زبان عربیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور ریاضی ۱۳۹۸ داخل کشور؛ درس زبان عربی

کنکور ریاضی ۱۳۹۸ داخل کشور

ماده امتحانی: زبان عربی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰

مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه

کد کنترل:  ۱۱۱-A

** عین الْأَصَحُّ وَ الأدق فی الْجَوَابُ للترجمه مِنْ أَوْ الی العربیه (۳۵-۲۶)

۲۶ – إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ…:

۱) ولی شما فقط الله است و رسول او و کسانی که ایمان آورده اند ….

۲) همانا ولی شما خداوند است و پیامبرش و هر کس ایمان بیاورد ….

۳) سرور شما بدون شک الله است و پیامبر و آنکه ایمان آورده است …

۴) بدرستی که خداوند سرور شما است و رسول او و کسی که ایمان آورده است

پاسخ گزینه: ۱

۲۷- « یَتراکم بخارُ الْمَاءِ فِی السَّمَاءِ وَ یتشکّل مِنْهُ الغیم الَّذِی یُعدّ منشأ الْمَطَرِ!»

۱) بخار آب در آسمان متراکم می شود و از آن ابر تشکیل می گردد که منشأ باران بشمار می آید!

۲) این بخارهای متراکم آسمان هستند که ابر را تشکیل می دهند و همان منشأ باران بشمار می آیند؟

۳) از بخارهای آبی که در آسمان متراکم شده است ابرها بوجود می آیند و آن یک منشا برای باران است

۴) بخار آب در آسمان متراکم می شود و سبب بوجود آمدن ابرها در آسمان می گردد که منشأ باران است!

پاسخ گزینه: ۱

۲۸- « إِنَّهَا مَنْ أُعْجِبَ الأسماک ، تغذیتُها صَعْبَهٍ علی الهواه لِأَنَّهَا تُحِبُّ أَنْ تأکل صیدَها حیًّا!»:

۱) آن از ماهیهای عجیبی است که تغذیه اش برای علاقمندان سخت است برای اینکه دوست دارد شکار زنده بخورد!

۲) او از شگفت ترین ماهیانی است که برای علاقمندان، غذا دادنش سخت است زیرا او خوردن زنده شکار را دوست دارد!

٣) او از ماهیان شگفت آوری است که برای علاقمندان، تغذیه اش سخت دشوار است زیرا زنده خوردن صید را دوست دارد!

۴) آن از عجیب ترین ماهیهاست، غذا دادن به او برای علاقمندان دشوار است زیرا دوست دارد که صید خود را زنده بخورد؟

پاسخ گزینه: ۴

۲۹- « إِنَّ مِنْ أَخْلَصَ النَّاسِ مَنْ تَجْرِی یَنَابِیعِ الْحِکْمَهَ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ!»:

۱) از مردم با اخلاص تر کسی است که چشمه های حکمتی از قلب وی بر زبانش روانه شود!

۲) کسی که چشمه های حکمت از قلب او بر زبانش جاری می شود، از خالص ترین مردم است!

۳) از خالص ترین مردمان کسی است که چشمههای حکمت از قلب او بر زبان وی جاری شده باشد!

۴) کسی که چشمه های حکمت را از قلب خویش بر زبان روانه سازد، از با اخلاص ترین مردمان است؟

پاسخ گزینه: ۲

۳۰- «لا تَسْتَشِرِ الْکَذَّابِ ، فَإِنَّهُ کَالسَّرَابِ یُقَرِّبُ عَلَیْکَ الْبَعِیدَ وَ یُبَعِّدُ عَلَیْکَ الْقَرِیبَ!»:

۱) با شخص کذاب مشورت مکن، زیرا او چون سراب است، دور را بر تو نزدیک می نمایاند و نزدیک را دور!

۲) دروغزن را مورد مشورت خویش قرار نده، چه او همچون سراب بعید را به تو نزدیک می نمایاند و قریب را دور

۳) با شخص دروغگو مشورت نکن، چه او مانند سراب دور را به تو نزدیک می کند و نزدیک را از تو دور می سازد

۴) کذاب را مشاور خود قرار مده، زیرا او مانند سراب است که بعید را به تو قریب می کند و قریب را از تو بعید میسازد؟

پاسخ گزینه: ۱

۳۱- «کُنْتُ أَفْکَرَ فِی نَفْسِی هَلْ یُمْکِنُ أَنْ تَکُونَ قَدْ خَلَقْتُ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ کُلُّ مَا فِیهِمَا مِنْ دُونِ حِکْمَهُ!»

۱) با خویش در اندیشه ام که آیا امکان دارد این آسمان و زمین و همه چیز که در آنهاست بی حکمت خلق شود؟

۲) با خودم فکر می کنم که آیا ممکن است، آسمان و زمین و هر چه در آن هست بی حکمت خلق شده باشد؟

۳) با خود می اندیشیدم، آیا امکان دارد که آسمان و زمین و هر آنچه در آنها است بدون حکمت خلق شده باشد؟

۴) با خویشتن خود فکر می کردم آیا ممکن است این آسمان و این زمین و آنچه که در آن هست بدون حکمت خلق شود؟

پاسخ گزینه: ۳

۳۲- «هُنَاکَ کَلِمَاتٍ تَجْرِی عَلَى أَقْلَامُ بَعْضُ الشُّعَرَاءِ لِأَوَّلِ مَرَّهً تَدُلُّ عَلَى مفاهیم جَدِیدَهً لَمْ یَکُنْ یَعْرِفُهَا الْآخَرُونَ!»:

۱) کلماتی وجود دارند که برای بار اول بر قلمهای بعضی از شاعران جاری می شوند در حالی که بر مفهوم جدیدی که دیگران آنها را نمی شناسند، دلالت دارد؟

۲) وجود دارد کلماتی که بعضی از شعرا برای اولین مرتبه بر قلمهای خود جاری می کنند که بر مفاهیمی جدید دلالت می کند که آن را دیگران نمی‌شناختند

۳) آنجا، کلماتی است که بعضی شاعران اولین مرتبه، بر قلمهایشان جاری می کنند و بر مفهوم جدید که دیگران آنها را نمی شناخته اند دلالت دارد؟

۴) کلماتی هستند که بر قلمهای بعضی شعرا برای اولین بار جاری می شوند که بر مفاهیم جدیدی دلالت می کنند که دیگران، آنها را نمی شناختند!

پاسخ گزینه: ۴

۳۳- عین الصَّحِیحِ:

۱) لَیْتَنِی رَأَیْتَ جَمِیعَ الْکُتُبِ: کاش همه کتابها را ببینم!

۲) لَعَلَّ الْخَیْرِ قَدْ نَزَلَ عَلَیْنَا: شاید خیر بر ما نازل شود!

۳) لَیْتَ الإمتحان قَدِ انْتَهَى: کاش امتحان تمام شود!

۴) لَعَلَّ الصَّبْرُ ینقذنا: شاید پایداری نجاتمان دهد!

پاسخ گزینه: ۴

۳۴- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) إِنَّمَا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ ، هُوَ اللَّهُ: کسی که نزاده و زاده نشده، فقط الله است!

۲) جانت الْأُمِّ بالحبوب لفراخها الصَّغِیرَهِ: مادر با دانه ها نزد جوجه های کوچک آمد!

۳) یُنْفِقُونَ مِنْ أَحْسَنِ مَا یُحِبُّونَ أَکْثَرَ مِنْ قُبُلٍ: با کمال میل از نیکوترین چیزی که دوست می دارند، انفاق می کنند!

۴) عِنْدَ ما یُلْقِی الْخَطِیبِ محاضره یُنْصِتُ الحضار لَهُ: وقتی سخنران سخنرانی می کرد حاضران با سکوت به او گوش می کردند.

پاسخ گزینه: ۱

۳۵- «خفاش تنها حیوان پستانداری است که قادر به پرواز می باشد!»:

۱) الْخُفَّاشُ الَّذِی حَیَوَانٍ لَبُونٍ وَحِیدُ وَ هُوَ قَادِرُ عَلَى الطَّیَرَانِ !

۲) الْحَیَوَانُ الوحید اللَّبُونِ لَا یَقْدِرُ عَلَى الطَّیَرَانِ هُوَ الخاش !

۳) الْخُفَّاشُ هُوَ الْحَیَوَانِ اللَّبُونِ الوحید الَّذِی یَقْدِرُ عَلَى الطَّیَرَانِ!

۴) الْحَیَوَانُ اللَّبُونِ الوحید وَ هُوَ قَادِرُ عَلَى الطَّیَرَانِ لَیْسَ الْخُفَّاشُ!

پاسخ گزینه: ۳

* * إقرأ النَّصِّ التَّالِی ثُمَّ أَجِبْ عَنْ الأسئله (۴۲-۳۶) بِمَا یُنَاسِبُ النَّصِّ:

حِینَمَا نَذْهَبُ إِلَى الْمَنَاطِقِ الْحَارَّهُ قَدْ نشاهد مناظر جذابه مِنْ بَعِیدٍ ، وَ بَعْدُ أَنْ نقترب مِنْهَا ، تَرَى أَشْجَارِ النَّخْلِ الْجَمِیلَهِ . کَمَا أَنَّ لِهَذِهِ الشَّجَرَهِ أهمیه مادیه کَبِیرَهً ، حَیْثُ یُشْکِلُ نَوْعٍ مِنْهَا فِی بَعْضِ الْمَنَاطِقِ أَسَاساً لمعیشه الْکَثِیرَ مِنَ السُّکَّانِ ، کَمَا أَنَّهُ غِذَاءُ رئیسی فِی بَعْضِ الْمَنَاطِقِ الصحراویه ، وَ بَعْضُ أَثْمَارَهَا تُجَفِّفُ وَ تُرسَل إِلَى مناطق أُخْرَى!

لِلنَّخْلِ أَنْوَاعِ مُخْتَلِفَهٍ، حَیْثُ یُوجَدُ حَوَالَیْ ۱۵۰۰ نَوْعٍ یَخْتَلِفُ مَعَ بَعْضُهَا؛ فَمَنْ أنواعه نَخِیلِ التَّمْرِ الَّذِی یَعْتَبِرُ (= یَعُدْ ) مِنْ أَ هَمُّهَا، وَ نَخِیلُ الزَّیْتِ الَّذِی یُسْتَعْمَلُ فِی صَنَعَ الصَّابُونَ وَ مَوَادُّ التجمیل!

یَبْلُغَ ارْتِفَاعِ النَّخْلِ ۲۷ مترا وَ جِذْعُهُ خَشِنُ جِدّاً، لِأَنَّهُ عِبَارَهُ عَنِ بَقَایَا غُصْنِ النَّخْلِ الَّذِی یَسْقُطُ أَوْ یَقْطَعُ عِنْدَ نمو الشَّجَرَهِ الْکَثِیرِ!

۳۶- عَین الصَّحِیحِ:

۱) یجفف التَّمْرِ فِی الْمَنَاطِقِ الَّتِی یُرْسِلُ إِلَیْهَا!

۲) نَرَى التخل جایا مِنِ الْبَعِیدَ وَ مِنَ الْقَرِیبَ!

۳) إِنْ کَانَ الْمُرِّ أَسَاساً لِلْمَعِیشَهِ لَا یُرْسَلُ إِلَى الْمَنَاطِقِ الْأُخْرَى!

۴) بَعْضُ ساکنی الْمَنَاطِقِ الصحراویه لَا یَسْتَطِیعُونَ أَنْ یَأْکُلُوا إِلَّا الثَّمَرِ!

پاسخ گزینه: ۲

۳۷- عَیْنِ الصَّحِیحِ عَنْ شَجَرَهِ النَّخْلِ:

۱) یَبْلُغَ ارْتِفَاعُهَا إِلَى سَبْعَهٍ وَ عِشْرِینَ مترا لَکِنْ غصونها أَکْثَرَ طُولًا وَ خُشُونَهَ!

۲) أَنْوَاعُ مُتَعَدِّدَهٍ تَصِلُ إِلَى أَلْفٍ وَ خَمْسُمِائَهٍ وَ لَکِنْ أَثْمَارَهَا مِنْ نَوْعُ وَاحِدٍ!

۳) لا مِنْطَقَهُ فِی الْأَرْضِ إِلَّا وَ فِیهَا الْمُرِّ یَعْرِفُ کماده غذائیه!

۴) أَهُمُّ أَنْوَاعِهَا نَخِیلِ التَّمْرِ وَ نَخِیلُ الزَّیْتِ!

پاسخ گزینه: ۴

۳۸- عَینِ الْخَطَأُ: مِنْ فَوَائِدِ الْخَلُّ أَنَّهُ . . .

۱) مناظره رائعه جِدّاً فِی الْمَنَاطِقِ الْحَارَّهُ الَّتِی لَا نَرَى فِیهَا أَشْجَاراً خَضْرَاءَ!

۲) مَادَّهُ غذائیه مُفِیدَهً یَنْمُو فِی الْمَنَاطِقِ الْبَارِدَهِ وَ تُعْتَبَرُ ثَمَرَتُهُ غِذَاءُ رئیسیا!

۳) تَصْنَعُ مِنْ ثَمَرَتُهُ مَوَادُّ تُسْتَعْمَلُ فِی زِینَهُ وَ تجمیل النَّاسِ!

۴) تُسْتَخْدَمُ ثَمَرَتُهُ فِی المواد الَّتِی نَحْنُ بِحَاجَهٍ إِلَیْهَا للنظافه!

پاسخ گزینه: ۲

۳۹ – عَیْنِ الْخَطَأُ: جِذْعِ النَّخْلِ خَشِنُ جِدّاً لِأَنَّهُ . . .

۱) یُفَرَّقَ رَأْسُ الْغُصْنُ وَ انتهاؤه فَیَقْطَعُ رَأْسَهُ فَقَطْ!

۲) عندما یَجِفَّ الْغُصْنُ لَا یَسْقُطُ مِنَ الْجَذَعُ إِلَّا رَأْسِهِ!

۳) یَقْطَعُ الْفَلَّاحُونَ الْغُصْنُ الْقَدِیمِ بَعْضِ الْأَحْیَانَ وَ یَبْقَى أَثَرِهِ!

۴) النَّخْلُ هَکَذَا فِی خَلَقْتَهُ وَ هُوَ مَا بَقِیَ مِنْ جُذُوعِ تَسْقُطُ!

پاسخ گزینه: ۴

عَیْنِ الصَّحِیحُ فِی الْإِعْرَابِ وَ التَّحْلِیلِ الصرفی (۴۲-۴۰)

۴۰- «نشاهد»:

۱) مزید ثلاثی (حروفه الأصلیه: ن ش ه) – معلوم / مع فاعله جمله فعلیه

۲) مضارع – للمتکلم مع الغیر – مزید ثلاثی / فعل و مع فاعله جمله فعلیه

۳) فعل مضارع – مزید ثلاثی (من وزن « فاعل») – مجهول / فعل و مفعوله «مناظر»

۴) للمتکلم وحده – مزید ثلاثی (مصدره: مشاهده، من وزن مفاعله) / مع فاعله جمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۲

۴۱ – «تَرَسُّلٍ»:

۱) فعل مضارع – للغائبه – معلوم / فعل و جملته فعلیه

۲) للمخاطب – مزید ثلاثی (مصدره على وزن إفعال) / فعل و مع فاعله جمله فعلیه

۳) للغائبه – مزید ثلاثی (ماضیه: «أرسل» على وزن أفعل) – مجهول / فعل و الجمله فعلیه

۴) مضارع – للمخاطب – مزید ثلاثی (حروفه الأصلیه: رس ل) – مجهول / فعل و فاعله محذوف، و الجمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۳

۴۲ – «ارْتِفَاعُ»:

۱) مفرد مذکر – مصدر من وزن انفعال) / فاعل لفعل «یبلغ»

۲) اسم – مفرد مذکر – مصدر من وزن افتعال) / فاعل لفعل «یبلغ»

۳) مفرد مذکر – فعله «ارتفع» على وزن « انفعل» / مضاف، و المضاف إلیه «النخل»

۴) اسم – جمع مکسر أو تکسیر – حروفه الأصلیه «ر ف ع» / مضاف و المضاف إلیه «النخل»

پاسخ گزینه: ۲

۴۳ – عَیْنِ الْخَطَأُ فِی ضَبْطِ حَرَکَاتُ الْکَلِمَاتِ:

۱) عَلَیْکُمْ بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَإِنَّ رَبِّی بَعَثَنِی بِهَا!

۲) اللَّهُمَّ انْفَعْنِی بِمَا عَلَّمْتَنِی وَ عَلِّمْنِی مَا یَنْفَعُنِی!

۳) کُنَّ صَادِقاً مَعَ نَفْسِکَ وَ مَعَ الْآخِرِینَ فِی الْحَیاهِ!

۴) اتَّصَلَ بصدیقه مُصْلِحٍ السیارات لِکَیْ یَصْلُحُ سیارتهم!

پاسخ گزینه: ۴

* * عَیْنِ الْمُنَاسِبُ لِلْجَوَابِ عَنْ الأسئله التالیه (۵۰-۴۴)

۴۴- عین الصحیح للتوضیحات التالیه:

۱) إن لم تمطر السماء فواجه … = (الجاف)

۲) مکان جعل الأقدام هو … = (الوطأه)

۳) … هو الجزء الذی نأکله من الفاکهه = (التوی)

۴) … یقف فی الشارع لرعایه المرور = (الشرطه)

پاسخ گزینه: ۲

۴۵- عَیْنُ نَوْعِ الْجَمْعِ یَخْتَلِفُ عَنِ الْبَاقِی:

۱) رَأَیْتَ هَؤُلَاءِ الْمُؤْمِنِینَ فِی الْمَسْجِدِ!

۲) عَلَیْنَا أَنْ نرحم الْمَسَاکِینِ!

۳) شَاهِدَهً الطلاب جَالِسِینَ فِی الصَّفِّ!

۴) اتِّحَادُ الْمُسْلِمِینَ یُسَبَّبُ تَقَدَّمَهُمْ!

پاسخ گزینه: ۲

۴۶- عَیْنَ مَا لَیْسَ فِیهِ اسْمُ التَّفْضِیلِ:

۱) أَتَّقِی النَّاسِ مَنْ لَا یَخَافُ النَّاسُ مِنْ لِسَانِهِ!

۲) کَانَ مَنْ بَیْنَ أصدقائی مَنْ هُوَ أَنْجَحُ التلامیذ!

۳) أَعْلَمُ أَنَّ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِهِ فَهُوَ علیم!

۴) إِنَّ اللَّوْنَ الْأَبْیَضُ أَحْسَنَ لَوْنٍ لألبسه الممرضات !

پاسخ گزینه: ۳

۴۷- عَیْنُ مضارعا لَیْسَ معادلا للالتزامی الْفَارِسِیِّ:

۱) أَمَرَنَا بِأَنْ لَا نغضب ، ولکننا نغضب ، وَ هَذَا الْأَمْرِ شَائِعٍ بَیْنَنَا!

۲) لَعَلَّ الْإِنْسَانُ یَعْرِفُ الحضارات مِنْ خِلَالِ الکتابات وَ التَّمَاثِیلِ!

۳) کَأَنْ هَذَا الْجَبَلِ أَعْلَى مِنْ بَقِیَّهِ الْجِبَالُ ، لیتی أَصْعِدْ إِلَى رَأْسِهِ!

۴) لَیْتَنا نَقْرَأُ آرَاءَ عِدَّهٍ کِتَابِ حَوْلَ هَذَا الْمَوْضُوعِ لنأخذ نتیجه صَحِیحَهُ!

پاسخ گزینه: ۱

۴۸- عَیْنِ الصَّحِیحِ عَنْ « لَا » النافیه للجنس:

۱) لَا حَیَاءٍ وَ عَفَافٍ وَ أُدِّبَ إِلَّا لعقل ثَابِتٍ!

۲) لا الْعِزَّهِ إِلَّا لِرَبِّنَا الرَّحِیمِ الَّذِی لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ!

۳) لا أَتَذَکَّرُ زَمَانُ ذهابنا إِلَى تِلْکَ الْجَوْلَهِ العلمیه!

۴) لا شُعَبُ مِنَ شعوب الْعَالِمِ إِلَّا وَلَهٍ طَرِیقَهِ لِلْعِبَادَهِ!

پاسخ گزینه: ۴

۴۹- عَیْنِ الْمَصْدَرُ لَا یَبِینُ نَوْعِ الْفِعْلِ:

۱) یا أَصْدِقَاءَ أَوْفُوا بِعَهْدِکُمْ وَفَاءُ جَمِیلًا!

۲) شجعنا أصدقاءنا فِی الْمُسَابَقَهِ تشجیعا کَثِیراً!

۳) إِنْ کُنْتَ تلمیذا عَاقِلًا فَلَا تَضِیعُ أَوْقَاتِکَ تَضْیِیعاً!

۴) إِنَّ الْعَطَّارِ یَشَمُّ رَائِحَهِ الْمِسْکِ شَمّاً دَقِیقاً وَ یَعْرِفُهُ!

پاسخ گزینه: ۳

۵۰- عَیْنَ مَا فِیهِ الحال:

۱) جَاءَ لَنَا مدعوون کَثِیرُونَ هُمْ تَنَاوَلُوا الطَّعَامِ فِی سَاعَهٍ متأخره!

۲) جَاءَ ضیوف کَثِیرُونَ وَ جَاءَ صَاحِبُ الْبَیْتِ وَ اسْتَقْبَلَهُمُ بحفاوه!

۳) جَاءَ الضُّیُوفِ الکثیرون وَ هُمْ یَتَکَلَّمُونَ عَنْ ذکریات الضِّیَافَهِ!

۴) جَاءَ لَنَا المدعوون الکثیرون حِینَ کُنَّا نَتَکَلَّمُ مَعَ أصدقائنا؟

پاسخ گزینه: ۳

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا نام و آوازه مـــن را چنان در حافظه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــــــر نیز توان به یغما بردن آن را نداشته باشد...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا