امتحانات نهاییعربی، زبان قرآن

سوالات امتحان نهایی درس عربی رشته علوم تجربی خرداد ماه ۱۴۰۰

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

«باسمه تعالی»

سوالات امتحان نهایی درس: عربی، زبان قرآن ۳

رشته: ریاضی فیزیک – علوم تجربی

ساعت شروع: ۸ صبح

تاریخ امتحان: ۱۴۰۰/۰۳/۱۲

پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه

مدت امتحان: ۸۰ دقیقه

تعداد صفحه: ۳

دانش‌آموزان روزانه، بزرگسال و داوطلبان آزاد سراسر کشور در نوبت خرداد ماه سال ۱۴۰۰

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی

۱- تَرْجِمِ الکَلِماتِ الّتی تَحتها خطٌّ: (۱)

الف) عِباداتِهِ وَ شَعائِرَهُ کانَتْ خُرافیَّهً.

ب) هٰذَا الَّذی تَعْرِفُ الْبَطْحاءُ وَطْأَتَهُ.

ج) اَلعَقّادُ صَحَفیّ وَ شاعِرٌ مِصریٌّ.

د) أَتَمَنّیٰ أَنْ أزورَ هٰذِهِ الْأَماکِنَ.

الف) مراسم (ص ۲)

ب) جای پا، گام (ص ۵۱)

ج) روزنامه‌نگار (ص ۳۵)

د) که دیدن کنم (زیارت کنم) (ص ۲۰)

۲- عَیّن المُتَضادَّ و المُتَرادِفَ: (۰/۵) «تَکبُر / تَضیقُ / عَلَّقَ / أعانَ / تَصغرُ / نَصَرَ»

الف) (…………………… = ……………………)

ب) (…………………… ≠ ……………………)

الف) أعانَ = نَصَرَ (ص ۶۴)

ب) تَکبُر ≠ تَصغرُ (ص ۴۵)

۳- الف) عَیِّن الکَلَمَه الغَریبَه: (۰/۲۵)

الف) اَلعُشّ

ب) اَلطائر

ج) اَلفُندُق

د) اَلفِراخ

الفُندُق (ص ۴۲)

ب) اُﮐﺘﺐ ﺟﻤﻊ الکلمه: (۰/۲۵)

اَلفَقیر: …………………….

الفُقراء (ص ۶۴)

۴- تَرجِم الآیات و الأشعار اِلی الفارسیّه:

الف) «وَ أَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا» (۰/۵)

با یکتاپرستی به دین روی بیاور. (ص ۲)

ب) «أَأَنْتَ فَعَلْتَ هَٰذَا بِآلِهَتِنَا یَا إِبْرَاهِیمُ» (۰/۵)

ای ابراهیم! آیا تو این (کار) را با خدایان ما انجام دادی؟ (ص ۳)

ج) وَ لَیْسَ قَوْلُکَ: مَنْ هٰذا؟ بِضائِرِهِ. (۰/۵)

و این گفته تو که «این کیست؟» زیان رساننده بدو نیست. (ص ۵۱)

د) «قَالُوا حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکُمْ» (۰/۷۵)

گفتند او را بسوزانید و خدایانتان را یاری کنید. (ص ۳)

هـ) هٰذَا ابْنُ خَیْرِ عِبادِ اللّهِ کُلِّهِم هٰذَا التَّقیُّ النَّقیُّ الطّاهِرُ الْعَلَمُ (۱)

این فرزندِ بهترینِ همه بندگان خداست. این پرهیزگارِ پاکِ پاکیزه بزرگ قوم است (ص ۵۱)

۵- تَرجِم العبارات اِلی الفارسیّه:

الف) یالَیتَنی أَذْهَبُ مَرَّهً أُخْرَی إِلَی الحَجِّ. (۰/۵)

ای ‌کاش بار دیگر به حج بروم. (ص ۱۸)

ب) الْجِسْمُ الْقَویُّ یَجْذِبُ غِذاءً مُناسِباً لِنَفْسِهِ. (۰/۵)

بدن قوی غذای مناسبی برای خود جذب می‌کند. (ص ۳۴)

ج) لَمّا وَصَلَ إلَی الْحَجَرِ إسْتَلَمَهُ اسْتِلاماً سَهلاً. (۰/۵)

هنگامی‌که به حجر الاسود رسید به ‌آسانی آن را مسح کرد. (ص ۵۰)

د) هَلْ رَأَیتما غارَ ثَورٍ الَّذی لَجَأ إلَیهِ النَّبیُّ (ص)؟ (۰/۵)

آیا غار ثور را که پیامبر (ص) به آن پناه برد، دیدید؟ (ص ۲۰)

هـ) ﻋﻠَّﻤَﻪ اﻟﻘُﺮآنَ تَعلیماً و رَﺣَﻞَ اﻟﻔَﺮزدقُ إﻟﯽ ﺧُﻠَﻔﺎء ﺑﻨﯽ اُمَیَّهَ ﺑِﺎﻟﺸّﺎمِ. (۰/۷۵)

قطعاً قرآن را به او آموزش داد سپس فرزدق نزد خلفای بنی ‌امیه در شام رفت. (ص ۵۰)

و) لا نُشاهِدُ فی حَیاتِهِ إلَّا النَّشاطَ عَلٰی رَغْمِ ظُروفِهِ الْقاسیَهِ. (۰/۷۵)

در زندگی‌اش با وجود شرایط سخت و دشوارش چیزی به ‌جز فعالیت نمی‌بینیم (فقط ……. می‌بینیم) (ص ۳۵)

ز) لا شَعْبَ مِن شُعوبِ الأَرضِ إلّا و کانَ لَهُ دینٌ و طَریقهٌ لِلعِبادَهِ. (۰/۷۵)

هیچ ملتی از ملت‌های زمین نیست مگر این‌که دینی و روشی برای عبادت داشته باشد. (ص ۲)

۶- إنتَخِب الصَّحیح فی التَّرجمهَ: (۰/۵)

الف) مَا اسْتَطاعَتْ أُسْرَتُهُ أَنْ تُرْسِلَهُ إلَی الْقاهِرَهِ لِتَکْمیلِ دِراسَتِهِ:

۱- ﺧﺎﻧﻮاده‌اش ﻧﺘﻮاﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺗﺤﺼﯿﻠﺶ او را ﺑﻪ ﻗﺎﻫﺮه ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ.

۲- ﺧﺎﻧﻮاده‌اش ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺗﺤﺼﯿﻞ او را ﺑﻪ ﻗﺎﻫﺮه ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ.

۱- (ص ۳۶)

ب) لِمَ تَسأَلونَنی؟! اِسأَلوا الصَّنَمَ الْکَبیرَ:

۱- ﺟﻮاب داد: از ﻣﻦ ﻧﭙﺮﺳﯿﺪ، از ﺑﺖ ﺑﺰرگ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ.

۲- ﺟﻮاب داد: ﭼﺮا از ﻣﻦ ﻣﯽ‌ﭘﺮﺳﯿﺪ؟ از ﺑﺖ ﺑﺰرگ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ.

۲- (ص ۳)

۷- کَمِّل الفَراغاتِ فی التَّرجمهِ الفارسیَّه: (۱)

الف) کانَ النَّبیُّ یَتَعَبَّدُ فی قِمَّهِ غارِ حِراءٍ. ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (ص) در …………. ﻏﺎر ﺣﺮاء ………….. .

ب) الْکُتَبَ تَجارِبُ الْاُمَمِ عَلیٰ مَرِّ آلفِ السِّنینَ. ﮐﺘﺎب‌ﻫﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ‌ﻫﺎی …………. در ﮔﺬر …………… ﺳﺎل ﻫﺴﺘﻨﺪ.

الف) قله، عبادت می‌کرد (ص ۲۰)

ب) ملت‌ها، هزاران (ص ۳۴)

۸- تَرجِم ألافعالَ و الکَلمات التّالیه: (۲/۲۵)

الف) إجتَهَدَ (تلاش ﮐﺮد)

۱) لَم یَجتَهِد فی عَمَلِهِ:

۲) هُوَ قَد یَجتَهِدُ:

۳) مِن فَضلِکُم إجتَهِدوا:

۱) تلاش نکرد

۲) گاهی تلاش می‌کند

۳) تلاش کنید (ص ۳۵)

ب) سَتَرَ (پوشاند)

۱) إنَّ الله سَتّارُ الذُّنُوبِ:

۲) ﮐﺎنَ ﻗَﺪ ﺳَﺘَﺮَ ﻋَﻠﯽٌ وَجهَهُ:

۳) ما ﺳَﺘَﺮَ وَجهَهُ:

۱) بسیار پوشاننده

۲) پوشانده بود

۳) نپوشاند (ص ۵۰)

ج) جَلَسَ (نشست)

۱) کانَ یَجلِسُ علی الأرضِ:

۲) هُم سَوف یَجلِسونَ:

۳) هیَ جَلَسَت هناک:

۱) می‌نشست

۲) خواهند نشست

۳) نشست (ص ۱۸)

۹- الف) إبحَث عَن هذهِ الأسماءِ فی الجُمَل: (۱/۷۵)

«۱) اسم الفاعِل / ۲) اسم المَفعول / ۳) اسم المبالغه / ۴) اسم المکان / ۵) اسم التَّفضیل»

«غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» الطالبتانِ تَقرآنِ دُروسَهُما أکثر مِنَ صدیقاتِهِما – إشتَدَّ الإزدحامُ أمامَ الْمَلْعَبِ الرّیاضیِّ – اﻟﻄّﺒﺎخُ وَﺿﻊَ اﻟﻄّﻌﺎمَ ﻋﻠﯽ اﻟﻤِﻨﻀﺪهِ.

۱) الطالبتانِ (ص ۲۳)

۲) الْمُکْرَمِینَ (ص ۱۰)

۳) اﻟﻄّﺒﺎخُ (ص ۴۶)

۴) الْمَلْعَبِ (ص ۶۰)

۵) أکثر (ص ۲۳)

ب) تَرجِم الکلماتِ اللّتی تَحتَها خطٌّ:

۱) أَقْرَأُ فی حَیاهِ نابِلیون‌ آراءَ ثَلاثینَ کاتِباً.

۲) هٰذا الْعَمَلَ أَمتَعُ مِنْ قِراءَهِ الْمَوضوعاتِ الْمُتَعَدِّدَهِ.

۱) نویسنده (ص ۳۵)

۲) لذت‌بخش‌تر (ص ۳۵)

۱۰- عیِّن الجُملهَ الّتی فیها أُسلوبُ الحَصرِ: (۰/۲۵)

الف) حَلَّ الطُّلابُ مَسائِلَ الرّیاضیّاتِ إلّا مَسأَلَهً.

ب) ما فازَ إلَّا الصّادِقُ.

ب (۳۶)

۱۱- میِّز فی العِباراتِ التّالیه: «۱) المفعول المطلق – ۲) نوعه – ۳) الحال – ۴) فعل المجهول – ۵) المستثنی» (۱/۲۵)

یَبقی المُحسِنُ حَیّاً وَ إن نُقِلَ إلی منازِلِ الأَمواتِ. – «کَلَّمَ اللهُ‌ مُوسى تَکْلیماً» – کُلُّ شَیءٍ یَرْخُصُ إذا کَثُرَ إلَّا الْأَدَبَ

۱) تَکْلیماً

۲) تأکیدی (ص ۵۷)

۳) حَیّاً

۴) نُقِلَ (ص ۳۱)

۵) الْأَدَبَ (ص ۳۹)

۱۲- عَیِّن المحلّ الإعرابیّ لِلکلماتِ اللّتی تَحتَها خطٌّ: (۱)

الف) اﻵﺛﺎرُ القَدیمهُ ﺗُﺆﮐِّﺪُ اﻫﺘِﻤﺎمَ اﻹﻧﺴﺎنِ بِالدّینِ.

ب) اﻟﺤﺎجَّ إﺳﺘَﻠَﻢَ اﻟﺤَﺠَﺮَ اﻷﺳﻮَدَ ﺑِﺎﻟﮑَﻌﺒَﮥِ الشَّریفهِ.

الف) مفعول – مضاف الیه (ص ۴)

ب) مبتدا – صفت (ص ۶۲)

۱۳- عیِّن الصَّحیحَ لِلفِراغ: (العِنَبِ – الظروف – الإنفاقِ – الثّانویّهُ – الغِلاف – سُدیً) (کلمتانِ زائدتان) (۱)

الف) لا یَترُکُ اﷲُ اﻹﻧﺴﺎنَ …………. .

ب) ………… هیَ المرحَلهُ الدِّراسیّهُ بَعدَ الإبتدائیهِ.

ج) سِعرُ ………….. یَرخُصُ فی نِهایَهِ الصَّیفِ بِسَبَبِ وُفورِهِ فِی السّوقِ.

د) یَنقُصُ کُلُّ شَیءٍ بـِ ………….. إلّا العِلمَ.

الف) سُدیً (ص ۴)

ب) الثّانویّهُ (ص ۴۲)

ج) العِنَبِ (ص ۴۲)

د) الإنفاقِ (ص ۶۴)

۱۴- اِقرأ النَّصَ ثُمَّ أجِب عَنِ الأسئلهِ التالیهِ: (۱)

«کانَ الفَرَزدقُ مِن شُعَراءِ العَصرِ الاُمَویِّ وَ مُحِبّاً لِأهلِ البْیتِ (ع). وَ کانَ یسْتُرُ حُبَّهُ عِندَ خُلَفاءِ بَنی أُمَیَّهَ؛ وَلٰکِنَّهُ جَهرَ بِهِ لمَّا حَجَّ هِشامُ بنُ عَبدِ المَلِکِ فی أیّامِ أبیهِ» «سَمکهُ التّیلابیا مِن أغربِ الأسماکِ تُدافِعُ عَن صِغارِها و هِیَ تَسیرُ مَعها. إنَّها تَعیشُ فی شَمالِ إفریقیا. وَ تَبلَعُ صِغارَها عِندَ الخَطَرِ ثُمَّ تُخرِجُها بَعدَ زَوالِ الخَطَر»

الف) مَتیٰ جَهَرَ الْفَرَزدَقُ بِحُبِّهِ لِأَهلِ الْبَیتِ (ع)؟

لمَّا حَجَّ هِشامُ بنُ عَبدِ المَلِکِ فی أیّامِ أبیهِ. (ص ۵۰ و ۳۰)

ب) مَن کانَ الفَرَزدقُ؟

کانَ الفَرَزدقُ مِن شُعَراءِ العَصرِ الاُمَویِّ.

ج) أَینَ تَعیشُ سَمکهُ التّیلابیا؟

إنَّها تَعیشُ فی شَمالِ إفریقیا.

د) مِمَّن تُدافِعُ السَّمکهُ؟

تُدافِعُ عَن صِغارِها

۱۵- عیِّن الصَّحیحَ فی التَّحلیل الصَّرفی و المَحَلِّ الإعرابی: (۰/۵)

طَلَبُ الحاجَهِ مِن غَیرِ أَهلِها أَشَدُّ مِنَ المَوتِ.

الف) الحاجَهِ:

۱- اسمُ فاعلٍ، مفردٌ، مؤنثٌ، مُعرَّفٌ بِالعلمیَّهِ / فاعل

۲- اسمٌ، مفردٌ، مؤنثٌ، مُعرَّفٌ بِأل / مضافٌ ألیه

ب) أَشَدُّ:

۱- اسمُ تَفضیلٍ، مفردٌ، مذکرٌ / خبر

۲- مصدرٌ، مفردٌ، مذکرٌ / صفهٌ

الف) ۲

ب) ۱ (ص ۴۸)

«موفق و سربلند باشید.» (جمع: ۲۰)

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا