زبان عربیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور ریاضی ۱۴۰۰ داخل کشور؛ درس زبان عربی

کنکور ریاضی ۱۴۰۰ داخل کشور

ماده امتحانی: زبان عربی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰

مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه

عین الأنسب للجواب عن الترجمه أو المفهوم من أو إلی العربیه (۲۶-۳۵)

۲۶) «أَرْسَلْنا إِلى‌ فِرْعَوْنَ رَسُولاً، فَعَصى‌ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ»:

۱) پیامبر را که برای فرعون مبعوث کردیم، فرعون از او اطاعت نکرد.

۲) به سوی فرعون رسولی فرستادیم، پس فرعون از آن رسول نافرمانی کرد.

۳) رسولی به سوی فرعون گسیل داشتیم، ولی فرعون از رسول ما سرپیچی کرد.

۴) برای فرعون آن پیامبر را ارسال کردیم، پس فرعون بر آن پیامبر عصیان کرد.

پاسخ گزینه: ۲

۲۷) «الصّدقُ کصحه الانسان، لایُمکن أن تدرک قیمتُه الّا عندما یُفقَد!»:

۱) صدق همان سلامتی انسان است، فقط زمانی ‌که از دست برود قدر آن دانسته می‌شود!

۲) صداقت مانند سلامتی انسان است، تا زمانی‌ که از دست نرود امکان ندارد ارزش آن درک شود!

۳) راستی همان صحت بدن انسان است، ارزشش درک نمی‌شود مگر آن‌گاه که آن را از دست بدهد!

۴) درستی همچون سلامت بدن انسان است، نمی‌توانی قدر آن را دریابی مگر زمانی ‌که از دست برود!

پاسخ گزینه: ۲

۲۸) «إن ذهبنا من نفس الطّریق الّذی کنّا نذهب منه من قبل، وصلنا إلی ذلک المکان الّذی کُنّا نصل إلیه دائماً!»:

۱) اگر از راهی برویم که همیشه می‌رفتیم، به آن مکانی می‌رسیم که قبلاً رسیده‌ایم!

۲) اگر از راهی رفتیم که قبلاً رفته بودیم، به همان محلی که دائماً می‌رسیدیم رسیده‌ایم!

۳) اگر از همان راهی رفتیم که دائماً رفته بودیم، به آن محلی که همیشه می‌رسیدیم، می‌رسیم!

۴) اگر از همان راهی برویم که از قبل می‌رفتیم، به همان مکانی می‌رسیم که همیشه می‌رسیدیم!

پاسخ گزینه: ۴

۲۹) «من یُؤمن بأنّه سینجح فی طریقه، لاشکّ أنّه قد استطاع أن یُوصل نفسه إلی نصف الطّریق!»:

۱) هر کس ایمان داشته باشد که او در راهش پیروز خواهد شد، شکی نیست که خودش می‌تواند به نیمه راه برسد!

۲) آن کس که ایمان داشت که در آینده در راه خود موفق خواهد شد، حتماً خود توانسته ‌است به اواسط راه برسد!

۳) کسی که ایمان داشته باشد به این‌که در راهش موفق خواهد شد، بی‌شک توانسته است خود را به نیمه راه برساند!

۴) هر آن ‌کس که ایمان دارد به این‌که در مسیرش پیروز خواهد شد، قطعاً خواهد توانست که خود را به اواسط مسیر برساند!

پاسخ گزینه: ۳

۳۰) «اﻹﺣﺘﻔﺎظ ﺑﺎﻟﻮﺣﺪه ﻓﻀﻞ ﻷﻣّﺘﻨﺎ المفکّره، و ﻟﮑﻦّ اﻷﻋﺪاء ﯾُﺸﺠّﻌﻮن ﻋﻤﻼءﻫﻢ أن ﯾُﻔﺮّﻗﻮنا!»:

۱) حفظ وحدت، برتری برای امت متفکر ماست، که دشمنانمان عوامل خود را به پراکنده ساختن ما تشویق می‌کنند!

۲) حفظ وحدت برای امت متفکر ما فضیلتی است، ولی دشمنان، مزدوران خود را تشویق می‌کنند که ما را پراکنده کنند!

۳) نگه‌ داشتن وحدت امت اندیشمندمان، فضیلتی است که دشمنان ما مزدوران را تشویق می‌کنند ما را پراکنده سازند!

۴) نگه‌ داشتن وحدت برای امت ما که اندیشمند است فضلی به شمار می‌آید، ولی دشمنان عوامل خود را تشویق به پراکنده شدن ما می‌کنند!

پاسخ گزینه: ۲

۳۱) «مَن یَری النّاس صِغاراً، کالّذی هو واقف علی قمّه الجبل، یراه النّاس صغیراً أیضاً»:

۱) آن‌که مردم در نظرش کوچکند، مثل کسی است که بر قله‌ای از کوه ایستاده، او هم در نظر مردم کوچک می‌نماید!

۲) هر کس مردم را کوچک دید، همچون کسی است که بر قله‌ای در کوه ایستاده، مردم هم او را کوچک می‌بینند!

۳) کسی که مردم را کوچک می‌بیند، چون کسی است که بر قله کوه ایستاده، مردم نیز او را کوچک می‌بینند!

۴) هر آن‌که مردم را کوچک انگاشت، همان کس است که روی قله کوه ایستاده، مردم هم او را کوچک می‌انگارند!

پاسخ گزینه: ۳

۳۲) «کان رجالُ هاتین القبیلتین یَنهبون أموالَ النّاس من طریق ذلک المضیق حتّی اُغلِق بسدِّ عظیم من الحدید و النحاس المذاب»:

۱) مردان این دو قبیله اموال مردم را از راه آن تنگه به یغما می‌بردند تا این‌که با سد بزرگی از آهن و مس ذوب ‌شده، بسته شد.

۲) مردان آن دو قبیله اموال مردمان را از طریق این تنگه غارت کردند تا این‌که به وسیله سد بزرگی از آهن و مس مذاب بسته شد.

۳) بزرگان این دو قبیله دارایی‌های مردم را از راه آن تنگه به یغما می‌برند تا این‌که با سدی بزرگ از مس و آهن آب شده بسته شود.

۴) بزرگان آن دو قبیله دارایی‌های مردمان را از طریق آن تنگه غارت می‌کردند تا این‌که به وسیله سدی بزرگ از مس و آهن آن را بستند.

پاسخ گزینه: ۱

۳۳) عیّن الصحیح:

۱) کان صدیقی ألّف کتاباً توجَد فیه قصصٌ مفیده: دوستم کتابی تألیف کرد. در آن داستان‌های مفید می‌یابی!

۲) للاعبی المباراه وقت محدّد یجب أداء أعمالهم فیه: بازیکنان مسابقه در وقت مشخص باید کارها را انجام دهند!

۳) اللّهم اِجعلنا ممّن یتوبون إلیک فتقبلهم: خدایا ما را از کسانی قرار بده که به سوی تو توبه می‌کنند و آن‌ها را می‌پذیری!

۴) إن لم یتعایش الناس بعضهم بعضاً فلاسبیل لتقدّم بلدهم: مردم باید با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند تا راهی برای پیشرفت کشورشان بیابند!

پاسخ گزینه: ۳

۳۴) عیّن الخطأ:

۱) بالحِلمِ عنِ السَّفیهِ یَکثُرُ الأنْصارُ: بردباری بر نادان یاران را زیاد می‌کند!

۲) سیأتی الغدُ بکثیر مِمّا لا تَعرفون: فردا بسیاری از آن‌چه را نمی‌دانید خواهد آورد!

۳) الله الّذی یَنصر المُجاهدین و هُم قلیلون: خدا کسی است که مجاهدان را با این‌که اندکند یاری می‌کند!

۴) یوجَد النّفطُ تَحت طبقاتِ الأرض بعد مرور قرونٍ: نفت زیر طبقات زمین بعد از گذشتن قرن‌ها یافت می‌شود!

پاسخ گزینه: ۱

۳۵) «کشاورز را دیدم در حالی که محصول را جمع می‌کرد». عیّن الصحیح:

۱) شاهدتُ فلاحاً و هو یجمع محصولَه.

۲) شاهدتُ فلاحاً و هو یجمع محصولَ.

۳) رَأیتُ الفًلّاح و هو یجمع محصولاً.

۴) رَأیتُ الفًلّاحَ وَ هُوَ یَجمَعُ المَحصولَ.

پاسخ گزینه: ۴

إقرَأ النصّ التّالی ثمّ أجب عن الأسئله بما یُناسب النّصّ:

الإنسان المثالی الّذی یسعى للمجد هو الإنسان الّذی ینظر إلى العالم کساحه لا یُرى فیها إلّا الحرکه و النّشاط، حیث إنَّ الرّخوه و السّکون یُساویان الموت! و کذلک إنَّ کلّ من فی الوجود إذا أراد النّصر و الظّفر مُلزم بمواجهه العالَم کمجموعه فیها نزول و صعود لا حیله منهما و لا یُمکن اختیار أحدهما دون الآخر!

فإنَّ المصاعب الّتی تقع فی سبیل الطّالب – على سبیل المثال – هی الّتی تقع قلیلاً أو کثیراً أو مشابهاً فی سبیل الأخرین. فمن کانت نفسُه مُتَّسعهً تقبل الحیاه بما فیها من دون ضجر، ولکن من کانت الحیاه أکبر منه و الّذی صغَّر شأنَ نفسه فالحیاه تتغّلب علیه، فحینئذٍ یعیش هذا الإنسان مأیوساً یلعن الآخرین بحُجّه أنّهم لم یکونوا فی سبیل قضاء حوائجه!

۳۶) عیّن الصحیح:

۱) الحیاه تواجه ابناء البشر مواجهه متشابهه!

۲) مقدار المصاعب یتساوی فی جمیع ابناء البشر!

۳) الرّخوه و النّزول و الصّعود ممّا لا حیله منها ابداً!

۴) المأیوس یعیش و هو یفکّر فی قضاء حوائج الآخرین!

پاسخ گزینه: ۱

۳۷) عیّن الصحیح:

۱) انّ الّنزول و الصّعود من أسباب الانسان المثالیّ للوصول الی المجد!

۲) من کانت نفسه متّسعه فلا یری المصاعب الّا فی طریقه فقط!

۳) لا مصاعب الّا فی طریق الانسان المأیوس!

۴) لا یشعر بالسّوء مَن یقبل الحیاه بما فیها!

پاسخ گزینه: ۴

۳۸) من هو الانسان الّذی مرافقُه النّصرُ و الظّفر؟ عیّن الخطأ:

۱) من تتغلّب الحیاه علیه!

۲) من لا یری الحیاه بوجه واحد فقط!

۳) من لا یفکّر فقط بوقوع ما یحبّه!

۴) من یری أنّ النشاط هو من السّنن الالهیه!

پاسخ گزینه: ۱

۳۹) عیّن ما هو الأنسب للعباره التالیه:

«انّ المصائب الّتی تقع فی سبیل الطّالب هی الّتی فی سبیل الآخرین».

۱) النّجاح وقفٌ علی من لا ینام!

۲) لعلّ العُسر یُصبح یُسراً فی الغد!

۳) الدّهرُ یَومان یَومٌ لَکَ و یَومٌ علَیکَ!

۴) الدّنیا مَحفوفَه بِالبَلایا! (مَحفوفَه: مستوره)

پاسخ گزینه: ۴

عیّن الخطأ فی الاعراب و التحلیل الصرفی (۴۰-۴۲)

۴۰) «کانت»:

۱) فعل ماضٍ – للمفرد المؤنث الغائب/ من الأفعال الناقصه، بمعنی «بود»

۲) فعل ماضٍ – للمفرد المؤنث/ فعلٌ من الأفعال الناقصه، و الجمله جواب شرط

۳) ماضٍ – للمفرد – حروفه الأصلیه ثلاثه/ فعلٌ من الأفعال الناقصه، بمعنى «بود»

۴) ماضٍ – للمؤنث – له ثلاثه حروف أصلیه/ من الأفعال الناقصه، و الجمله الشرطیه

پاسخ گزینه: ۲

۴۱) «صغّر»:

۱) ماضٍ – للمفرد الغائب – له حرف واحد زائد – معلوم/ فعلٌ و مفعوله «شأن»

۲) ماضٍ – للمفرد المذکر الغائب – مصدره على وزن تفعیل – معلوم/ فعلٌ و مع فاعله جمله فعلیه

۳) فعل ماضٍ – له حرف زائد و مصدره «تصغیر» علی وزن تفعیل/ فعلٌ و فاعلٌ، و الجمله فعلیه

۴) فعل ماضٍ – له حرف واحد زائد، و مصدره علی وزن «تفعّل»/ فعلٌ و فاعلٌ، و الجمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۴

۴۲) «الطّالب»:

۱) مفرد مذکر – اسم فاعل (فعله: طلب) – معرّف بأل/ مضاف إلیه للمضاف «سبیل»

۲) اسم – مفرد مذکر – اسم فاعل (فعله: طلب، و مصدره: مطالبه)/ مضاف إلیه

۳) مفرد مذکر – اسم فاعل (فعله: «طلب» بدون حرف زائد) – معرّف بأل

۴) اسم – مفرد – اسم فاعل (من فعل «طلب» و اسم مفعوله: مطلوب)

پاسخ گزینه: ۲

عیّن المناسب للجواب عن الأسئله التالیه (۵۰-۴۳)

۴۳) عین الخطأ فی ضبط حرکات الحروف:

۱) العلمُ نورٌ و ضیاءٌ یَقذِفُه اللهُ فی قُلوبِ أولیائه.

۲) رُبَّ کِتابٍ تَجتَهِدُ فی قِراءَتِهِ ثُمَّ لا تَحصُلُ عَلی فائدَهٍ مِنهُ.

۳) عِندَما یَنقَطِعُ تَیّارُ الْکَهرَباءِ فِی اللَّیلِ، یَغرَقُ کُلُّ مَکانٍ فی الظَّلامِ.

۴) فی یَوْمٍ مِنَ الْأَیّامِ شاهَدَ جَماعَهً مِنَ الْمُسافِرینَ واقِفینَ أَمامَ مَسْجِدِ.

پاسخ گزینه: ۴

۴۴) عین الخطأ:

۱) أسرَى: تحرَّک لیلاً (لاصباحاً)

۲) المستنقع: مکان فیه میاه و رائحه میاهه کریهه!

۳) الغیم: نوع من السّحاب لاینزل منه إلّا المطر!

۴) الفریق: جماعه من النّاس الّذین لهم هدف واحد!

پاسخ گزینه: ۳

۴۵) عین الخطأ عن تعیین الساعه الثانیه عشره إلّا ربعاً:

۱) ۱۱/۴۵

۲) الحادیه عشره و خمس و أربعون دقیقه

۳) ۱۱ و ۳۰ دقیقه

۴) ۱۲ إلّا خمس عشره دقیقه

پاسخ گزینه: ۳

۴۶) عیّن ما فیه «اسم التفضیل» أکثر:

۱) أعوذُ مِن الشّرور بأحسن الخالِقین!

۲) أشرف النّاس من یکون رؤوفًا للاُسره!

۳) اُحبّ أوسط الاُمور لأنّها خیر الأعمال!

۴) أفظلکُم مَن هو ألین و ألطف للآخرین!

پاسخ گزینه: ۴

۴۷) عیّن ما فیه لام الأمر:

۱) عند مشاهده آثار قدره الله لیخشع القلب!

۲) ساعِد أصدقاءک لیخرجوا من مشاکلهم بسهوله!

۳) یجب على الإنسان کثیرٌ من المحاولت لیُصلح نفسه!

۴) ذهب صدیقی إلى متجر آخر لیشتری سروالاً أرخص!

پاسخ گزینه: ۱

۴۸) عیّن ما فیه «نون الوقایه»:

۱) إنّ البلبل یُغنّی حتّى إذا کان فی القفس!

۲) سینفعنی غداً کلُّ ما أتعلّم الیوم!

۳) لاتَحزنی إن الله یساعدکِ فی هذه المسأله!

۴) هذا الرَّجل یبنی بیته فی حدیقه خارج المدینه!

پاسخ گزینه: ۲

۴۹) عیّن «ما» شرطیه:

۱) ما تتعلّمه من العلوم المختلفه تُبعّدک عن الجهاله!

۲) ما نبتت الأشجار الخانقه فی بلدنا لأنّها أشجار اِستوائیّه!

۳) ما وجدتَ فی ذلک الکتاب الّذی أثّر فی نفسک بعد قرائته!

۴) ما من صابر یصبر على المشاکل إلّا و هو یحصل على النجاح!

پاسخ گزینه: ۱

۵۰) عیّن ما لیس فیه المفعول المطلق:

۱) إن أکرمت الکریم إکرامًا بالغًا تشاهد نتیجته!

۲) أدَّب المؤمن نفسه قبل تعلیم غیره تأدیباً جمیلاً!

۳) کان عشّ بعض الطّیور بعیداً کثیراً عن المفترسین!

۴) رغب المسافرون أن یسکنوا فی ذلک المکان رغبهً کثیرهً!

پاسخ گزینه: ۳

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا نام و آوازه مـــن را چنان در حافظه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــــــر نیز توان به یغما بردن آن را نداشته باشد...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا