سبک زندگیموفقیت

دانشمندان دلیل تقلب آدم ها را کشف کردند

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]
دانشمندان دلیل تقلب آدم ها را کشف کردند

تقلب

دلیل تقلب آدم ها کشف شد. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که دلیل تقلب در بیولوژی آدم ها نهفته است. چه‌چیز نادرستکاری، تقلب و روش های تقلب آمیز را توضیح می‌دهد؟ وقتی آدم‌ها دقیقاً با فرصت همسانی برای تقلب روبه‌رو می‌شوند، چرا فقط بعضی شانس خودشان را امتحان می‌کنند؟

دانشمندان دلیل تقلب آدم ها را کشف کردند

پژوهش‌های جدید به پاسخ‌های بالقوه‌ای رسیده‌اند. برطبق یک پژوهش که توسط دکتر جوآجولیالی، در دانشگاه‌ هاروارد انجام شد و در اچ بی‌اس ورکینگ نالج (مجله‌ی دانش کاربری مدرسه‌ی بازرگانی‌ هاروارد.م.) به آن ارجاع داده شده است، هورمون‌های معینی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال دارد کدام آدم‌ها تقلب کنند. افزون بر این، عمل غیراخلاقی ممکن است راهی برای کاهش هورمون‌های استرس‌زا و تسکین استرس‌های مورد تجربه باشد.

دانشمندان دو آزمایش را با هدف تبیین رابطه‌ی بین هورمون‌های استرس و رفتار غیراخلاقی انجام دادند. در آزمایش اصلی، از ۱۲۰ مرد و زن خواستند ۲۰مسئله‌ی ریاضی را حل کنند. همه‌ی آزمایش‌شوندگان ۱۰دلار دریافت می‌کردند و به آنها گفته شد به ازای هر سؤال که درست پاسخ بدهند ۱دلار دیگر می‌گیرند.

پژوهشگران قبل و بعد از امتحان ریاضی سطوح هورمون‌های تستوسترون و کورتیزول آزمایش‌شوندگان را با استفاده از نمونه‌های بزاق دهان‌شان اندازه‌گیری کردند. سطوح بالای تستوسترون به عنوان افزایش‌دهنده‌ی حساسیت در برابر پاداش و کاهش‌دهنده‌ی حساسیت در برابر تنبیه شناسایی می‌شود. و سطوح بالای کورتیزول عموماً به این معنی است که شما استرس دارید. از  آزمایش‌شوندگان خواسته‌شد خودشان نمره بدهند و عملکردشان را گزارش کنند. آن‌چه آنها نمی‌دانستند این بود که پژوهشگران می‌توانستند نتیجه‌ی واقعی امتحان آنان را ارزیابی کنند، و بنابراین دقیقاً می‌دانستند چه کسی دروغ می‌گوید. ۴۴% تقلب کردند.

عامل کلیدی متمایز‌کننده به نظر می‌رسد سطوح هورمون آزمایش‌شوندگان باشد. آزمایش‌شوندگان که آزمایش را با سطوح بالا تستوسترون و کورتیزول شروع کردند بیش‌ترین تقلب را مرتکب شدند.

ولی یک‌خرده به‌هم پیچیده است: آدم‌هایی که بیش‌تر تقلب کرده بودند، سطوح کورتیزول‌شان پایین‌تر آمده بود. وقتی از آنها درباره‌ی تجربه‌ی استرس‌شان پرسیده شد، متقلبان حتی گزارش کردند استرس کم‌تری داشتند.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد بعضی آدم‌ها برای کاهش استرسی که احساس می‌کنند دست به تقلب می‌زنند.

پژوهشگران می‌گویند بعضی محیط‌های کسب و کار ممکن است آدم‌ها را جذب کنند که با احتمال بیش‌تر مرتکب تقلب شوند.

دکتر رابرت جوزفز که یکی از پژوهشگران این مطالعه است به اچ بی‌ اس ورکینگ نالج گفت: “سازمان‌های بسیاری عملکرد را نه تنها موکول به مشوق‌هایی می‌کنند که با افزایش استرس و اضطراب، سطح کورتیزول را بالا خواهند برد، بلکه هم‌چنین آن را مبتنی بر مشوق‌هایی قرار می‌دهند که مخصوصاً جاه‌طلبی‌ها را بالا خواهند برد. که در نتیجه تستوسترون را بالا می‌برد.”

وی می‌افزاید، “این سازمان‌ها اساساً توفان تمام عیاری را برای تشنج هورمونی و دامن زدن به رفتارهای غیراخلاقی به راه می‌اندازند.”

دکتر پرانجال متا، روان‌شناسی که او نیز در این پژوهش مشارکت داشته است به مجله‌ی بوستون گلوب گفت: به علاوه، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد افرادی با ترکیب‌های هورمونی معین- مثل کورتیزول بالا و تستوسترون پایین – ممکن است مدیران و رهبران خوبی باشند. به همین دلیل است که آنها تصمیمات خردمندانه‌ و معقولانه می‌گیرند، ولی تمایلی به اعمال غیر‌اخلاقی ندارند.”­­ یک نتیجه‌ی این پژوهش این است که وقتی شما استرس دارید باید بسیار از تمایل‌ تان به تقلب  آگاه باشید. شما نمی‌توانید از انگیزه‌های ناشی از آن پیش‌گیری کنید، ولی احتمالاً می‌توانید خودتان را­ از ارتکاب به آن متوقف کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا