سوالات عمومی کنکور تجربی ۱۴۰۰؛ سوالات درس زبان عربی
کنکور تجربی ۱۴۰۰ داخل کشور
ماده امتحانی: زبان عربی
تعداد سوالات: ۲۵
از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰
مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه
عیّن الأنسب للجواب عن الترجمه أو المفهوم من أو إلى العربیه (۲۶ – ۳۵)
۲۶- (إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ):
۱) همانا الله چیزی را که در دل قوم وجود دارد دگرگون نمیکند مگر وقتی که درون خویش را دگرگون کنند!
۲) قطعاً الله در آنچه در اقوام وجود دارد تغییر ایجاد نمیکند مگر زمانی که آنچه در دلهایشان هست تغییر کند!
۳) همانا خداوند آنچه را در قومی هست تغییر نمیدهد تا اینکه آنچه را در دلهای خود دارند تغییر دهند!
۴) قطعاً خداوند چیزی را که در دل اقوام هست دگرگون نمیسازد مگر اینکه ابتدا دلهای خود را دگرگون نمایند!
پاسخ گزینه: ۳
۲۷- «إذا کنتَ واثقّا بنفسک فإنّک تَستطیع أن تُشجَّع الآخرین على أن یَکونوا واثقین بأنفسهم!»:
۱) هرگاه به خود اعتماد کنی، تو میتوانی دیگران را به اینکه از خود مطمئن باشند، تشویق کنی!
۲) اگر به خود اعتماد داشته باشی، میتوانی دیگران را تشویق کنی به اینکه به خود اعتماد داشته باشند!
۳) زمانی که به خود اطمینان داشته باشی، دیگران را به این که به خود با اعتماد باشند، ترغیب میکنی!
۴) اگر از نفس خود مطمئن باشی، دیگران را ترغیب به این میکنی که به نفسهای خودشان اطمینان داشته باشند!
پاسخ گزینه: ۲
۲۸- «فی الحیاه الفردیه من الجمیل جدَّا أن تَجعل عدوَّک صدیقاً، و الأجمل ألا یَتّسعَ قلبُک للعداوه!»:
۱) در زندگی شخصی زیباست جدّاً که دشمنت، دوست گردد و زیباتر است که قلبت برای دشمن شدن، فراخ نگردد!
۲) بسیار زیباست که در زندگی شخصی، دشمن خود را دوست بگردانی، و زیباتر اینکه قلبت برای دشمنی فراخ نشود!
۳) بسیار زیباست که در زندگی شخصی دشمنت را دوست قرار بدهی، و زیباتر اینکه قلب خود را برای دشمنت گسترده نکنی!
۴) زیباست که در زندگی شخصی از دشمن خود دوست بسازی، و زیباتر است که قلب خود را برای دشمن شدن، گسترش ندهی!
پاسخ گزینه: ۲
۲۹- «ما قل عدد الأشخاص المُخلصین الّذین نَستطیع أن نَستعین بهم حتّى تجد طریقنا بسهوله!»:
۱) کم نشده است تعداد افراد با اخلاص که بتوانیم از آنها یاری بجوییم تا راه خود را براحتی بیابیم!
۲) چه کماند افرادی که مخلص باشند و بتوانیم از آنها یاری بخواهیم تا راهی آسان برای خود پیدا کنیم!
۳) کم نبوده است افراد مخلصی که میتوانستیم از آنها یاری بخواهیم تا اینکه راه آسان خود را پیدا کنیم!
۴) کم نیست تعداد اشخاص با اخلاصی که میتوانیم برای یاری جستن به آنها روی آوریم تا راه خویش را راحت بیابیم!
پاسخ گزینه: ۱
۳۰- «بدأ إخوانی المُزارعون یَحصدون الزّرع بآلهٍ ذات یَدٍ من الخَشب و سنَّ عریضه من الحدید»:
۱) برادران کشاورزم با وسیلهای که دارای دستهای چوبی و دندانهای پهن از آهن است، شروع کردند کشت را درو کنند.
۲) برادرانم که کشاورز هستند زراعت را با وسیلهای که دستهاش چوبی و دندانههای پهنش آهنی است درو میکنند.
۳) برادرانم که کشاورزند درو کردن زراعت را با وسیلهای که دستهای چوبی داشت و دندانههای پهنش از آهن بود شروع نمودند.
۴) برادران کشاورزم با وسیلهای که دارای دسته، ای چوبی و دندانههائی پهن از جنس آهن بود، شروع به درو کردن کشت نمودند.
پاسخ گزینه: ۱
۳۱- «عیون الخفّاش یَفتحها ظلامُ اللیل عندما یُبسَط على کلّ الأشیاء، و تُغلقُها ضیاءُ الشّمس الّتی نَجد طریقَنا بنورها!»:
۱) با تاریکی شب که بر همه چیز گسترده است چشمان خفّاش باز میشود، و نور خورشید که با روشنی آن راه خود را مییابیم آنها را میبندد!
۲) تاریک بودن شب که بر همه چیزها گسترده است چشمان خفاش را باز میکند، و روشنی خورشید که نورش هدایتمان میکند آنها را میبندد!
۳) چشمان خفاش را تاریکیهای شبانه که بر همه چیز گسترده میشود باز مینماید، و روشنایی خورشید که بوسیله نور آن هدایت مییابیم آنها را میبندد!
۴) چشمان خفاش را تاریکی شب هنگامی که بر همه چیزها گسترده میشود باز میکند، و نور خورشید که با روشنائی آن راه خود را مییابیم آنها را میبندد!
پاسخ گزینه: ۴
۳۲- «هناک أشجارٌ تَعیش بالالتفاف حول جذور و جذوع الأشجار الاُخرى و تَنمو بخنَق الآخرین»:
۱) درختهایی وجود دارند که با پیچیدن اطراف ریشه و تنه درخت¬های دیگر زندگی کرده و با خفقان بقیه رشد کردهاند!
۲) درختهایی هستند که دور ریشه و تنه دیگر درختها پیچیده زندگی و رشد میکنند در حالی که برای بقیه خفقان میآورند!
۳) درختانی وجود دارند که با پیچیدن دور ریشهها و تنههای درختان دیگر زندگی میکنند و با خفه کردن دیگران رشد میکنند!
۴) آنجا درختانی با در بر گرفتن ریشهها و تنههای درختان دیگر زندگی میکنند و رشد مینمایند در حالی که دیگران را خفه میکنند!
پاسخ گزینه: ۳
۳۳- عیّن الخطأ:
۱) لا تَزولُ ظلماتُ الجهلِ إلا بمصابیحِ العلم: تاریکیهای جهل فقط با چراغهای علم از بین میرود!
۲) ما اِمتنعَ الطّفلُ أن یأکل الطعامَ الّذی قد طبخته الاُمّ: کودک امتناع نکرد غذایی را که مادر پخته، بخورد!
۳) تَلقیبُ الآخرین بما یَکرهون عملٌ قبیح: لقب دادن دیگران به آنچه ناپسند میدانند کار زشتی است!
۴) یُقطَع التّواصلُ بین الأصدقاء بالغیبه و الاستهزاء: ارتباط بین دوستان را غیبت و مسخره کردن قطع میکند!
پاسخ گزینه: ۴
۳۴- عیّن الخطأ:
۱) اِجعل فشلک بدایهً جدیدهً لنجاحک: شکستت را آغازی نو برای موفقیت خود قرار بده!
۲) إذا عزَمتَ أن تبدأ عملااً فإنّک قد قطعتَ نصفَ الطّریق: هرگاه تصمیم به انجام دادن کاری گرفتی، نیمی از راه را پیمودی!
۳) إن استطعتَ أن تَملأ دقائق حیاتک بالعمل المفید نجحت: اگر بتوانی دقایق زندگی خود را با عمل مفید پُر کنی، موفق میشوی!
۴) طلب التلامیذُ من المدیر أن یُؤجِّل الامتحاناتِ الاُسبوعینِ آخرین: دانش آموزان از مدیر خواستند که امتحانات را برای دو هفته دیگر به تأخیر بیندازد!
پاسخ گزینه: ۲
۳۵ – «پرنده باهوش تظاهر کرد که بالش شکسته است». عیّن الصحیح:
۱) تَظاهر الطائرُ الذّکیّ بأنّ جناحَه مکسورٌ.
۲) یَتظاهر الطّائرُ الذّکیّ بأنّه مکسور الجناح.
۳) تظاهر طائرٌ ذکیّ أن الجناح له مکسورٌ.
۴) یتظاهر طائرٌ ذکیّ أنّه مکسور فی الجناح.
پاسخ گزینه: ۳
.. إقرأ النص التّالی ثمّ أجب عن الأسئله (۳۶ – ۴۲) بما یناسب النصّ:
تعتمد الملیاراتُ من النّاس فی جمیع أنحاء العالم، خاصّهً فی أفقر دول العالم، على المُحیطات و البّحار فإنّها مؤثّره بشکل أساسیّ فی إیجاد فُرَص العمل و کذلک الحصول عَلى الغِذاء و الاحتیاجات الیومیه. إنّ البلاد المُجاوِره لهذه النّعمه الکُبرى تَستَفید مِنها بأشکالٍ مُختلِفهٍ فی مَجال تَنمیهِ اقتصادها و نموّها، فإنّها إضافهً إلى أنّها مَصادرُ مِن النَّعم الغِذائیّه و غَیرِها فهی فرصهً ذَهبیّهٌ لِجذب السُّوّاح و المُسافرین من جمیع بلادٍ العالم للتفرُّج و التلذُّذ. و الأمرُ الجدیر بالذّکر هو أنّ النَّقل البحری أصبحَ الآنَ أحدَ طُرق الاتّصال الأساسیّه بین البلاد، فلذلک یُعَدُّ من عَوامل تَنشیط الاِقتصاد. و أخیراً ما تَجِب مراعاتها هی أنّ البحار لَیست مکاناً للنّفایات فإنّ عَدَمَ رعایهِ هذا الأمرِ یُسبَّبُ هلاکهَ الإنسان بِیده!
۳۶- عیّن ما لم یُذکر فی النصّ:
۱) أثر البِحار فی الهواء النقیّ.
۲) البِحار و أثرُها على إملاء ساعات الفَراغ.
۳) حیاه النّاس و أثر البِحارعلیها.
۴) أثر البِحار فی تواصل البلاد بعضها بعضاً.
پاسخ گزینه: ۱
۳۷- عین ما لیست من فوائد البحار:
۱) إیجاد منظَّمات النَّقل.
۲) هی أماکن النفایه المصانع.
۳) تأسیس الشّرکات الغِذائیه.
۴) شواطئها أماکن للاستراحه.
پاسخ گزینه: ۲
۳۸- کیف یَقتل الإنسانُ نَفَسَه؟
۱) بتلویث میاه البحار
۲) بعدم تنمیه اقتصاد بلاده بالبحار
۳) بالاستفاده من النّفایات
۴) بإلقاء ما بقی من طعامه فی البحر
پاسخ گزینه: ۱
۳۹ – العنوان المناسب للنص هو ….
۱) مصادر البحار الغِذائیه
۲) أهمیّه البحار
۳) أثر النّفایات فی البحار
۴) النّقل البحری
پاسخ گزینه: ۲
عیّن الخطأ فی الإعراب و التحلیل الصرفی (۴۰ – ۴۲)
۴۰- «تعتمد»:
۱) فعل مضارع – له ثلاثه حروف أصلیه و هی «ع م د» و ماضیه «اعتمد» على وزن افتعل
۲) مضارع – للمؤنث الغائب – مصدره «اعتماد» / فعل و فاعله «الملیارات» و الجمله فعلیه
۳) فعل مضارع – حروفه الأصلیه ثلاثه «ع تم» و مصدره «اعتماد» على وزن افتعال / فاعله «الملیارات»
۴) مضارع – للمفرد المؤنث الغائب – له حرفان زائدان، ماضیه «اعتمد» و مصدره «اعتماد» على وزن افتعال
پاسخ گزینه: ۳
۴۱- «أصبح»:
۱) فعل ماضٍ – للغائب – من الأفعال الناقصه بمعنی «صار»- حرفه الزائد: الهمزه
۲) فعل ماض – من الأفعال الناقصه بمعنى «کان» وزنه « أفعل» و مصدره «إفعال»
۳) ماضٍ – للمفرد المذکّر الغائب – له حروف ثلاثه أصلیه و حرف واحد زائد، مصدره «إصباح»
۴) ماضٍ – للمفرد المذکّر الغائب – على وزن «أفعل» و وزن مصدره: إفعال – له حرف واحد زائد
پاسخ گزینه: ۲
۴۲- «أفقر»:
۱) مفرد مذکّر – اسم تفضیل – مجرور بحرف الجر؛ فی أفقر: جار و مجرور
۲) اسم – اسم تفضیل (جمعه على وزن « أفاعل») – فعله: «فَقر» و مصدره: «فقر»
۳) مفرد مذکر – اسم تفضیل (بمعنی «ترین»، و هو مضاف) – مجرور بحرف الجرّ «فی»
۴) اسم- مفرد مذکّر – اسم تفضیل (مؤنثه على وزن «أفعله» و جمعه على وزن «أفاعل»)
پاسخ گزینه: ۴
عیّن المناسب للجواب عن الأسئله التالیه (۴۳-۵۰)
۴۳ – عین الخطأ فی ضبط حرکات الحروف:
۱) أتَمنّى أن أتَشرَّفَ مَعَ جَمیع أعضاء الأُسرَهِ لِزیارهِ مکّه المُکرَّمه.
۲) یجِبُ أن یَکونَ کَلامُهُ لَیّنَا عَلى قَدرِ عَقولِ المُستَمَعینَ لِکَی یُقنِعَهم.
۳) عِندَما یَتَأَکَّدُ الطّائرُ مِن خِداعِ العَدوَّ و إنقاذ حَیاهِ فِراخِهِ، یَطیرُ بَغتَه.
۴) أمَرَهم ذوالقَرنَینِ بِأن یَأتوا بالحَدیدِ والنَّحاس فَوَضَعَهما فی ذلکَ المَضیق.
پاسخ گزینه: ۲
۴۴ – عیّن الصحیح عن المفردات:
۱) من تُؤلمه رِجله لا یقدر الصعود إلى القمه. (جمع) ← رجال، قمم
۲) هواه کره القدم یجتمعون فی الملعب. (متضاد) ← راغبون، ینتشرون
۳) هو من أهمّ الکُتّاب على رغم ظروفه القاسیه. (مفرد) ← کتاب، ظرف
۴) بعد ذلک جاء بهدایا کثیره فرفضها الملک. (المترادف) ← أتی بـ، لم یقبل
پاسخ گزینه: ۴
۴۵- عیّن الخطأ عن المفهوم:
۱) الزّرع: مکانٌّ یَعمل المُزارع فیه!
۲) زَرعَ: جعل البذورَ تحت التُّراب!
٣) المُزارع: من یَزرع شیئاً فی الأرض ثمّ یحصده!
۴) المَزارع: الأراضی الّتی زرُع فیها الزّرع، و الزارعُ یَحصده!
پاسخ گزینه: ۱
۴۶- عیّن ما فیه اسم التفضیل:
۱) لا خیرَ لنا فی مُصاحبه الإنسان الکذّاب!
۲) ما تقدّموا لأنفسِکم من خیرِ تجدوه عند الله!
۳) جهّز نفسَک لِشرّ الأشیاء و علیک أن تَرجو خیرَها؟
۴) جَعل اللهُ فی کلّ نعمه خیراً إن لم نُبدَّلها إلى شرَّ!
پاسخ گزینه: ۳
۴۷- عیّن ما لیس معادلاً للماضی الاستمراری فی الفارسیه:
۱) کان التّلامیذ یَقذفون الکره حتّى تدخل المرمی!
۲) کان ذلک الکتاب یَضمّ الکلمات الفارسیّه و العربیّه!
۳) کان أبی یأمرنی بمداراه النّاس کما یأمرنی بأداء الفرائض!
۴) کان طعم البرتقال الّذی ینبت فی شمال إیران لذیذاً!
پاسخ گزینه: ۴
۴۸ – عیّن «لا» لنفی الجنس:
۱) سَیأتی یومٌ لا ینفعنا مالٌ و بَنون فعلینا أن نَجمع الخیراتِ لأنفسِنا لذلک الیوم!
۲) إن کنتَ مَع الله فلاتَحزن أبداً ولا تَضلّ عن صراطه و لا تَفقد محبَّته!
۳) إصطدَم إطارُ سیّارتی بشیء حادِّ فانفجرَ ولا إطار احتیاطیّ عندی!
۴) هل تَنسى أن تذکر نعمه ربک؟ لا أنا لست من الغافلین!
پاسخ گزینه: ۳
۴۹- عیّن «ما» تختلف فی المعنى:
۱) ما أقنَعَ المتکلّمُ المُستمعینَ مع أنَّ کلامَه لیَّنٌ؟
۲) ما قطعتُ کلامَ معلِّمی حتّى یَفرغَ مِن الکلام!
۳) ما استَخدمَ المُزارعُ السّیاجَ إلا لحمایه مَحاصیله!
۴ ) ما أجمل الصفَّ الّذی یُحبّ المعلّمُ التلامیذَ و یُحبّونه!
پاسخ گزینه: ۴
۵۰- عیّن ما فیه الحصر:
۱) لا یقدر أحدٌ صعود الجبل المرتفع إلا الإنسان القویّ!
۲) ما نال هذا الشّاعرُ الجوائزَ بعد إنشاده إلآ جائزه ثمینه!
۳) لا تُنقَلُ إلى موقف تصلیح السّیّارات إلا سیّاره معطّله!
۴) لا نشتری الفاکهه الیوم إلآ نوعاً واحداً منها و هو التّفاح!
پاسخ گزینه: ۳