نوروبیولوژی سلولی

درگذشت رابرت هوک دانشمند انگلیسی و بنیان‏گذار علم هواشناسی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۲ میانگین: ۵]

 

رابرت هوک دانشمند معروف انگلیسی در ۱۸ ژوئیه ۱۶۳۵م در منطقه ‏ای در جنوب انگلستان به دنیا آمد. وی در ابتدا به کار نقاشی پرداخت ولی این کار را رها کرد و به تحصیل پرداخت.

او در دانشگاه با استادان بزرگی آشنا شد و به سبب پیشرفت در علوم ریاضی، در ۲۵ سالگی به استادی اخترشناسی دانشگاه آکسفورد دست یافت.

هوک پس از عضویت در انجمن سلطنتی، همکاری نزدیکی را با آن آغاز کرد و بدون هیچ چشم داشتی، تجربه‏ ها و اکتشافات خود را در اختیار انجمن می‏‌گذاشت.

حتماً بخوانید: رابرت هوک کاشف سلول

پس از ارائه اولین میکروسکوپ توسط آنتوان لیون هوک، دانشمند هلندی، رابرت هوک از طرف انجمن مأموریت یافت که یافته ‏های لیُونْ هوک را بررسی کند و به ساختن میکروسکوپ جدیدی مبادرت ورزد.

هوک نیز با استفاده از مهارت و ابتکاری که در این قبیل کارها داشت، میکروسکوپ دقیقی ساخت و در اختیار جهان علم قرار داد. وی در سال ۱۶۶۵م، اثر بزرگ خود موسوم به میکروگرافیا یا ذره ‏نگاری را منتشر کرد و طولی نکشید که نامش در زمره بزرگ‏ترین مردان علم ثبت شد.

وی در این کتاب تصویرهای جالبی درباره وضع ساختمانی بدن حشرات رسم کرد و با این اثر، در شمار بنیان‏گذاران مطالعات میکروسکوپی در زیست‏ شناسی درآمد.

هوک هم‏چنین در تشریح ساختمان چوب پنبه، برای اولین بار، کلمه سلول را به مفهوم واقعی زیست‏ شناسیِ آن به کار برد. رابرت هوک، در زمینه علم هواشناسی نیز یافته ‏های جدیدی به دست آورد که در ارتقاء سطح دانش بشری تأثیر نهاد. از جمله اینکه او برای اولین بار پی برد که پایین آمدن ناگهانی فشار هوا نشانه توفان است و هم‏چنین خاطر نشان ساخت که وضع هوا معلول نیروهایى است که تحت تأثیر تشعشع خورشید و گردش زمین، بر آن اعمال می‌‏شود.

او دستگاهی را طرح کرد که برای ثبت حوادث جوّی از آن استفاده می‏‌کرد از این رو رابرت هوک را باید بنیان‏گذار علم هواشناسی دانست. مسلماً کسانی که با فیزیک سرو کاری دارند، با نام رابرت هوک آشنا هستند چون قانون هوک، اندازه نسبی تغییر شکل متناسب با تلاش است و نتایج حاصل از آن، از قوانین درجه اول فیزیک می‌‏باشد.

وی در سال ۱۶۷۴م، رساله‏‌ای برای ثبت و تدوین اختلاف منظر ستارگان به وجه ی منظم، تهیه کرد و برای انجام برخی کارهای نجومی، وسایلی نیز ساخت.

او با اختراع دستگاه‏ های اندازه ‏گیری و سایر وسایل، خدمات بزرگی به جهان علم کرد. دیگر اختراعات این دانشمند، بادسنج، هواسنج ساعتی، باران سنج و رطوبت‏ سنج است.

هوک در دوران عمر خود هیچ‏گاه دست از فعالیت‌‏های علمی برنداشت تا آن‏که در سوم مارس ۱۷۰۳م در ۶۸ سالگی درگذشت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا