علوم پزشکی

خدایا راه دفع و رفع بیماری‌ها را بنمایان

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

خدایا راه دفع و رفع این بیماری را به ما بنمایان

نوازندگان و خوانندگان تمام ادیان برای دفع کرونا دعای دسته جمعی خواندند.

نوازندگان و خوانندگانی از تمام ادیان دنیا از مسیحی و یهودی تا بودایی و مسلمان، در نیوزیلند دور هم جمع شدند و برای دفع ویروس کرونا دعا کردند.

شاید هر اتفاقی جز کرونا موجب این وحدت و همبستگی مردم جهان با هم نشده باشد ولی این اتفاق در شرایط سخت رخ داد و موجب شد مردم سرتاسر دنیا از هر دین و با هر اعتقادی احساس نزدیکی و یکی شدن بیشتری با هم داشته باشند.

اینجاست که جمله نویسنده شهیر ایرانی رنگ می گیرد . آنجا که می گوید: آدمیزاد فقط با آب و نان و هوا نیست که زنده است، این را دانستم و می‌دانم که آدم به آدم است که زنده است، آدم به عشق آدم زنده است

پیام آیت الله جوادی آملی به همایش بین‌المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر؛

ممکن نیست خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد

ممکن نیست خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد. هر جا یک دشواری هست دو برابر آن آسانی است، هر جا یک بیماری هست دو برابر آن درمان است، هر جا یک درد است دو برابر آن شفا است.

خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به اولین همایش بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر که به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز و با حضور سخنرانانی از ایران و چند کشور جهان آغاز شد، بیان کرد: علمی که موضوع آن فعل و قول خداست علم دینی است. حوزه‌های علمیه درباره قول خدا سخن می‌گویند، دانشگاه‌ها درباره فعل خدا سخن می‌گویند، این علم می‌شود دینی، آنگاه اخلاق را از همین جا می‌شود گرفت می‌شود جهانی، الهیات را از همین جا می‌شود گرفت می‌شود جهانی، درمان کرونا و مانند کرونا را از همین جا می‌شود گرفت می‌شود جهانی. یقیناً این عاملی دارد یقیناً این علتی دارد یقیناً پیامدی دارد یقیناً آثاری دارد یقیناً راه دفع دارد یقیناً راه دفاع دارد. هیچ ممکن نیست که خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد. هر جا یک دشواری هست دو برابر آن آسانی است، هر جا یک بیماری هست دو برابر آن درمان است، هر جا یک درد است دو برابر آن شفا است.

وی اضافه کرد: بنابراین اخلاق ما، الهیات ما در گرو اعتقادات ماست و اعتقادات ما از فلسفه و جهان بینی الهی شروع می‌شود که همه زیر مجموعه را دینی می‌کند آن وقت ما وقتی درباره زمین و زمان بحث می‌کنیم، درباره آیت الهی بحث می‌کنیم. در حوزه‌های علمیه اگر سخن از حلال و حرام است درباره قول خداست و اگر دانشجویان و دانش پژوهان و اساتید دانشگاهی بحث می‌کنند درباره فعل خدا بحث می‌کنند.

متن کامل پیام معظم له بدین شرح است:

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ‏ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی ‏جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ‏ وَ فَاطِمَهُ الزَّهْراء سَیِّدَه نِسَاءِ الْعَالَمِینَ بِهِمْ نَتَوَلَّی‏ وَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ‏ نَتَبَرَّءُ إِلَی اللَّه».

مقدم شما اساتید، دانشوران و اندیشمندان گرامی می‌داریم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم همه اندیشوران کشورمان و اندیشوران سایر کشورها را به آنچه حق است آگاهی دهد و به آنچه صدق و عدل است توفیق عمل عطا کند.

محور بحث در این همایش و نشست، اخلاق، الهیات و بلاهای فراگیر است. بحث‌هایی که قبلاً مطرح می‌شد به عنوان «علم دینی»، پاسخگوی به این سه سوال است؛ یعنی اخلاق را، الهیات را، حلّ بلاهای فراگیر و مانند آن را تحقیق و بررسی «علم دینی» پاسخ می‌دهد.

مستحضرید که علوم به وسیله موضوعاتشان امتیاز پیدا می‌کنند، گرچه هر علم رهاورد فراوانی دارد هدف دارد، روش دارد، محمول دارد، موضوع دارد، نسبت بین موضوع و محمول دارد ولی همه اینها در دامن موضوع علم اند؛ محمول علم تابع موضوع علم است، نسبت بین موضوع و محمول تابع طرفین است، هدف متفرّع بر مسائل است که مسئله را موضوع و محمول و نسبت سامان می‌دهند که آن دو امر یعنی محمول و نسبت، به موضوع تکیه می‌کنند. حرف اول و آخرِ علم را موضوع آن علم می‌زند. موضوع آن علم روش را تأمین می‌کند، موضوع آن علم محمول را تأمین می‌کند، موضوع آن علم نسبت موضوع و محمول تأمین می‌کند، موضوع آن علم هدف را. بنابراین ممکن است که ما علوم را به وسیله اهدافشان، به وسیله روش‌هایشان، به وسیله محمولاتشان، به وسیله نِسَبی که بین موضوعات و محمولات برقرار است امتیاز بدهیم؛ اما حرف اول تمام تمایزهای یاد شده را موضوع علم به عهده دارد. موضوع علم اگر دینی بود آن علم می‌شود دینی، موضوع آن علم اگر غیر دینی بود آن علم می‌شود غیر دینی، این یک مطلب.

مطلب دیگر این است که اصلاً دین در عالم هست یا نه، این را فلسفه کلی تأمین می‌کند و فلسفه کلی جهان بین است. اندام و قواره و قیافه فلسفه به کلّ جهان می‌خورد. جهان آنچه بود و آنچه آمد و آنچه هست، زیر پوشش دید عقلی فیلسوف است. این عقل مجرّد آن قدر تواناست که هم درباره ازلیت می‌اندیشد هم درباره ابدیت فکر می‌کند هم درباره مجموع ازل و ابد یعنی سرمد فکر می‌کند. در فلسفه کلی و جهان بینی کلی صحبت در این است که آیا خدا هست یا نیست. بعد از بررسی‌های دقیق و عمیق فلسفه کلی که موجود ممکن با اتفاق پدید نمی‌آید یعنی بی سبب ممکن نیست چیزی پدید بیاید، نظام علّی و معلولی تثبیت می‌شود. نظام علّی و معلولی که تثبیت شد یعنی هر چیزی که هستی او عین ذات او نیست، این علت می‌خواهد. این حرف عقلی را رهبران الهی گفتند، عقل هم فهمید و هم تصدیق کرد.

بیان امیر بیان علی بن ابیطالب (علیه أفضل صلوات المصلین) این است: «کُلُّ قَائِمٍ فِی سِوَاهُ مَعْلُولٌ »؛ یعنی هر موجودی که هستی او عین ذات او نیست سبب می‌خواهد. هیچ کدام از این موجودات سپهری، هستی آنها عین ذات آنها نیست وگرنه باید ازلی، ابدی و سرمدی باشند، در حالی که بسیاری از اینها در معرض زوال اند؛ نزدیک یا دور، زود یا دیر. به هر تقدیر در معرض زوال و دگرگونی اند و چیزی که در معرض زوال و دگرگونی است معلوم می‌شود که هستی او عین ذات او نیست؛ مثلاً دو دو تا چهار تا هرگز عوض نمی‌شود این معلوم می‌شود که ذاتی آن است، ممکن نیست در یک عصر و مصری دو دو تا بشود سه تا و در یک عصر و مصر دیگر بشود چهار تا یا بشود زوج یا بشود فرد، این چنین نیست. اگر یک امری ذاتی شد هرگز تغییرپذیر نیست. هستی این موجودات آسمانی و زمینی هیچ کدام ذاتی اینها نیست، وگرنه نه سابقه عدم داشتند و نه لاحقه عدم اینها را تحدید می‌کند. پس اینها سبب می‌خواهند. این بیان نورانی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) که در نهج البلاغه آمده است تعبد نیست بلکه ارشاد به حکم عقل است، تحلیل عقلی است که آن معلّم به جهان آموخت «کُلُّ قَائِمٍ فِی سِوَاهُ مَعْلُولٌ». همین بیان نورانی در کلمات امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است که «کُلُّ قَائِمٍ فِی سِوَاهُ مَعْلُولٌ ». منتها کلام نورانی امیر بیان را در نهج البلاغه می‌بینیم، کلام امام رضا (سلام الله علیه) را در توحید صدوق (رضوان الله علیه) می‌بینیم که چیزی که هستی او عین ذات او نیست، این اتفاق نیست، اتفاق هیچ نظمی را نمی‌پذیرد، هیچ زندگی را سامان نمی‌دهد، اتفاق یعنی بی جهت؛ بیماری بی جهت خوب شود یا کسی بی جهت بیمار شود یا موجودی خودبخود بی جهت سبز شود یا موجودی بی خود و خود به خود از بین برود، نه فرازش به تعبیر شیخ عطار و نه فرودش، این از لطیف‌ترین تعبیرات جناب شیخ عطار است به عنوان فراز و فرود ، نه فراز هیچ موجودی بی سبب است و نه فرود آن. پس اگر چیزی هستی آن عین ذات آن نبود سبب می‌خواهد و اگر سبب آن هم مثل خود این مسبّب، هستی آن عین ذات آن نبود، آن هم سبب می‌خواهد.

کاری که حکمت متعالیه کرد این بود و این هست که به دنبال ابطال تسلسل نرفت؛ یعنی نگفت به اینکه ما نقل کلام در آن سبب می‌کنیم آن سبب اول را چه کسی آفرید؟ آن قبلی را چه کسی آفرید؟ تا سلسله درست کند، تسلسل درست کند، تسلسل تعاقبی درست کند، تسلسل غیر تعاقبی درست کند، این طور نیست که فکر را خسته کند بلکه در همان قدم اول این فکر سوال می‌کند این شیئی که به نام «الف» موجودی است که هستی آن عین ذات آن نبود آن را چه کسی آفرید؟ اگر بگویند «باء»، دیگران مثل متفکران مشاء می‌گویند ما نقل کلام در آن «باء» می‌کنیم «باء» را چه کسی آفرید؟ بگوییم «جیم» آفرید، «جیم» را چه کسی آفرید؟ «دال» آفرید و تسلسل؛ ولی در حکمت متعالیه می‌گوید به اینکه این «الف» را که هستی آن عین ذات آن نیست چه کسی آفرید؟ اگر کسی بگوید «باء»، حکمت متعالیه می‌گوید که سوال مرا جواب ندادید! من که می گویم این «الف» که هستی آن عین ذات آن نیست آن را چه کسی آفرید، شما گفتید «باء» که آن «باء» هم مثل خود «الف» است! من از «الف» تکان نمی خورم سلسله درست نمی‌کنم، می گویم چرا جواب مرا ندادید؟! «باء» هم که مثل «الف» است، «باء» هستی آن عین ذات آن نیست. سوال مرا جواب ندادید، نه اینکه سوال را جواب دادید و ما نقل کلام در آن جواب می‌کنیم! لذا فرق حکمت متعالیه و حکمت مشاء و مانند آن این است که آنها (حکمت مشاء) به دنبال تسلسل و ابطال چنین سلسله حرکت می‌کنند اما حکمت متعالیه می‌گوید من همین جا ایستاده ام سؤالم را باید جواب بدهید؛ این چیزی که هستی آن عین ذات آن نیست چه «الف» چه «باء» چه «جیم» چه «دال» و چه مانند آن، این را چه کسی آفرید؟ بنابراین اگر چیزی هستی آن عین ذات آن نبود پدید آمد، حتماً یک سببی دارد که آن سبب، هستی آن عین ذات آن است؛ لذا هر موجودی بدون نیاز به تسلسل ابطال سلسله، آیت پروردگار است.

پس فلسفه کلی خدا را ثابت می‌کند و وقتی خدا را ثابت کرد جهان می‌شود آیت الهی، وقتی آیت الهی شد هم دین ثابت می‌کند به نام خدا و هم آیت الهی ثابت می‌شود به نام جهان. هم بحث درباره خود خدا می‌شود دینی، هم بحث درباره تک تک ذرات ریز نظام سپهری می‌شود دینی؛ زیرا اگر درباره موجود آسمانی بحث کنیم درباره نشانه خدا بحث کردیم، فعل خدا شد موضوع علم ما و اگر در موجودات زمینی بحث کنیم درباره آیت و علامت الهی سخن گفتیم، فعل خدا شد موضوع علم ما. علمی که موضوع آن خداست دینی است که می‌شود کلام و فلسفه و تفسیر و مانند آن، علمی که موضوع آن فعل، وصف و نشان خداست آن هم می‌شود دینی. منتها علوم دینی بخش‌هایی از آن نظیر تفسیر و فقه و مانند آن تعبدی اند، بخش‌هایی هم توصّلی اند؛ اگر گفتند علمی دینی است معنای آن این نیست که در آن حتماً قصد قربت لازم است باید وضو گرفت و مانند آن. یک بحث توصّلی داریم که صحت آن به قصد قربت نیست و یک بحث تعبدی داریم که صحّت آن به قصد قربت است.

بنابراین هیچ موجودی از موجودات عالم چه در آسمان و چه در زمین، چه در انسان و چه در فرشته، نیست که موضوع علم باشد و دینی نباشد. هر چه که در آسمان و زمین است، هر چه در فلک و مَلک است، هر چه به نام جن و انس است موجودی است مخلوق خدا ﴿وَ فِی الْأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنینَ ﴾؛ آیات الهی اند نشانه الهی اند. بحث در نشان خدا، بحث در آیت خدا، بحث در فعل خدا مثل بحث در قول خدا دینی است. در حوزه‌های علمیه می‌گویند خدا چنین گفت، در دانشگاه‌ها آن سروران عزیز ما می‌گویند خدا چنین کرد، آن اگر دینی تر از کار حوزه نباشد کمتر از کار حوزه نیست؛ چه بگوییم خدا چنین گفت چه بگوییم خدا چنین کرد. در جریان فعل معصوم آنجا می‌گویند قول معصوم، فعل معصوم، تقریر معصوم حجت است؛ چه بگوییم امام صادق (سلام الله علیه) چنین کرد و چه بگوییم امام صادق (سلام الله علیه) چنین فرمود، هر دو دینی است.

نتیجه اینکه فلسفه کلی و جهان بینی اگر معاذالله کج راهه رفت و جهان را اتفاق گذراند، با تصادف گذراند، بی علت و بی معلول بودن بدون نظام علّی گذراند، این فلسفه الحادی است و همه علومی که زیر مجموعه این فلسفه است می‌شود الحادی، وقتی دین نباشد علم دینی هم نخواهیم داشت و اما اگر فلسفه الحادی نبود جهان بینی حق بود اولاً خدا را ثابت می‌کند آن وقت کل نظام را فعل خدا می‌داند و علوم فراوانی که حدّ و حصری نیست مرزی برای این علوم نیست، موضوع هر علمی از این علوم خدا باشد، اسماً خدا باشد، اوصاف خدا باشد، افعال خدا باشد، اقوال خدا باشد، سیره خدا باشد، سنّت خدا باشد، هر چه باشد می‌شود دینی. آری علوم اعتباری که فعل بشر است؛ ساختن موشک، ساختن هواپیما، ساختن اتومبیل، ساختن فلان سدّ، ساختن فلان ماهواره و مانند آن، اینها فعل بشراست اینها می‌تواند دینی باشد و می‌تواند غیر دینی باشد؛ اگر مطابق با رهنمود رهبران الهی است می‌شود دینی و اگر مطابق با آن نبود می‌شود غیر دینی، چون این موجودات صناعی اند نه موجودات طبیعی و خلقت؛ اما آنچه که در دریا و عمق دریاست، آنچه در سپهر و فوق سپهر است، آنچه بین آسمان و زمین است، آنچه در انسان و اعماق فکر انسان و اندیشه‌های انسان و گرایش‌های انسان و دستگاه گوارش انسان و شنوایی و بینایی و مانند آن که کل این مجموعه انسان محور بحث قرار بگیرد، تک تک اینها مخلوق خداست و بحث در مخلوق خدا فعل خداست و بحث در فعل خدا دینی است.

وقتی این فکر جا گرفت آن وقت تمام علوم می‌شود دینی. این علم در جهان هست دین می‌شود جهانی و این علم هر گونه غروری را و مانعی را از سر راه برمی دارد. یک دانشمند هر لحظه وقتی به عظمت خلقت خالق پی می‌برد خضوع و تواضع او بیشتر می‌شود، هر لحظه که از جهل به علم می‌آید از نظر علمی، از جهالت به عقل می‌آید از نظر حکمت عملی، از احتمال و مظنه و وهم و خیال به جزم می‌آید از نظر عقل نظری، از تردید به عزم می‌آید از نظر عقل عملی، هر گونه تغییر و تحوّلی در نهان و نهاد انسان پیدا شود او خاضع تر و شاکر تر خواهد بود و سپاس خدا را بر خود لازم می‌داند و اهل سجده خواهد بود و دائماً شکر می‌کند و هرگز نمی‌گوید که من آنم که فلان علم را کشف کردم بلکه معتقد است خود این علم را ذات اقدس الهی به وسیله یا بدون وسیله در نهان او و در نهاد او مستقر کرده است و آنچه که مانع جهانی شدن است و آنچه که مانع اتحاد جهانی است و آنچه که مانع وحدت ملت‌ها و ملل است غرور است. هر کس خیال کند که خودش چیزی را کشف کرده و در نهان و نهاد خود معاذالله منکر مبدا باشد این پدیده علمی و ابتکار را به خود اسناد دهد در حالی که خود لرزان است، به تفکرات خود اسناد بدهد در حالی که تفکراتش زلزله زده اند و هر لحظه تغییر پذیرند، این نارواست «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَهٍ فَمِنْک ‏».

یک حرف بسیار لطیفی حکیم سنایی دارد که اگر کسی بخواهد به بارگاه الهی بگوید من آن هستم که فلان زحمت را کشیدم فلان ابتکار را کردم فلان اختراع را کردم فلان چیز را کشف کردم، با علم خود به بارگاه رفیع الهی بار ببرد، او باید بداند که همیشه اهل کارگاه است نه بارگاه و اگر خواست با خدای خود سخن بگوید نباید بگوید من آن هستم که این زحمات کشیدم! روی گردآلود برزی او که بر درگاه او ٭٭٭ آبروی خود بری گر آب روی خود بری.

یعنی اگر کسی خواست با خدای خود مناجات کند زمزمه کند در کنار بارگاه الهی سجده کند، نباید بگوید من آن هستم که فلان علم را کشف کردم، من آن هستم که فلان خدمت را کردم، من آن هستم که فلان خدمت را به جامعه تحویل دادم! اگر کسی خواست به بارگاه الهی بار یابد باید کارگاهی فکر نکند بارگاهی فکر کند. بارگاهی که فکر کرد روی گردآلود می‌برد سوی او. «روی گردآلود بر زی او» یعنی به طرف او، چرا؟ «آبروی خود بری گر آب روی خود بری» اگر بگوید من این همه زحمت کشیدم، فوراً می‌گویند اینها را ما به تو دادیم.

بنابراین هیچ علمی در دانشگاه نیست؛ علم طبیعی نه علم صناعی! ساختن ساختمان یک راه دیگر است، ساختن اتومبیل یک راه دیگری است، ساخت و ساز صنعت است، صنعت مع الواسطه به دین برمی گردد. اما از دریا و عمق دریا و آنچه که در نظام سپهری است از این دو نبش هر چه انسان بحث می‌کند کار خداست، یک؛ و کار خدا آیت خداست، دو؛ بحث در نشانه خدا دینی است، سه؛ پس ما علم غیر دینی در فضای طبیعی و تجربی و ریاضی و فلسفی دانشگاه نداریم، همه آنها دینی است، در کنار سفره دین نشسته ایم. چه اینکه در حوزه‌های علمیه اگر در حکمت نظری است که وابسته به قرآن و سنّت اهل بیت است، اگر در حکمت عملی است بشرح ایضاً؛ یا «قال الله» است یا «قال رسول الله» است یا «قال امیر المؤمنین» است یا «قال الباقر و قال الصادق (علیهم أفضل صلوات المصلین)» است که اینها می‌شود دینی. اینها، هم اخلاقیات جهانی را تأمین می‌کنند، هم الهیات جهانی را تأمین می‌کنند، هم ادیان جهانی را تأمین می‌کنند و هم به دنبال آن رهآوردها و بلاهای فراگیر را تأمین می‌کنند.

این موجود ضعیف که به نام «کرونا» است الآن بیش از هشت میلیارد را به دام انداخت این یک ذره‌ای است که ذات اقدس الهی آن را خلق کرد. این مبادی پیدایش دارد، مبادی پرورش دارد، مبادی تغذیه دارد، مبادی گزندگی دارد. همه این مبادی را ممکن است ذات اقدس الهی عنایت کند به فکر یک دانشمند ایرانی افاضه کند که این یک فخری شود برای ایران اسلامی، فخری شود برای جهان بشری کنونی، بدون اینکه منّتی بر کسی بگذارد داروی درمان کننده این بیماری سهمگین را به جهان عرضه کند تا جان بشریت را نجات بدهد.

آنچه می‌تواند اخلاق را جهانی کند که جنگ جهانی اول و دوم بار نیاید؛ مستحضرید که در جنگ جهانی حداقل هفتاد میلیون با آن جمعیت کم آن روز کشته شدند تا صد میلیون را هم گفته اند، هفتاد میلیون کشته شدند بدون عقل، بدون درایت! تکیه کردن به سلاح نتیجه آن جنگ جهانی است حالا یا جنگ جهانی است یا جنگ نیابتی است که شما ملاحظه می‌کنید، تنها چیزی که جهان را حفظ می‌کند عقل است و عقل! مرحوم کلینی که از علمای بزرگ و بزرگوار جهان اسلام است او در کتاب شریف کافی یک مقدمه‌ای دارد این مقدمه پنج شش صفحه است آخرین سطر این است: «إِذْ کَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیْهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یُحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیْهِ الْعِقَابُ »؛ فرمود قطب فرهنگی جهان عقل است. از بس در روایات تأمل کرد تدبّر کرد فحص کرد بحث کرد جدّیت کرد هر چه بیشتر جدّیت کرد از عقلانیت و وحیانی بیشتر باخبر شد. «إِذْ کَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیْهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یُحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیْهِ الْعِقَابُ»؛ احتجاج خدا و بنده در مدار عقل است، ثواب دادن در مدار عقل است، عقاب کردن در مدار عقل است. اگر این عقل باشد قسمت مهم بودجه این سرزمین صرف آدم کشی نمی‌شود. شما کارخانه‌هایی که سه شیفته سرگرم ساخت اسلحه آدم کشی اند را بررسی کنید قسمت مهم بودجه این سرزمین یعنی کره زمین و قسمت مهم بودجه‌ای که از جای دیگر به این سرزمین آمده صرف آدم کشی می‌شود سرّش آن است که او خود را به جای خدا می بیند از هیچ جا کمک نمی‌گیرد. اینکه می‌بینید معاذالله برخی‌ها به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله أفضل صلوات المصلین) اهانت می‌کنند یا به قرآن اهانت می‌کنند، این کشورها باید بدانند که روی شاخه درخت نشستند و دارند ریشه آن را قطع می‌کنند. پیامبران آمدند جهان را به عقل نزدیک کنند تا عاقلانه و موحدانه در کمال سلامت و سِلم زندگی کنند. جهان منهای عقل می‌شود جنگ جهانی اول و دوم یا جنگ‌های نیابتی، جهان منهای عقل می‌شود که شبانه روز سه شیفته ساختن اسلحه‌های آدم کشی یا اهانت به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) است یا اهانت به قرآن کریم که همه این معارف بلند را از قرآن کریم داریم.

بنابراین نتیجه اینکه علمی که موضوع آن فعل و قول خداست علم دینی است. حوزه‌های علمیه درباره قول خدا سخن می‌گویند، دانشگاه‌ها درباره فعل خدا سخن می‌گویند، این علم می‌شود دینی است، آن گاه اخلاق را از همین جا می‌شود گرفت می‌شود جهانی، الهیات را از همین جا می‌شود گرفت می‌شود جهانی، درمان کرونا و مانند کرونا را از همین جا می‌شود گرفت می‌شود جهانی. یقیناً این عاملی دارد یقیناً این علتی دارد یقیناً پیامدی دارد یقیناً آثاری دارد یقیناً راه دفع دارد یقیناً راه دفاع دارد. هیچ ممکن نیست که خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد. این تعبیر لطیف در قرآن کریم است که ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً ٭ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً ﴾، این کلمه ﴿یُسْر﴾ تکرار شده بدون «الف و لام»، کلمه ﴿عُسْر﴾ تکرار شده با «الف و لام». به تعبیر جناب ادیب نامی زمخشری در کشاف و سایر ادبا می‌گویند وقتی این با «الف و لام» تکرار شد دومی عین اولی است، بی «الف و لام» تکرار شد دومی دومی است، اولی اولی است. این ﴿یُسْر﴾ که بی «الف و لام» تکرار شد یعنی ﴿یُسْر﴾ دوم غیر از ﴿یُسْر﴾ اولی است؛ ﴿عُسْر﴾ که با «الف و لام» تکرار شد یعنی ﴿عُسْر﴾ دوم عین ﴿عُسْر﴾ اول است؛ ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً ٭ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً﴾ یعنی عُسر که دوبار تکرار شد همان «عُسر» اولی است، «یسر» که تکرار شد بدون «الف و لام» یعنی دومی غیر از اولی است؛ یعنی هر جا یک دشواری هست دو برابر آن آسانی است، هر جا یک بیماری هست دو برابر آن درمان است، هر جا یک درد است دو برابر آن شفاء است.

بنابراین اخلاق ما، الهیات ما در گرو اعتقادات ماست و اعتقادات ما از فلسفه و جهان بینی الهی شروع می‌شود که همه زیر مجموعه را دینی می‌کند آن وقت ما وقتی درباره زمین و زمان بحث می‌کنیم، درباره آیت الهی بحث می‌کنیم. در حوزه‌های علمیه اگر سخن از حلال و حرام است درباره قول خداست و اگر دانشجویان و دانش پژوهان و اساتید دانشگاهی بحث می‌کنند درباره فعل خدا بحث می‌کنند.

بنابراین ضمن گرامی داشت مقدم شما نخبگان و اساتید و دانشوران و اندیشمندان دانشگاهی که درباره اخلاق و الهیات و بیماری‌های فراگیر تلاش و کوشش محققانه کردید، مخصوصاً در این ایام در خط مقدم جبهه سلامت بودید از همه شما سپاسگزاریم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم به همه شما سلامت و صحّت و سرفرازی دنیا و آخرت مرحمت کند! شما و خاندانتان، شما و فرزندانتان، شما و دودمانتان، شما و ابتکارات علمی تان مورد عنایت و رضایت ذات اقدس الهی باشید و بدی به سراغ شما نیاید «تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد» و امیدواریم هر چه سریع‌تر و زودتر این بیماری هم به دست شما بزرگواران و عزیزان ما و نور چشمان این مملکت و افتخارات این مملکت درمان شود که همه ما ببالیم که پزشکان ما توفیقی یافتند که این دارو را کشف کردند و این بیماری را برطرف کردند.

من مجدداً مقدم شما را گرامی می‌دارم. از برگزارکنندگان حق شناسی می‌کنیم. از همه بزرگواران و اندیشمندانی که با ایراد مقال یا ارائه مقالت بر وزن علمی این همایش و نشست افزودند حق شناسی می‌کنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم اجر همه اینها را با عنایت های ویژه خود به عهده بگیرد و به اینها حُسن عاقبت مرحمت کند. امیدواریم خدای سبحان نظام ما، رهبر ما، مراجع ما، دانشگاه و حوزه‌های ما خدمتگزاران ما و همه کسانی که در تأیید این نظام، تقویت نظام تلاش و کوشش کردند یا می‌کنند مورد عنایت قرار بدهد. شهدای ما شهید قاسم سلیمانی و سایر عزیزان را مهمان سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) قرار بدهد که الآن ما در کنار سفره عاشورای حسینی (صلوات الله و سلامه علیه) قرار داریم.

«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا