امتحانات نهاییعربی، زبان قرآن

سوالات امتحان نهایی درس عربی رشته علوم تجربی نوبت دی ۱۳۹۷

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

باسمه تعالی

سؤالات امتحان نهایی درس: عربی، زبان قرآن ۳

رشته: ریاضی فیزیک – علوم تجربی

تعداد صفحه: ۴

ساعت شروع: ۱۰ صبح

پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه

تاریخ امتحان: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

مدت امتحان: ۹۰ دقیقه

دانش آموزان بزرگسال و داوطلبان آزاد سراسر کشور در نوبت دی ماه سال ۱۳۹۷

مرکز سنجش آموزش و پرورش

۱- تَرجم الکَلمات آلتی تحتها خطّ: (۱ نمره) ( هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) إِنَّ العقّاد صُحفِی.

روزنامه نگار (ص ۳۲)

ب) إذا أکرمتُ اللئیمُ تَمرّدا.

نافرمانی کرد (ص ۵۰)

ج) عَلقَ الفأسَ على کَتفه.

تبر (ص ۳)

د) کُلُّ مُسلمٍ یَرَى هذا المَشهد.

صحنه (ص ۱۹)

۲- عیِّن المتضاد و المترادف: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

(الأقویاء – الصراع – أرى – إِکتسبُ – السَّلم – أشاهدُ)

الف) ( ………………….= ……………………… )

أری = أشاهد

ب ( …………………. ≠ ……………………… )

الصِراع ≠ السَّلم

۳- عَیِّن الکَلمـه الغَریبـه فی المعنی: (۰/۲۵ نمره)

الف) السّروال

ب) الثّوب

ج) الواثق

د) القَمیص

الواثق (ص ۳۱)

۴- تَرجمِ العبارات إلى الفارسیـه: (۵ نمره) (هر مورد ۰/۵ نمره)

الف) (قَالُواْ حَرّقُوهُ وَانصُرُوَاْ آلِهَتَکُمْ)

گفتند او را بسوزانید و خدایانتان را یاری کنید. (ص ۳)

ب) (وَ ما الْحَیَاهُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ)

و زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی است (ص ۳۷)

ج) و ایر عقلی و قلبی بالعُلوم النافِعاتِ.

عقل و قلبم را با علوم سودمند نورانی کن. (ص ۱۴)

د) رأی دُموعُهُما تَتَساقَطُ مِن أعیُنهما، فَسال مُتعجباً.

اشک‌های آن دو را دید که پی در پی از چشمانشان فرو می‌ریزد، با تعجب پرسید. (ص ۱۶)

هـ) سَمکـهُ السَّهمِ تُحِبُّ أن تأکُلُ الفرائسَ الحیَّـهَ.

ماهی تیر انداز دوست دارد که شکارهای زنده را بخورد. (ص ۲۸)

و) اَشاهِدُ قاسماً و هُو جالِسٌ بینَ الشَّجرتینِ.

قاسم را می‌بینم در حالی که میان دو درخت نشسته است. (ص ۲۲)

ز) الکتابُ المُفیدُ فهو الذیِ یَزیدُ مَعرفَتکَ فی الحیاهِ.

کتاب سودمند آن است که شناخت تو را در زندگی افزایش دهد. (ص ۳۱)

ح) (فَسَجَدَ الْمَلَائِکَهُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ألا ابلیس)

پس فرشتگان همگی سجده کردند به جز ابلیس. (ص ۳۵)

ط) خافَ هِشامٌ مِن أن یَعرفُ أهلُ الشام الإمامَ وَ یَرغَبوا فیهِ.

هشام ترسید که مردم شام امام (ع) را بشناسند و به او علاقه مند شوند. (ص ۴۴)

ی) احُوتُ یُصادُ لإستخراجِ الزَّیتِ مِن کبده.

نهنگ برای استخراج روغن از کیدش صید می‌شود. (ص ۵۳)

۵- تَرجم الأفعال: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) إِنقَطَعَ: بریده شد

۱: لَن یَنقَطِعَ ( )

۲: کانَ یَنقَطِعُ ( )

۱: بریده نخواهد شد.

۲: بریده می‌شد. (ص ۱۳)

ب) ذَکرَ: یاد کرد

۱: لا تَذکُر ( )

۲: لَیتَه یَذکُرُ ( )

۱: یاد نکن.

۲: کاش او یاد کند (ص ۲۷)

۶- انتخب الترجمـه الصحیحـه: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) (فاصبِر صبرا جمیلاً)

۱: به زیبایی صبر کن.

۲: قطعاً شکیبایی کن.

گزینه ۱ (ص ۴۹)

ب) تَجتَهِدُ الأُم لِتربیـهِ أولادِها اجتهاداً بالغـاً.

۱: مادر برای تربیت فرزندان تلاش می‌کند.

۲: مادر برای تربیت فرزندانش بسیار تلاش می‌کند.

گزینه ۲ (ص ۴۸)

ج) إِستَغفَرتُ اللهُ استِغفاراً، صادقـاً.

۱: از خدا مانند درستکاران آمرزش خواستم.

۲: از خدا صادقانه آمرزش خواستم.

گزینه ۲ (ص ۴۸)

د) (نُزّلَ الملائکـهُ تَنزیلاً)

۱: و فرشتگان قطعاً فرود آورده شدند.

۲: مانند ملانی فرود آمدند.

گزینه ۱ (ص ۴۹)

۷- کمَّلِ الفراغات فی التَّرجمـه: (۴ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) لَم یَقدر أن یَستَلِمـَهَ لکثره الازدحامِ. به دلیل کثرت جمعیت ………… آن را ……………..

نتوانست، لمس کند (ص ۴۴)

ب) لا کَنزَ أغنى من القناعـهِ. ………. گنجی ………… از قناعت نیست.

هیچ، بی نیاز کننده تر (ص ۸)

ج) اللاعبونَ الإیرنیّونَ رَجَعوا مِن المسابقـهِ مُبتسِمینَ. ………. ایرانی از مسابقه ……… بازگشتند.

بازیکنان، لبخند زنان (ص ۲۱)

د) (وَ یَقولُ الکافرُ یا لَیتنی کُنتُ تُراباً) کافر می‌گوید ………. من ……………. بودم.

ای کاش، خاک (ص ۶)

هـ) عِندَ الشَّدائدِ یُعرفُ الإخوانُ. هنگام ……….. برتران ………….

سختی‌ها، شناخته می‌شوند (ص ۵۰)

و) بل تَراهم خُلِقوا من طینـه هل سوى لحم و عَظمٍ و عَصب؟

بلکه آنان را …………………. که از گل آفریده شده‌اند . آیا به جز گوشت و ………… و پی‌اند؟

می‌بینی، استخوان (ص ۱۱)

۸- انتخِب الصحیح: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) مَا شاهَدتُ فی المکتبـهِ إلا فاطمـهَ. (مشاهده می‌کردم، مشاهده نکردم، مشاهده نمی‌کنم)

مشاهده نکردم (ص ۳۶)

ب) الحُجّاجُ ……….. مَرآتٍ حَول بَیتِ اللهِ لأداءِ. مَناسِکِ الحَج. (یَطرُقونَ- یَطرُدونَ- یَطوفونَ)

یطوفون (ص ۵۲)

ج) …………. رِعاء جمیلاً من خَشبِ شجره الجوزِ. (صنعتُ – رکبتُ – أکلتُ)

صَنعتُ (ص ۳۶)

د) لیتنّا إِبتَعَدنا عن الکسلِ: ای کاش از تنبلی (دور شویم – دور می‌شدیم – دور شده بودم)

دور می‌شدیم (ص ۷)

۹- میّز المستشنی و المستثنى منه: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

کلُّ شیءٍ ینقَصُ بالإنفاق إلا العِلمَ.

مستثنی: العلمَ

مستثنی منه: کُاُّ شیءٍ (ص ۳۴)

۱۰- میّزُ أسلوب الحَصرِ مِن أسلوب الإستثناء: (۰/۲۵ نمره)

الف) ما حَفِظ القصیده إلا الکاظمَ

ب) یَغفرُ اللهُ الذنوبَ إلا الشرکَ باللهِ

گزینه : الف (ص ۳۵ و ۳۶)

۱۱- میّز المفعول المطلق و اذکرُ نوعه: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

إِصبِروا علی المَشاکِلِ صبراً.

مفعول مطلق: صبراً

نوع آن: تاکیدی ص ۴۷

۱۲- الف) عن نوع الکلمات: (إسم الفاعِل، إِسم المَفعول، اسم التّفضیل، ضم المبالغـه و أسم المکان) (۲ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۱: جاءَ إلى أمیر المؤمنین علیّ (ع). (۲ نمره)

اسم فاعل (ص ۴۴)

۲: یَذهبُ الصیادونَ إلى مکانٍ إختفاء

مبالغه (ص ۵۵)

۳: فَقَد أضافَ إلى المکتَبـهِ العربیـهِ أکثر مِن مئـهِ کتابٍ

اسم مکان، اسم تفضیل (ص ۳۲)

۴: أتَمنّى أن أتَشرّفَ إلى مکّـهَ المُکَرَمـهِ.

اسم مفعول (ص ۱۸)

ب) تَرجِم الکلمات آلتی تحتها خط:

۱: هذا العملُ أمتَعُ من قراءه المَوضُوعاتِ المُتِعدده.

لذت بخش تراز (ص ۳۱)

۲: إنّهُ رجلُّ صَبّارٌ.

بسیار بردبار (ص ۲۳)

۳: (کانهُم بُنیانٌ مَرصوص)

محکم (ص ۷)

۱۳- عَیّن الصَّحیح فی التّحلیل الصّرفی: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) فما إعتمد العقادُ إلا على نفسِهِ

۱: فعلُ ماضِ، مفردٌ، مُذکّر، مزید ثلاثی، معلوم

۲: فعل ماضٍ، مفردٌ، مُذکّر، مجردٌ ثلاثی، مجهولٌ

گزینه (۱) (ص ۳۲)

ب) ازدادت هذه الخُرافات على مرِّ العُصورِ:

۱: اسمُ، جمعُ تَکسیرٍ، معرّف بِال

۲: اسمُ، مفرد، مذکر، معرّف بِال

گزینه (۱) (ص ۲)

۱۴- عیَّن المَحَل الإعرابیّ لِما تَحتَه خطّ: (۱/۲۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) فَبَعثَ اللهُ النبییّنَ مُبشِّرینَ.

مفعول، حال (ص ۲۲)

ب) سِعرُ العِنبِ یَرخُصُ فی نهایـِهِ الصّیفَ.

مبتدا، مجرور به حرف جر (ص ۳۸)

ج) تؤکّدُ الآثارُ القدیمـهُ اهتمامَ الإنسان بالدینِ.

فاعل (ص ۲)

۱۵- ضَع فی الفراغ الکلمات المناسبـه: (التَّجارب، الفائز، المَطار، الزّیت، المُفکّر، الحنیف) (۱ نمره) (هر مورد ۲۵/۰ نمره)

الف) العالِمُ الذی له افکارٌ عمیقـهٌ و حدیثـّه یُسمَّى ……………..

المُفَکّر (ص ۳۸)

ب) …….. لا تَغنینا عن الکُتُب.

التّجارب (ص ۳۰)

ج) کانَ أعضاءُ الأسره یُشاهدونَ الحُجاجَ فی …………

المطار (ص ۱۶)

د) ……….. تارکٌ لِلباطلِ و المُتمایلِ إلى الدینِ الحَق.

الحنیف (ص ۱۰)

۱۶- إقرأ النص ثمَّ أجبُ عن الأسئلـه التالیـه: (۱/۲۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

«الآثارُ القدیمـهُ اکتَشَفَها الإنسانُ تؤکِدُ إهتمامَ الإنسانِ بالدینِ و تَدلُ على أنهُ فِطریّ فی وجوده»

«یُقالُ إنّ العِقادُ من أهمَّ الکِتابِ فی مصر. ما دَرَسَ إلا فی المَرحلـه الإبتدائیـه لِعَدَمِ وجودِ مدرسـهِ ثانویـهٍ»

الف) مَن اکتشَفَ الآثارُ القدیمـهُ؟

اکتَشَفَها الإنسان. (ص ۲ و ۳۲)

ب) ماذا تؤکِّد الآثارُ القدیمهُ؟

الآثارُ القدیمـهُ تؤکِدُ إهتمامَ الإنسانِ بالدینِ.

ج) ما هو العَقادُ؟

إن العقادَ من أهمَّ الکتابِ فی مصرَ

د) لماذا دَرَسَ العِقادُ المَرحلـه الإبتدائیـه فقط؟

ما دَرَسَ إلا فی المَرحلـه الإبتدائیـه لِعَدَمِ وجودٍ مدرسـهٍ ثانویّه. 

هـ) اکتب: مفرد (الکُتاب)

الکاتِب

“در نهایت، نظر همکاران محترم صائب است”

موفق و سربلند باشید. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا