زبان عربیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور تجربی ۱۳۹۸ داخل کشور؛ درس زبان عربی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

کنکور تجربی ۱۳۹۸ داخل کشور

ماده امتحانی: زبان عربی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰

مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه

کد کنترل:  ۲۱۱-A

** عیّن الأصحّ و الأدقّ فی الجواب للترجمۀ من أو إلی العربیه (۳۵-۲۶)

۲۶- ادْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَن:

۱) به راه پروردگارت با حکمت و موعظه نیکو دعوت کن، و با آنان با آنچه نیکوتر است مجادله کن!

۲) به راه خدای خود بوسیله دانش و پند نیکو فراخوان، و با آنان بوسیله سخنان خوب و زیبا مقابله کن!

۳) دعوت به راه خداوند باید با حکمت و موعظه پسندیده باشد، و با آنان با هرچه نیکوتر است مجادله کن!

۴) فراخواندن به راه خدای خود را از طریق پند و اندرز، زیبا انجام بده، و با آنان با شیوه ای بهتر مقابله کن!

پاسخ گزینه: ۱

۲۷- «یبلغ الصَّادِقُون بِصِدْقِهِم مَا لَا یبلغُه الکاذبون باحتیالهم!»:

۱) صادقان با صدق خود به همان چیزی می رسند که کاذبان با فریبکاری خود به آن نرسیده اند!

۲) راستگویان با راستگویی خود به چیزی می رسند که دروغگویان با حیله گری خود به آن نمی رسند!

۳) اشخاص راستگو با صداقت خویش آنچه را بدست می آورند، اشخاص دروغگو با حیله گری خود بدست نمی آورند!

۴) افراد صادق با راستگوئی خویش چیزی را بدست می آورند که دروغگویان با فریبکاری خود بدست نیاورده اند!

پاسخ گزینه: ۲

۲۸- «لَا قُوَّهَ تَقْدِرُ أَنْ تُنقذَنا مِنْ خرافات نَعیش مَعَهَا إِلَّا التفکر!»:

۱) هیچ نیرویی که بتواند زندگی ما را از خرافههایی که به آن زنده ایم، برهاند، جز اندیشه نیست!

۲) جز تفکر، قدرتی نیست که قادر باشد ما را نجات بدهد از اینکه با خرافات زندگی نمائیم!

۳) فقط قدرت اندیشیدن است که می تواند ما را از خرافه‌هایی نجات دهد که با آن زنده ایم!

۴) نیرویی که می تواند ما را از خرافاتی که با آن زندگی می کنیم، رها سازد، فقط تفکر است!

پاسخ گزینه: ۴

۲۹- «صعد الزَّوَّار کلُّهم جَبَل النُّور لزیاره غَار حِرَاء إِلَّا مَنْ لَمْ یقدروا علی الصُّعُود!»:

۱) همه زوار برای دیدار غار حراء در کوه نور، از آن بالا رفتند مگر آن کسی که نمی توانست بالا برود!

۲) زائران همگی برای زیارت غار حراء از کوه نور بالا رفتند مگر کسانی که برای صعود قدرت نداشتند!

۳) همه زائران بخاطر زیارت غار حراء کوه نور را در نوردیدند جز آنها که قدرت بالا رفتن نداشتند!

۴) زوار همگی به دیدن غار حراء از کوه نور صعود می‌کنند جز آن کس که نمی تواند صعود کند!

پاسخ گزینه: ۲

۳۰- «الاستفاده مِنْ الجوال لیست مسموحه فِی حِصَّهِ الِامْتِحَانِ!»:

۱) استفاده از تلفن همراه در جلسه امتحان مجاز نیست!

۲) بکار بردن گوشی همراه در جلسات امتحان منعی ندارد!

۳) آوردن تلفن همراه در جلسه امتحانات مانعی ندارد!

۴) از گوشی همراه استفاده کردن در جلسه امتحان مجاز است!

پاسخ گزینه: ۱

۳۱- «تستطیع الدلافین أَنْ تُرشدنا إلی مکان سُقُوطِ طائره أَوْ مکان غرق سفینه!»: دلفین‌ها ……………………………..

۱) توانستند ما را به مکان سقوط هواپیماها و غرق کشتیها هدایت کنند!

۲) می توانستند ما را به مکان سقوط هواپیما و غرق کشتی، راهنمایی کنند!

۳) توانستند ما را به مکان سقوط هواپیماها یا مکان غرق کشتیها هدایت نمایندا

۴) می توانند ما را به مکان سقوط یک هواپیما یا مکان غرق یک کشتی، راهنمایی کنند!

پاسخ گزینه: ۴

۳۲- «لَمَّا رَأَى الطَّبِیب أَنِّی مصَاب بِالزُّکَام الشَّدِید وَ أَیْضاً عِنْدِی حُمَّى شَدِیدَه، کَتَبَ لِی وَصَفْه تحتوی عَلَى مِقْدَار من الشَّرَاب وَ حبوب مسکنه!»:

۱) وقتی پزشک مرا دید که به زکام و تب شدید گرفتار شده ام، نسخه ای را که برایم نوشت محتوی مقداری شربت و قرص‌های مسکن بود!

۲) پزشک وقتی دید من دچار زکام شدید هستم و نیز تب شدیدی دارم، نسخه ای برایم نوشت که محتوی مقداری شربت و قرص‌هایی مسکن بود!

۳) طبیب چون دید مبتلی به سرماخوردگی سخت و تب شدید هستم، برایم نسخه‌ای نوشت که در آن شربتی بود و تعدادی قرص مسکن!

۴) چون طبیب دچار شدن مرا به سرماخوردگی شدید و نیز تب بالا دید، نسخه را برایم نوشت که آن شامل مقداری از شربت بود و قرص‌هایی مسکن!

پاسخ گزینه: ۲

۳۳- عَیْنِ الْخَطَأُ:

۱) لَا یقدر الْمُتَکَبِّر الْجَبَّار أَنَّ یَزْرَع بَذر الْحِکْمَه فِی قَلْبِه،: یک خود بزرگ بین ستمگر نمی تواند بذر حکمتی در قلب بکارد،

۲) لِأَنَّ هَذَا الْقَلْب یُبْنَى مِنِ الصُّخُور، وَ لَکِنَّ هَذَا الْحِکْمَه: زیرا این قلب از صخره ها ساخته شده، لیکن این حکمت،

۳) تُنْبِت فِی قَلْب الْمُتَوَاضِع وَ تعمر فِیهِ مدَّه طَوِیلَه،: در قلب شخص فروتن می روید و در آن مدتی طولانی ماندگار می شود،

۴) کَأَنْ التَّوَاضُعَ قَرِینُ الْعَقْل وَ التَّکَبُّر دَلِیل الْجَهْل: گویی که تواضع همنشین عقل است و تکبر نشانه جهل!

پاسخ گزینه: ۱

۳۴- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) إِذاً لَا تَکُون مُقْتَدِراً فالآخرون لا یَسْمَعُونَ کَلَامک: هرگاه مقتدر نبودی دیگران به سخن تو گوش نمیدهند!

۲) لا تکرمه اللَّئِیم لِأَنَّه یتمرَّد تَمرّدا وَ أَنْت تَیْأَس: هرگز انسان فرومایه را گرامی مدار برای اینکه او قطعاٰ نافرمانی خواهد کرد در حالی که تو مأیوس شده ای!

٣) السُّکُوتُ أَجْمَل کَلَام قَدْ یَسْتَطِیع أَن یُثِیر الشَّخْص أَکْثَر مِنْ کُلّ شَیْ‏ء آخَر: سکوت زیباترین سخنی است که گاهی می تواند شخص را بیش از هر چیز دیگری برانگیزاند!

۴) یصَاد الْحُوت لیستفید الکیمیاویون من زَیْت کبده فِی صنَاعه مَوَادّ التجمیل: نهنگ‌ها صید می‌شوند تا شیمی‌دانان از روغن کبد آنها در ساختن مواد آرایشی استفاده کنند!

پاسخ گزینه: ۳

۳۵- «اسبهایی را دیدم، آن اسبها کنار صاحبشان بودند!»:

۱) نظرت أفراسا، و کانت أفراس فی جنب صاحبها!

۲) شاهدت الأفراس التی کانت فی جنب صاحبیها!

۳) وجدت الأفراس و هی کانت جنب صاحبیها!

۴) رأیت أفراسا، کانت الأفراس جنب صاحبها!

پاسخ گزینه: ۴

** اقْرَأِ النَّصِّ التالی ثُمَّ أَجِبْ عَنْ الأسئله (۳۶-۴۲) بِمَا یُناسب النَّصِّ:

فِی مَخْلُوقَات رَبُّنَا الرَّحْمن مُظَاهِر مِنَ الْجَمَال وَ الْمَنْفَعَه وَ الحِکْمَه. ثشاهد أَحْیَاناً فِی وَسَط الصَّحْرَاء مناطق فِیهَا نباتات وَ أَشْجَار، تغذیتها بمیاه الْعُیُون الْمُتَعَدِّدَه وَ الْآبَار (جَمَعَ بِئْرٍ)، مِنْهَا أَشْجَارِ مُثْمِرَه کالتخل.

وَ تَظْهَر أَنْوَاع کَثِیرَه مِنَ الْأَزْهَار الْجَمِیلَه فِی بَعْض الْمَنَاطِق الصحراویه بَعْد الْأَمْطَار الشَّدِیدَه، إِلَّا أَنَّهَا لَا تَدُومُ حَیَاتهَا إِلَّا ۶ أَوْ ۸ أَسَابِیع. وَ توجَد أَیْضاً بَعْض النباتات ذَات الْأَوْرَاق الْقَلِیلَه لِکَی لَا تَفْقِد مِن الْمَاء بالتبخر إِلَّا الْقَلِیل مِنْه!

وَ بَعْض النباتات الصحراویه أَصْلُهَا فِی بَاطِن الْأَرْض، فِی عُمْق أَکْثَر مِن ۵۰ مترا، و بِذَلِک تَسْتَطِیع کُلِّهَا الْعَیْش مُدَّه طَوِیلَه مَن الزَّمَن. وَ یُمْکِنُ زِرَاعَه المحصولات الزراعیه فِی قُسِمَ مِن الصَّحْرَاء خُصُوصاً أَطْرَافِهَا، بِوَاسِطَه القنوات أَوْ الأنابیب (لوله‌ها).

۳۶ – عَیْنِ الْخَطَأُ:

۱) إِنَّ الصَّحْرَاءِ جَافَّهً وَ لَا عَیْنُ فِیهَا!

۲) کُلُّ الْأَشْجَارِ تعیش وَ إِنْ یَکُنْ لَهَا أَوْرَاقٍ قَلِیلَهُ!

۳) الْأَشْجَارُ الَّتِی لَهَا أَوْرَاقٍ کَثِیرَهُ تَحْتَاجُ إِلَى مَاءٍ أَکْثَرُ!

۴) هُنَاکَ بَعْضِ الْأَشْجَارُ فِی الصَّحْرَاءِ أَصْلُهَا فِی عُمْقِ الْأَرْضِ!

پاسخ گزینه: ۱

۳۷- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) لَا فَائِدَهَ لِبَعْضِ الْأَشْجَارِ الصحراویه!

۲) لَا تُوجَدُ فِی الصَّحْرَاءِ أَشْجَارِ لَهَا أَوْرَاقٍ کَثِیرَهً!

۳) حَیَاهُ الْأَشْجَارِ الصحراویه کُلِّهَا خَارِجَهَ عَنْ إِرَادَهِ الْإِنْسَانِ!

۴) لَا بُدَّ مِنَ الْمَاءِ الَّذِی فِی بَاطِنِ الْأَرْضِ لِحَیَاهِ الْأَشْجَارِ الصحراویه؛

پاسخ گزینه: ۴

۳۸- عَیْنِ الْخَطَأُ: إِنَّ الْأَشْجَارُ فِی الصَّحْرَاءِ تَعِیشُ مُدَّهً طَوِیلَهً لِأَنَّ . . .

۱) بَعْضُهَا نَشْرَبُ الْمَاءِ مِنْ بَاطِنِ الْأَرْضِ حَتَّى فِی أَقَلَّ مِنْ سَبْعِینَ مترا!

۲) اللَّهُ تَعَالَى یُنْزِلُ عَلَیْهَا الْمَطَرِ فِی أَکْثَرِ الْفُصُولِ!

۳) أَوْرَاقٍ بَعْضُهَا قَلِیلَهُ فَلَا تَحْتَاجُ إِلَى مَاءُ کَثِیرُ!

۴) حَیَاهُ بَعْضُهَا بِوَاسِطَهِ الْعُیُونِ وَ الْآبَارِ!

پاسخ گزینه: ۲

۳۹- عَیْنِ الْخَطَأُ: یُمْکِنُ أَنْ نحصل فِی الصَّحْرَاءِ عَلَى . . .

۱) النباتات النَّافِعَهَ الَّتِی لَهَا جَمَالُ!

۲) الْأَشْجَارُ الْمُثْمِرَهِ بمساعده الْعُیُونِ!

٣) المحصولات الزراعیه بِوَاسِطَهٍ القنوات أَوْ الأنابیب!

۴) الْأَزْهَارِ بِسَبَبِ الْأَمْطَارِ الَّتِی دَوَامِهَا سِتَّهٍ أَوْ ثَمَانِیَهً أَسَابِیعَ!

پاسخ گزینه: ۴

* عَیْنِ الصَّحِیحُ فِی الْإِعْرَابِ وَ التَّحْلِیلِ الصرفی (۴۲-۴۰)

۴۰ – «تُشَاهَدَ»!

۱) مضارع – مزید ثلاثی (من وزن « تفاعل») – مجهول / فعل و الجمله فعلیه

۲) مضارع – مزید ثلاثی (حروفه الأصلیه: ش ه د) – معلوم / فعل و فاعله « مناطق»

۳) فعل مضارع – للمخاطب – مزید ثلاثی (من وزن « فاعل»، و مصدره « مفاعله» / فعل مجهول

۴) فعل مضارع – للغائبه – مزید ثلاثی (حروفه الأصلیه: ش ه د) / فعل و فاعله محذوف، و الجمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۴

۴۱ – «تَظْهَرُ»:

۱) فعل مضارع – للمخاطب – معلوم / فعل و مع فاعله جمله فعلیه

۲) مضارع – للغائبه – مجرد ثلاثی (مصدره: ظهور) / فاعله « الأزهار»

۳) مضارع – للغائبه – مجرد ثلاثی / فعل و فاعله « أنواع» و الجمله فعلیه

۴) فعل مضارع – للمخاطب – مجرد ثلاثی (مصدره: إظهار) / فعل و فاعله « أنواع»

پاسخ گزینه: ۳

۴۲- «مُثْمِرَهٍ»!

۱) مفرد مؤنث – اسم فاعل (فعله: ثمر) / صفه للموصوف «أشجار»

۲) اسم – مؤنث – اسم فاعل (مصدره: إثمار) / صفه للموصوف «النخل»

۳) اسم – مفرد مؤنث – اسم فاعل (مصدره: إثمار) / صفه للموصوف «أشجار»

۴ ) مفرد مؤنث – معرفه (علم) – اسم فاعل (فعله: أثمر) / صفه، و الموصوف: أشجار

پاسخ گزینه: ۳

۴۳- عَیْنِ الْخَطَأُ فِی ضَبْطِ حَرَکَاتُ الْکَلِمَاتِ:

۱) تَجْتَهِدُ الْأُمِّ لتربیه أَوْلَادِهَا إجتهادا بَالِغاً!

۲) حَاوَلَ الْعُلَمَاءِ مَعْرِفَهِ سِرْ تِلْکَ الظَّاهِرَهُ العجیبه!

۳) لِأَنَّ الْکُتُبِ تجارب الْأُمَمِ عَلَى مَرِّ آلَافِ السِّنِینَ!

۴) شَجَرَهُ یستخمها المزارعون کسیاج حَوْلَ الْمَزَارِعِ!

پاسخ گزینه: ۱

** عَیْنِ الْمُنَاسِبُ لِلْجَوَابِ عَنْ الأسئله التالیه (۵۰-۴۴)

۴۴ – « . . . البضائع . . . فالاس طُلِبُوا مِنِ الْحُکُومَهِ أَنْ . . . ! ». عین الْمُنَاسِب للفراغات:

۱) قَیِّمَهُ / یَزْدَادُ / تقللها

۲) ثَمَنُ / کَثْرَهُ / ثمررها

۳) أَسْعَارٍ / ارْتَفَعَتْ / تخفضها

۴) نقود / یَرْتَفِعُ / تَمْنَعُهَا

پاسخ گزینه: ۳

۴۵- عَیْنَ مَا لَیْسَ فِیهِ مِنْ المتضاد:

۱) کُلُّ یَوْمٍ یَحْتَوِیَ عَلَى لَیْلٍ وَ نَهَارٍ!

۲) الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ کرتان مِنِ الْکَرَّاتِ السَّمَاوِیَّهِ!

۳) الْقِیَامُ وَ الْقُعُودِ مِنْ أَعْمَالِ الصَّلَاهِ!

۴) إِنَّ اللَّهَ یَخْرُجُ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ!

پاسخ گزینه: ۲

۴۶- عَیْنَ مَا لَیْسَ فِیهِ جَمَعَ سَالِمٍ للمؤنث:

۱) لطمنا الْعَدُوّ أَشَدّ اللطمات!

۲) لِی جَوَّالَ من أَدَقّ الجوالات الْجَدِیدَه!

۳) لِبَعْض أَوْلِیَاء الله کرامات کَثِیرَه!

۴) صَوْتُ تِلَاوَهِ الْقُرْآنِ مِنْ أَجْمَلِ الْأَصْوَات لَنَا!

پاسخ گزینه: ۴

۴۷ – عین مَا فِیهِ طَلَب لِلْقِیَامِ بِالْعَمَلِ:

۱) لِیَذْهَبُوا إِلَى المدرسه!

۲) قَامُوا لِیَذْهَبُوا إِلَى المدرسه!

۳) لَهُمْ إِمَّا الذَّهَابِ إِلَى المدرسه وَ إِمَّا الْبَقَاءِ فِیهَا!

۴) هُمْ إجتمعوا للذهاب إِلَى المدرسه قَبْلَ فَوَاتَ الْفُرْصَهِ!

پاسخ گزینه: ۱

۴۸- عین مَا لَیْسَ فِیهِ أسلوب الشّرط:

۱) من یُحْسِنُ إِلَى النَّاسِ فَاللَّهُ یُجْزِیهِ عَلَى أحسانه!

۲) من یعامل النَّاسِ بِالسُّوءِ لِیَنْظُرَ إِلَى عَاقِبَهِ أَمْرِهِ!

۳) من یَلْتَزم بِأَنْ یَکُونَ عَامِلًا بِمَا یَقُولُ فَهُوَ مُؤْمِنُ!

۴) من سار فِی طَرِیقِ الْعِلْمِ لایندم وَ إِنْ تَحَمُّلِ الْمَشَقَّهُ!

پاسخ گزینه: ۲

۴۹- عین الْکَلِمَه الَّتِی تَکْمُلَ جُمْلَهِ مَا قَبْلَهَا:

۱) إِنَّ الْعِلْمَ أَحْسَنَ مِنَ الْمَالِ،

۲) نَعْلَمُ أَنَّ لِلْعَالِمِ أَصْدِقَاءَ کَثِیرِینَ،

۳) وَ لَکِنَّ لِصَاحِبِ الْمَالِ أَعْدَاءِ کَثِیرِینَ،

۴) هَذَا هُوَ الْفَرْقُ بَیْنَ الْعِلْم وَ الْمَال!

پاسخ گزینه: ۳

۵۰- عین مَا فِیهِ «الحصر»:

۱) لَمْ نشاهد الأفلام مِنْ التلفاز إِلَّا مَا یفیدنا مِنْهَا!

۲) مَا صَعِدْنَا إِلَى الْجِبالِ الْمُرْتَفِعَهِ إِلَّا الْأَقْوِیَاء مِنَّا!

۳) مَا أَتَذَکَّر مِن أَیَّامِ طفولتی إِلَّا قِصَصِ أَبِی الْجَمِیلَهِ!

۴) لَمْ تَبْلَعَ الأسماک صِغَارُهَا فِی هَذَا الفلم إِلَّا سَمَکَه وَاحِدَه!

پاسخ گزینه: ۳

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا