فرهنگ و معارف اسلامیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور تجربی ۱۴۰۰ خارج از کشور؛ فرهنگ و معارف اسلامی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

کنکور تجربی ۱۴۰۰ خارج از کشور

ماده امتحانی: فرهنگ و معارف اسلامی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۵۱ تا شماره ۷۵

مدت پاسخگویی ۱۷ دقیقه

۵۱- دلیل وجود شور و نشاط در زندگی فردی که مشمول «آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ » شده، اعتقاد و اطمینان به کدام وعده الهی است؟

۱) وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ

۲) لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ

۳) أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ

۴) وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ

پاسخ گزینه: ۳

۵۲- اگر بفهمیم «این جهان ظرفیت جزا و پاداش کامل انسان ها را ندارد.» کدام وعده الهی را درک خواهیم کرد؟

۱) حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ

۲) أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ

۳) اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلى‌ یَوْمِ الْقِیامَهِ لا رَیْبَ فِیهِ

۴) أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ

پاسخ گزینه: ۴

۵۳- عبارت قرآنی «خدا را سپاس می گویند که حزن و اندوه را از آنان زدوده و از رنج و درماندگی دور کرده است.» مربوط به کدام عالم است و دارالسلام به چه معناست؟

۱) قیامت – هیچ نقصانی، غصهای، ترسی و هیچ ناراحتی در آنجا نیست.

۲) برزخ – هیچ نقصانی، غصه ای، ترسی و هیچ ناراحتی در آنجا نیست.

۳) قیامت – پس از حسابرسی، نیکوکاران و رستگاران به سوی آن می روند.

۴) برزخ – پس از حسابرسی، نیکوکاران و رستگاران به سوی آن می روند.

پاسخ گزینه: ۱

۵۴- لقمان حکیم به فرزندش در مورد راه و رسم زندگی چه سفارشی کرده است؟

۱) قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‌ وَ فُرادى‌

۲) وَ اصْبِرْ عَلى‌ ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

۳) قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ

۴) أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ

پاسخ گزینه: ۲

۵۵- برخی می گویند «اگر قلب انسان با خدا باشد، کافی است و عمل به دستورات او ضرورتی ندارد.» این افراد، مدعی هستند چه چیزی اهمیت دارد و این توجیه با کدام کلام الهی ناسازگار است؟

۱) درون و باطن انسان – «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه»

۲) ایثار و از خودگذشتگی- «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه»

۳) درون و باطن انسان – «إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّه»

۴) ایثار و از خودگذشتگی – «إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّه»

پاسخ گزینه: ۳

۵۶- به ترتیب در چه صورتی کفاره جمع بر روزه دار واجب می شود و مصداق آن کدام است؟

۱) روزه ماه رمضان را عمدا باطل کند – دروغ بستن به خدا

۲) به چیز حرامی روزه خود را باطل کند – دروغ بستن به خدا

۳) روزه ماه رمضان را عمدا باطل کند – باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح

۴) به چیز حرامی روزه خود را باطل کند – باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح

پاسخ گزینه: ۲

۵۷- رعایت هر چه کامل تر دستور «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ» چه ثمره ای را در پی دارد؟

۱) با حفظ استعدادهای فردی موجب رشد و کمال معنوی زن می شود.

۲) با حفظ استعدادهای فردی موجب کاهش حضور زن در اجتماع می‌شود.

۳) با حفظ هرچه بیشتر کرامت و منزلت موجب رشد و کمال معنوی زن می شود.

۴) با حفظ هرچه بیشتر کرامت و منزلت موجب کاهش حضور زن در اجتماع می شود.

پاسخ گزینه: ۳

۵۸- دلیل این خطاب الهی که «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» کدام است؟

۱) به دلیل بهره مندی از عقل می تواند از دستورات الهی برای دعوت به حق و صبر سرپیچی نماید.

۲) به علت دارا بودن اختیار می تواند بدون کنار هم قرار دادن عقل و وحی راه زندگی را انتخاب نماید.

۳) با وجود سرمایه های ویژه اغلب انسان ها از فرصت های زندگی برای سعادت دنیوی بهره نمی گیرند.

۴) فرصت زندگی برای انسان یکباره است و عموما از این فرصت برای یافتن پاسخ نیازها در طبیعت استفاده نمی کند.

پاسخ گزینه: ۲

۵۹- خواسته خداوند متعال در این دین که همان آیین حضرت ابراهیم (ع) بوده، از اهل ایمان کدام است؟

۱) با بهره گیری از قدرت تفکر به عنوان یک سرمایه فطری به ایمان قلبی دست یابند.

۲) به سبب ویژگیهای فطری مشترک به کمال مشترکی که در مخلوقات جهان است، برسند.

۳) بدون در نظر گرفتن تفاوت ها در دستورات فرعی پیامبران به دنبال کسب فضایل اخلاقی باشند.

۴) با بهره مندی از محتوای یکسان دعوت همه پیامبران در عرصه عمل برای انجام احکام آنان تلاش کنند.

پاسخ گزینه: ۱

۶۰- کدام مورد، مفهوم روایت زیر را بیان نموده است؟

«خداوند آنچه را که امت تا روز قیامت به آن احتیاج دارد در کتابش آورده است.»

۱) بیش از شش هزار آیه در یک هماهنگی بی نظیر درباره زندگی بشر و سؤالات او در همه دانش ها پاسخ گفته است.

۲) قرآن کریم با زیباترین کلمات در تمام طول عمر پیامبر و به صورت تدریجی برنامه هدایت را ارائه نموده است.

۳) این کتاب آسمانی با بیان شیوا نکات علمی بی سابقه ای را بیان نموده و به صورت مفصل در مورد آن بحث نموده است.

۴) قرآن فقط از امور معنوی یا آخرت و رابطه انسان سخن نمی گوید، بلکه برنامه ای جامع در اختیارش قرار می دهد.

پاسخ گزینه: ۴

۶۱- توانایی پیامبر اکرم (ع) در عمل به دستور «بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» در سایه ویژگی مطرح شده در کدام عبارت قرآنی به دست آمده است؟

۱) لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ

۲) وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ

۳) لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ

۴) رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ

پاسخ گزینه: ۱

۶۲- از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) کدام موارد موجب سلطه بنی امیه بر حکومت اسلامی گردید؟

۱) سرپیچی از دستورات امام – تخلف معاویه از تعهدات داده شده به مسلمین

۲) کفر و نفاق ابوسفیان – تخلف معاویه از تعهدات داده شده به مسلمین

۳) سرپیچی از دستورات امام – اختلاف و تفرقه میان مسلمین

۴) کفر و نفاق ابوسفیان – اختلاف و تفرقه میان مسلمین

پاسخ گزینه: ۳

۶۳- رفتار هماهنگ امامان معصوم (ع) در طول ۲۵۰ سال قبل از عصر غیبت، نشان دهنده کدام مورد است؟

۱) حکومت امیرالمؤمنین (ع) و جنگ با معاویه مکمل صلح امام حسن (ع) با یزید بود

۲) صلح امام مجتبی (ع) با معاویه دقیقا با همان هدف قیام امام حسین (ع) بر علیه یزید انجام شد.

۳) سکوت امام علی (ع) در زمان معاویه هم راستا با مبارزات سایر ائمه (ع) با بنی امیه و بنی عباس بود

۴) شهادت سیدالشهدا (ع) و یارانش زمینه ساز روشنگری و قیام امام علی بن الحسین (ع) بر علیه بنی عباس بود.

پاسخ گزینه: ۲

۶۴- کدام مورد، بر لزوم مراجعه به فقها در عصر غیبت حضرت حجه بن الحسن (ع) استدلال نموده است؟

۱) وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ

۲) وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ

۳) ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَهً

۴) فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِمْ

پاسخ گزینه: ۴

۶۵- کدام مورد، مفهوم مشابه عبارت شریف فی الذین أحوا الخشتی و زیاد را بیان نموده است؟

۱) مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا

۲) مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعًا

۳) وَلَا یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّهٌ

۴) لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ

پاسخ گزینه: ۱

۶۶- آرامش یافتن در کانون گرم خانواده که با آمدن فرزندان کامل می شود، ثمره کدام لطف الهی است؟

۱) خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا

۲) إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

۳) وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ یُؤْمِنُونَ

۴) وَجَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ بَنِینَ وَحَفَدَهً

پاسخ گزینه: ۱

۶۷- با توجه به بیت زیر، چرا با نگاه دقیق و اندیشه در جهان هستی، می توان در هر چیزی خدا را مشاهده کرد؟

«دلی کز معرفت نور و صفا دید به هر چیزی که دید. اول خدا دید»

۱) جهان با تمامی موجوداتش همواره و در هر آن به خداوند نیازمند است.

۲) تمام موجودات هستی وجود خویش را نیازمند عنایات پیوسته الهی می‌دانند.

۳) هر موجودی به اندازه ظرفیت خود تجلی بخش خداوند و نشانگر صفات الهی است.

۴) ذهن انسان توان گنجایش فهم چیستی و ذات همه موجودات جهان هستی را دارد.

پاسخ گزینه: ۳

۶۸- کدام مورد، به ترتیب مراتب توحید و یگانگی خداوند را ارائه می نماید

۱) مالکیت – خالقیت – ولایت – ربوبیت

۲) مالکیت – خالقیت – ربوبیت – ولایت

۳) خالقیت – ربوبیت – مالکیت – ولایت

۴) خالقیت – مالکیت – ولایت – ربوبیت

پاسخ گزینه: ۴

۶۹- کدام مورد، ارتباط میان توحید و سبک زندگی را به درستی تبیین می‌کند؟

۱) اندیشه های خاص ریشه در سبک زندگی دارد.

۲) انتخاب جهان بینی ریشه در سبک زندگی دارد.

۳) جهان بینی توحیدی از زندگی توحیدی سرچشمه می گیرد.

۴) هر سبکی از زندگی از جهان بینی خاصی سرچشمه می گیرد.

پاسخ گزینه: ۴

  • ۷۰- کدام عمل، تأثیر خاصی در تقویت اخلاص دارد و کدام مورد سبب می‌شود که آدمی در شرایط سخت و پیچیده حق را از باطل تشخیص دهد و گرفتار باطل نشود؟

۱) تقوا – عدالت

۲) روزه – حکمت

۳) تقوا – حکمت

۴ روزه – عدالت

پاسخ گزینه: ۲

۷۱- وجود «تردید» و «شرم» در آدمی به ترتیب بیانگر کدام یک از شواهد وجود اختیار در انسان می باشد؟

۱) مسئولیت پذیری – تفکر و تصمیم

۲) تفکر و تصمیم – به مسئولیت پذیری

۳) تفکر و تصمیم – به احساس رضایت و پشیمانی

۴ مسئولیت پذیری – احساس رضایت و پشیمانی

پاسخ گزینه: ۳

۷۲- به ترتیب آیه شریفه «افرادی که در آخرت جز آتش دوزخ ندارند و هر چه در دنیا کرده اند بربادرفته و آنچه را که انجام می دهند، باطل است» و روایت «چه بسا احسان پیاپی خدا، کسی را گرفتار کند و پرده پوشی خدا، او را مغرور سازد» به کدام سنت الهی اشاره دارند؟

۱) امداد عام الهی – املاء و استدراج

۲) ابتلاء – املاء و استدراج

٣) ابتلاء – امداد خاص (توفیق الهی)

۴) امداد عام الهی – امداد خاص (توفیق الهی)

پاسخ گزینه: ۱

۷۳- آیه شریفه «فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ … فِی رَحْمَهٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا» مصداق روشنی از سنت الهی بیان شده در کدام آیه را ارائه می دهد؟

۱) کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَهً

۲) مَن جاءَ بِالحَسَنَهِ فَلَهُ عَشرُ أَمثالِها وَمَن جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجزى إِلّا مِثلَها

۳) ذلِکَ بِأَنَّ للَّهَ لَم یَکُ مُغَیِّرا نِّعمَهً أَنعَمَهَا عَلَی قَومٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِم

۴) وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ

پاسخ گزینه: ۴

۷۴- عمل به مفهوم کدام مورد، آغازی برای تحقق آیه شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها» می باشد و عبارت قرآنی «هیچ کس نمی داند چه پاداش هایی که مایه روشنی چشم هاست برای آنها نهفته شده» مصداق روشنی برای کدام عنوان است؟

۱) التَّوبَهُ تُطهِّرُ القُلوبَ وتَغْسِلُ الذُّنوبَ – راه های تقویت اخلاص

۲) التَّوبَهُ تُطهِّرُ القُلوبَ وتَغْسِلُ الذُّنوبَ – میوه های درخت اخلاص

۳) وَأَقِمِ الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ – راههای تقویت اخلاص

۴) وَأَقِمِ الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ – میوه های درخت اخلاص

پاسخ گزینه: ۲

۷۵- با توجه به دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بیگانگان و جهان خواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند؟

۱) بیگانگان در حفظ منافع خود کوتاه نمی آیند و حفظ هویت و ارزش های معنوی ما برای آنها اهمیتی ندارد.

۲) دشمنان هرگز دست از مقاتله و ستیز بر نمی دارند، حتی زمانی که شما از دینتان دست بردارید.

۳) تمامی پیروان جبهه باطل نه تنها زیر بار حق نمی روند، بلکه سد راه حق جویی می شوند

۴) آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزشهای معنوی و الهی من نمی‌شناسند.

پاسخ گزینه: ۴

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا