امتحانات نهاییعربی، زبان قرآن

سوالات امتحان نهایی درس عربی رشته علوم تجربی خرداد ماه ۱۳۹۹

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

«باسمه تعالی»

سوالات امتحان نهایی درس: عربی، زبان قرآن ۳

رشته: ریاضی فیزیک – علوم تجربی

ساعت شروع: ۸ صبح

تاریخ امتحان: ۱۳۹۹/۰۴/۰۳

پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه

مدت امتحان: ۸۰ دقیقه

تعداد صفحه: ۴

دانش‌آموزان روزانه سراسر کشور در نوبت خرداد ماه سال ۱۳۹۹

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی

الف) بخش الزامی

۱- تَرْجِمِ الکَلِماتِ الّتی تَحتها خطٌّ: (۰/۷۵)

الف) وُلِدَ فی أَسْوان وَ نَشَأَ فیها.

ب) إِنَّ الغَضَبَ مَفسَدَهٌ.

ج) لَجَأَ النَّبیُّ (ص) إلَی غارِ ثَورٍ.

الف) پرورش یافت (ص ۳۶)

ب) مایه تباهی (ص ۱۲)

ج) پناه برد (ص ۲۰)

۲- عَیِّن المُتَضادَّ و المُتَرادِفَ: (الصِّراع – الأصدقاء – الظُّروف – النِّزاع – الأعداء – النُّزُول) (۰/۵)

الف) (…………………… = ……………………)

ب) (…………………… ≠ ……………………)

الف) الصِّراع = النِّزاع (ص ۴)

ب) الأصدقاء ≠ الأعداء (ص ۲۶)

۳- الف) عَیِّن الکَلَمَه الغَریبَه فی المعنی: (۰/۲۵)

الف- السَّیارات

ب- الجَرّارات

ج- الذِّکرَیات

د- الحافِلات

الذِّکرَیات (ص ۱۸)

۴- تَرجِم العبارات إلی الفارسیَّه:

الف) «لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ» (۰/۵)

از رحمت خدا نا امید نمی‌شود مگر قوم کافر (فقط گروه کافر از رحمت خدا نا امید می‌شود). (ص ۴۱)

ب) «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًى» (۰/۵)

آیا انسان گمان می‌کند که بیهوده رها می‌شود. (ص ۲)

ج) «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ» (۰/۵)

وسستی نکنید و غمگین مباشید در حالی که شما برترید. (ص ۲۴)

د) یا بُنَیَّتی اَلغارُ یَقَعُ فَوقَ جَبَلٍ مُرتَفِعٍ. (۰/۵)

ای دخترم ، غار بالای کوه بلندی قرار دارد. (ص ۲۰)

هـ) أَنتِ تعلمینَ أَنَّ رِجْلی تُؤْلِمُنی. (۰/۵)

تو می‌دانی که پایم درد می‌کند. (ص۲۰)

و) یُقالُ إنَّ العَقّادَ قَرَأَ آلافَ الْکُتُب. (۰/۵)

گفته می‌شود که عقاد هزاران کتاب خواند ( خوانده است). (ص۳۶)

ز) کُلُّ طَعامٍ لا یُذْکَرُ اِسْمُ اللّه عَلَیْهِ، لا بَرَکَهَ فیهِ. (۰/۵)

هر غذایی که نام خدا بر آن برده نشود، هیچ برکتی در آن نیست. (ص ۱۲)

ح) هٰذِهِ السَّمَکَهُ تُدافِعُ عَن صِغارِها عِندَ الخَطرِ. (۰/۵)

این ماهی هنگام خطر از بچه هایش دفاع می‌کند. (ص۳۰)

ط) عِندَما یَتَأَکَّدُ الطّائِرُ مِنْ خِداعِ الْعَدوِّ یَطیرُ بَغْتَهً. (۰/۵)

وقتی که این پرنده از فریب دشمن مطمئن می‌شود ناگهان پرواز می‌کند. (ص ۱۵)

ی) لا یُمْکِنُ أَن تَبلُغَ تَجرِبَهُ الْفَردِ الْواحِدِ أَکثَرَ مِنْ عَشَراتِ السِّنینَ. (۰/۵)

ممکن نیست که تجربه یک فرد به بیش از ده‌ها سال برسد. (ص ۳۴)

ک) یَرَی الطاّئرُ الذَّکیُّ حَیواناً مُفْتَرِساً قرُبَ عُشِّهِ. (۰/۵)

پرنده باهوش حیوان درنده ای را نزدیک لانه‌اش می‌بیند. (ص ۱۵)

۵- تَرجِم ألافعالَ و الکلمات التّالیه: (۱/۵)

الف) شاهَدَ (دید)

۱) لَم یُشاهِد شَیئاً

۲) رَجاءً شاهِدوا

۳) المُشاهِد

۱) ندید

۲) ببینید

۳) بیننده (ص ۴۰)

ب) حَفِظَ (حفظ کرد)

۱) قَد حَفَظَنی ایمانی

۲) کانوا یَحفِظونَ دَرسَهُم

۳) المَحفوظ

۱) مرا حفظ کرده است

۲) حفظ می‌کردند

۳) حفظ شده (ص ۴۰)

۶- کَمِّل الفَراغاتِ فی التَّرجمهِ الفارسیَّه: (۱/۵)

الف) تَمَنَّی المُزارِعُ: «لیَتَ الْمَطَرَ یَنزِلُ کَثیراً».

کشاورز ………………….. ، ………………….. باران زیاد ببارد.

ب) وَ امْلَأِ الصَّدْرَ انْشِراحاً وَ فَمی باِلْبَسَماتِ.

و سینه را از ………………….. و دهانم را با ………………….. پر کن.

ج) یَنتَظِرُ الْوالِدانِ أَسْفَلَ الْجَبَلِ و یَستَقبِلانِ فِراخَهُما.

پدر و مادر ………………….. کوه چشم به راه می‌شوند و به پیشوازِ ………………….. شان می‌روند.

الف) آرزو کرد، کاش (ص ۱۵)

ب) شادمانی، لبخندها (ص ۱۴)

ج) پایینِ، جوجه‌های (ص ۴۵)

۷- إنتَخب الصَّحیحَ فی التَّرجُمَه: (۰/۵)

الف) أُشاهِدُ قاسِماً وَ هوَ جالِسٌ بَیْنَ الشَّجَرَتَینِ.

۱- قاسم را می‌بینم، در حالی که میان دو درخت نشسته است.

۲- قاسم را دیدم، که میان دو درخت نشسته بود.

ب) اِزْدادَتْ هٰذِهِ الْخُرافاتُ فی أَدیانِ النّاسِ عَلیٰ مَرِّ الْعُصورِ.

۱- این خرافات در دین مردم در زمان‌های مختلف زیاد می‌شود.

۲- این خرافات در دین‌های مردم در گذر زمان افزایش یافت.

الف) ۱

ب) ۲

۸- عیِّن الصَّحیحَ لِلفراغ: (التدیّنَ – یَضیقُ – یَبتَعِدُ – اَلجرّارَهُ – المَوقِفُ) (الکلمتانِ زائدتان) (۰/۷۵)

الف) کُلُّ وِعاءٍ ………………….. بِما جُعِلَ فیهِ إلّا وِعاءَ الْعِلْمِ.

ب) إنَّ ………………….. فِطْریٌّ فِی الإنسان.

ج) ………………….. سَیّارَهٌ نَسْتَخدِمُها لِلْعَمَلِ فِی الْمَزرَعَهِ.

الف) یَضیقُ (ص ۳۹)

ب) التدَیُّنَ (ص ۴)

ج) اَلجرّارَهُ (ص ۲۵)

۹- الف) إبحَث عَنِ الأسماءِ التّالیهِ فی الجُمَل: (۱/۵)

(۱: اِسمَ المفعول ۲: اسمَ الفاعِل ۳: اسمَ المُبالغه ۴: اسمَ المکان)

أَضافَ إلَی الْمَکتَبِهِ الْعَربیَّهِ مِئَهَ کِتاب – لا أَظُنُّ أَنَّ هُناکَ کُتُباً مُکَرَّرَهً – هُوَ رَجُلٌ عَلّامهٌ – شاهَدْنا مانِعاً بِالطَّریقِ

۱) مُکَرَّرَهً (ص ۳۵)

۲) مانِعاً (ص ۲۸)

۳) عَلّامهٌ (ص ۴۶)

۴) الْمَکتَبِهِ (ص ۳۶)

ب) تَرجِم الکلمات اللّتی تَحتَها خطٌّ:

۱: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ»

۲: أَضعَفُ النّاسِ مَن ضَعُفَ عَن کِتمانِ سِرِّهِ.

۱) بسیار امر کننده (ص ۴۸)

۲) ضعیف‌ترینِ (ص ۴۷)

۱۰- عیِّن الجُملهَ الّتی فیها أُسلوبُ الحَصرِ: (۰/۲۵)

الف) لا یَستَطیعُ صُعودَهُ إلَّا الأَقویاءُ.

ب) لا تَعْلَمُ زَمیلاتی اللُّغَهَ الْفَرَنسیَّهَ إلّا عَطیَّهَ.

الف) (ص ۲۰)

۱۱- عَیِّن المحلّ الإعرابیّ لِلکلماتِ اللّتی تَحتَها خطٌّ: (۱/۵)

الف) وَصَلَ الْمُسافِرونَ إلَی الْمَطارِ مُتَأَخِّرَیْنِ.

ب) لاَ یَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ لاَ یَرْحَمُ النَّاسَ.

ج) «کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»

الف) مجرور به حرف جرّ – حال (ص ۲۳)

ب) فاعل – مفعول (ص ۹)

ج) مبتدا – مستثنی (ص ۳۹)

۱۲- إقرأ النَّصَّ التّالی ثُمبَ أجِب عَنِ الأسئَلَهِ التّالیه: (۱)

«اَلسَّیِّدُ مُسلِمیٌّ» مُزارِعٌ. هوَ یَسْکُنُ فی قَریَهِ بِطْرود بِمُحافَظَهِ مازَندَران. فی یَومٍ مِنَ الأیّامِ شاهَدَ جَماعَهً مِنَ المُسافِرینَ واقِفینَ أمامَ مَسجِدِ القَریَهِ. فَسَألَهُم عَن سَبَبِ وُقوفِهِم، فَقالوا: «إنَّ سَیّارَتَنا مُعُطَّلَهٌ.»

الف) أینَ یَسْکُنُ اَلسَّیِّدُ مُسلِمیٌّ؟

هوَ یَسْکُنُ فی قَریَهِ بِطْرود بِمُحافَظَهِ مازَندَران.

ب) لِماذا وَقَفَ المُسافِرونَ أمامَ مَسجِدِ القَریَهِ؟

لِأنَّ سَیّارَتَهُم مُعُطَّلَهٌ.

ج) اُکَتب جمع «القریه»:

القُرَی

د) مَن هُوَ اَلسَّیِّدُ مُسلِمیٌّ؟

اَلسَّیِّدُ مُسلِمیٌّ مُزارِعٌ.

۱۳- عیِّن الصَّحیحَ فی التَّحلیل الصَّرفی و المَحَلّ الإعرابیّ: (۰/۵)

الْکِتابُ الْمُفیدُ هُوَ الَّذی یَزیدُ مَعْرِفَتَکَ فِی الْحَیاهِ.

الف) الْمُفیدُ:

۱- اسمٌ، مفردٌ، مذکرٌ، معرّف بِأل / صفهٌ

۲- اسمٌ، مفردٌ، مذکرٌ، معرّف بِالعلمیّه / خبر

ب) مَعْرِفَتَـ

۱- اسمٌ، جمع تکسیرٍ، مؤنث / مضافٌ الیه

۲- اسمٌ، مفردٌ، مؤنثٌ / مفعولٌ

الف) ۱

ب) ۲ (ص ۳۵)

ب) بخش انتخابی

دانش‌آموز عزیز جهت کسب ۴ نمره از سوالات ۱۴ تا ۲۱ فقط ۴ سؤال را به‌ دلخواه انتخاب کرده و پاسخ دهید.

۱۴- تَرجِم العِباراتینِ إلی الفارسیَّه: (۱)

الف) إبراهیمَ الْخَلیلَ (ع) حاوَلَ أَنْ یُنقِذَ قَوْمَهُ مِنْ عِبادَهِ الْأَصْنامِ.

ابراهیم خلیل (ع) تلاش کرد که قومش را از پرستش بت‌ها نجات دهد. (ص ۳)

ب) هُواهُ أَسْماکِ الزّینَهِ مُعْجَبونَ بِهذِٰهِ السَّمَکَهِ.

علاقه‌مندانِ ماهی‌های زینتی از این ماهی در شگفتند. (ص ۳۰)

۱۵- مَیِّز فی العِباراتِ التّالیهِ: (۱: المستثنی – ۲: المستثنی منه – ۳: الصفه – ۴: مضافٌ إلیه) (۱)

الف) اَلآثارُ القَدیمَهُ تُؤَکِّدُ إهتمام الإنسانِ بِالدّین.

ب) حَلَّ الطُّلّابُ مَسائِلَ إلّا علیّاً.

۱) علیّاً

۲) الطُّلّابُ (ص ۳۹)

۳) القَدیمَهُ

۴) الإنسانِ (ص ۴)

۱۶- إنتَخِب الجَوابَ الصَّحیحَ: (۱)

الف) …………….. تِمْثالٌ مِن حَجَرٍ أَوْ خَشَبٍ أوَ حَدیدٍ یُعْبَدُ مِنْ دونِ اللهِ. (اَلْفأسُ – اَلصنَمُ – التَّجَنُّبُ)

ب) ……………… أَعْلَی الْجَبَلِ وَ رَأْسُهُ. (الخیامُ – القِمَّهُ – المَشهَدُ)

ج) جمع «العَظم»: (العِظام – العُظَماء – الأعاظِم)

د) أَنِرْ عَقْلی وَ قَلْبی بِالْعُلومِ النّافِعاتِ. (نورانی کن – پر کن – بی‌نیاز کن)

الف) اَلصنَمُ (ص ۱۰)

ب) القِمَّهُ (ص ۲۷)

ج) العِظام (ص ۳۲)

د) نورانی کن (ص ۱۴)

۱۷- تَرجِم الأفعالَ و الکلمات التّالیهِ: (۱)

اجتَهَدَ (تلاش کرد)

۱) هُم لَن یَجتَهِدوا

۲) نَحنُ لِنَجتَهِدُ

۳) هِیَ ما اجتَهَدَت

۴) الإجتِهاد

۱) تلاش نخواهند کرد

۲) باید تلاش کنیم (ص ۳۵)

۳) تلاش نکرد

۴) تلاش کردن

۱۸- تَرجِم العِباراتینِ إلی الفارسیَّه: (۱)

الف) الْحوتُ یُصادُ لِاسْتِخْراجِ الزَّیْتِ مِنْ کَبِدِهِ لِصِناعَهِ مَوادِّ التَّجْمیلِ.

نهنگ برای استخراج روغن از کبدش در ساخت مواد آرایشی شکار می‌شود. ( ص ۶۱)

ب) قالَ رجلٌ: مَنْ هٰذَا الذَّی قد سَمَحَ النّاسُ لَهُ بِاستلِامِ الحجَرِ.

مردی گفت: این کیست که مردم برای لمس کردن (مسح کردن) سنگ به او اجازه داده‌اند. (ص ۵۰)

(این کیست که مردم به او اجازه داده اند سنگ را مسح کند)

۱۹- إنتَخِب الجَوابَ الصَّحیحَ: (۱)

الف) …………….. بَکْماءُ لَیْسَتْ لَها أَحْبالٌ صَوتیَّهٌ. (اَلْنَّمل – اَلخُفّاشُ – الزَّرافه)

ب) اَلْحاجُّ ……………… الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ بِالْکَعبَهِ الشَّریفَهِ. (اِستَعانَ – اِستَمَعَ – اِستَلَمَ)

ج) امر فعلِ «تَذَکَّرَ»: (ذَکِّر – تَذَکَّر – اُذکُر)

د) «نُزِّلَ الْمَلائِکَهُ تَنْزِیلاً» (فرود آورده شدند ـ فرود آورده می‌شوند ـ فرود آمدند)

الف) الزَّرافه (ص ۶۲)

ب) اِستَلَمَ (ص ۶۰)

ج) تَذَکَّر (ص ۶۰)

د) فرود آورده شدند (ص ۵۷)

۲۰- مَیِّز فی العِباراتِ التّالیهِ: «۱) المفعول المطلق – ۲) نوعه – ۳) الفاعل – ۴) الخبر» (۱)

الف) «کَلَّمَ اللهُ‌ مُوسى تَکْلیماً»

ب) وَرَقَهُ الزَّیتونِ رَمْزُ السَّلامِ.

۱) تَکْلیماً

۲) اللهُ‌

۳) تأکیدی (ص ۵۷)

۴) رَمزُ (ص ۶۲)

۲۱- تَرجِم الأفعالَ و الکلمات التّالیهِ: (۱)

اِمتَنَعَ (خودداری کرد)

۱) کانَ قَد اِمتَنَعَ

۲) لا تَمتَنِعوا

۳) لا یَمتَنِعونَ

۴) الإمتِناع

۱) خودداری کرده بود

۲) خودداری نکنید

۳) خودداری نمی‌کنند

۴) خودداری کردن (ص ۶۰)

(جمع نمرات: ۲۴)

«موفق و سربلند باشید.»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا