهاتِ. (۰/۵)

ای خدای من! دنیا را از صلحی فراگیر در همه جهت‌ها پر کن. (درس ۵ ص ۷۲)

۱۹) دَواؤُکَ فیکَ و ما تُبصِرُ. (۰/۵)

داروی تو در توست و نمی‌بینی. (درس ۱ ص ۲)

۲۰) راﻗَﺐَ الخَبیرُ اﻟﻤﺰرﻋﮥَ ﻣُﺮاﻗَﺒﮥً شدیدهً. (۰/۵)

کارشناس، مزرعه را به شدت مراقبت کرد. (درس ۴ ص ۵۶)

هـ) عَیِّن نوعَ الکلماتِ: (۱) «۲۱) اسم الفاعِل/ ۲۲) اسم المَفعول/ ۲۳) اسم التَّفضیل/ ۲۴) اسم المبالغه»

«یا غَفّارَ الذُّنوبِ! / یَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ»

۲۱) الظَّالِمِ

۲۲) الْمَظْلُومِ

۲۳) أَشَدُّ (درس ۳ ص ۵۲)

۲۴) غَفّارَ (درس ۵ ص ۷۶)

و) إنتَخِب التَّرجمهَ الصَّحیحهَ: (۰/۵)

۲۵) أشاهدُ قاسماً و هو جالسٌ بَینَ الشجرتینِ:

۱- قاسم را دیدم در حالی که میان دو درخت نشسته بود.

۲- قاسم را می‌بینم در حالی که میان دو درخت نشسته است.

۲ (درس ۲ ص ۲۷)

۲۶) تَجتَهدُ الأُمُّ لِتربیهِ أولادِها إِجتهادًا بالِغًا:

۱- مادر برای تربیت فرزندش تلاش می‌کند.

۲- مادر برای تربیت فرزندانش بسیار تلاش می‌کند.

۲ (درس ۴ ص ۶۰)

ز) عیِّن الصَّحیحَ: (۰/۵)

۲۷) ………………… خَصْلَتَانِ فِی مُؤْمِنٍ: البُخْلُ و الکِذبُ. (لَا یَجْتَمِعُ/ لَا تَجْتَمِعَانِ/ لَا تَجْتَمِعُ)

لَا تَجْتَمِعُ (درس ۱ ص ۱۳)

۲۸) اَللّاعِبونَ الْإیرانیّونَ …………………. مِنَ الْمُسابَقَهِ مُبْتَسِمینَ. (رَجَعوا/ رَجَعَ/ رَجَعتُم)

رَجَعوا (درس ۲ ص ۲۶)

ح) کَمِّل الفَراغَ بالتَّرجمهِ الصَّحیحهِ: (۱)

۲۹) الْمُغولَ اسْتَطاعوا أَنْ یَهْجُموا عَلَی الصّینِ.

مغول‌ها ………………. به چین ………………..

توانستند، حمله کنند (درس ۲ ص ۳۰)

۳۰) بَل تراهُم خُلقوا مِن طینَهٍ هَل سِوی لَحمٍ و عَظمٍ و عَصَب؟

بلکه آنان را می‌بینی از گِلی …………………. آیا به جز گوشت و …………………. و پِی‌اند؟

آفریده شدند، استخوان (درس ۱ ص ۳)

ط) عَیِّن المحلّ الإعرابیّ لِما تَحتَهُ خطٌّ: (۱/۷۵)

۳۱) «یا عِبادِیَ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِی واسِعَهٌ»

منادی / خبر إِنَّ (درس ۵ ص ۸۱)

۳۲) هذَا السَّمَکُ یَخْرُجَ مِنْ الْغِلافِ خُروجاً عَجیباً.

مبتدا / صفت (درس ۴ ص ۶۹)

۳۳) لا شَیْءَ أَحْسَنُ مِنَ الْعَفْوِ عِندَ الْقُدرَهِ.

اسم لای نفی جنس / جار و مجرور / مضاف الیه (درس ۱ ص ۹)

ی) ۳۴) میِّز أُسلوبَ الحَصرِ: (۰/۲۵)

۱) «فَسَجَدَ الْمَلائِکَهُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِیسَ»

۲) «وَ مَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ»

۲- (درس ۳ ص ۴۶)

ک) تَرجِم ألافعالَ: (۱/۵)

۳۵) قاتَلَ: جنگید

۱) لایُقاتِل صَدیقَهُ:

۲) لَن تُقاتِلوا الأصدقاءَ:

۳) قاتِل الأعداءَ:

۱) نباید بجنگد (نجنگد)

۲) نخواهید جنگید

۳) بجنگ (درس ۳ ص ۵۰)

۳۶) أرسَلَ: فرستاد

۱) کانَ قَد أرسَلَ الطَّعامَ إلَیَّ:

۲) لاتُرسِل هذهِ الِّرسالهَ:

۳) لَم نُرسِلهُم إلّا مُبَشِّرینَ:

۱) فرستاده بود

۲) نفرست

۳) نفرستادیم (نفرستاده‌ایم) (درس ۴ ص ۶۶)

ل) میِّز فی العِباراتِ التّالیه: (۱/۵)

«۳۷) المستثنی و المستثنی منه ۳۸) المفعول المطلق و نوعه ۳۹) الحال ۴۰) المنادی»

«رَبَّنَا وَ لَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَهَ لَنَا بِهِ» / یَطیرُ الطّائِرُ طَیَراناً سریعاً. / إشتَغَلَ الفلّاحونَ فی المزرعهِ نَشِطینَ الّا منصوراً.

۳۷) منصوراً / الفلّاحونَ (درس ۲ ص ۲۵)

۳۸) طَیَراناً / نوعی (درس ۴ ص ۶۸)

۳۹) نَشِطینَ (درس ۲ ص ۲۵) ۴۰) رَبَّنَا (درس ۱ ص ۱۲)

م) عَیِّنْ الکلمه الصَّحیحه لِلعِبارات: (۱) «اَلْعَجوز / اَلدَّؤوب / البَسمَه / اَلعَوده / الفَأرَه / اَلْمُؤلِم»

۴۱) ضَحِکٌ خَفیفٌ بِلا صَوتٍ.

البَسمَه (درس ۵ ص ۷۷)

۴۲) حَیوَانٌ صَغیرٌ یَعیشُ تَحْتَ الْأَرضِ یَنْقُلُ داءَ الطاّعونِ.

الفَأرَه (درس ۴ ص ۶۴)

۴۳) الرَّجُلُ أوِ المَرأهُ الکَبیرَهُ فِی السِّنِّ.

اَلْعَجوز (درس ۳ ص ۴۷)

۴۴) اَلَّذی یَسْعیٰ فی إنجازِ عَمَلِهِ وَ لا یَشْعُرُ بِالتَّعَبِ.

اَلدَّؤوب (درس ۲ ص ۲۸)

ن) عیِّن الصَّحیحَ فی التَّحلیل الصَّرفی: (۰/۵) لا تُطْعِموُا الْمَساکینَ مِمّا لا تَأکُلُونَ.

۴۵) لا تُطعِموا:

۱- فعل نهی، جمعٌ مذکرٌ مخاطبٌ، ثلاثیٌّ مزیدٌ، معلومٌ، مُعرَبٌ / فعلٌ و الجملهُ فعلیهٌ

۲- مفردٌ مذکرٌ مخاطبٌ، ثلاثیٌّ مجردٌ، معلومٌ، مبنیٌّ / فعلٌ و فاعلٌ

پاسخ گزینه ۱

۴۶) المساکین:

۱- اسمٌ، جمعٌ تکسیرٌ، اسمٌ فاعلٍ، نکرهٌ، مبنیٌّ / فاعلٌ و مرفوعٌ

۲- اسم، جمعٌ تکسیرٌ و مفردهُ «مسکین»، مُعرفٌ بِأل / مفعولٌ و منصوبٌ

پاسخ گزینه ۲ (درس ۱ ص ۱۰)

س) اِقرأ النُّصوصَ ثُمَّ أجِب عَن الأسئلهِ التالیهِ: (۱)

«یَتِمّ التوازُنُ فِی الطبَّیعَهِ مِنْ خِلالِ وُجودِ رَوابطَ مُتدَاخِلهٍ بینَ الکْائنِاتِ الحَیّهِ وَ بَیئَتِها وَلکِٰنْ ظَلَمَ الْإنسانُ الطَّبیعَهَ وَ تَدَخُّلُهُ فی أُمورِ الطَّبیعَهِ یُؤَدّی إلیٰ اِختِلالِ هذا التَّوازُنِ.»

«بَنَی الفردُ مُؤَسَّسَهً لِمَنحِ الجَوائِزِ الشَّهیرَهِ وَ مَنَحَ ثروَتَهُ لِشِراءِ الجوائِز الذَّهَبیَّهِ.»

۴۷) مِمَّ یَتِمّ التوازُنُ فِی الطبَّیعَهِ؟

یَتِمّ التوازُنُ فِی الطبَّیعَهِ مِنْ خِلالِ وُجودِ رَوابطَ مُتدَاخِلهٍ بینَ الکْائنِاتِ الحَیّهِ وَ بَیئَتِها.

۴۸) إلی ما یُؤَدّی تَدَخُّلُ الْإنسان فی أُمورِ الطَّبیعَهِ؟

یُؤَدّی إلیٰ اِختِلالِ التَّوازُنِ فی أُمورِ الطَّبیعَهِ.

۴۹) لِماذا بَنَی الفردُ مُؤَسَّسَهً؟

بَنَی الفردُ مُؤَسَّسَهً لِمَنحِ الجَوائِزِ الشَّهیرَهِ.

۵۰) ما مَنَحَ الفردُ لِشِراءِ الجوائِز الذَّهَبیَّهِ؟

مَنَحَ ثروَتَهُ لِشِراءِ الجوائِز الذَّهَبیَّهِ.

(درس ۲ و درس ۴)

(جمع نمره: ۲۰)

«نرجولکم التوفیق و النّجاح»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا